Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 spørgsmål omkring oprettelse af ApS

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej jeg skal til at starte et mindre firma med 2 partnere, fordelingen vil blive 60% 30% 10% ejerskab
(alle her i forvejen enkeltmandsvirksomheder som vi alle forsætter, da det nogen tid frem stadig vil være den primære indtægtskilde).

Q1: Er der nogen fordel eller ulempe ved at indså i det kommende ApS med vores selskaber,
er det igrunden ligemeget om vi benytter vores små selskaber eller indgår som privatpersoner.

Q2: Vi skal ikke have kapital i firmaet fra start (vi vil allerede efter 4 uger have indtægt nok i firmaet til at dække de ret begrænsede faste udgifter (ca. 15.000.-)
Person #1 har tilbudt at ligge de 40.000.- som kræves ved registreringen, imod at de trækkes ud igen ved først mulige lejlighed.
...Men hvordan foregår det?  som fx et vedlag? (men så beskattes det vel hos Person #1) som tilbagebetaling af lån?
Hvordan gøres det nemmest?

(jeg husker at jeg var med til det samme for 15 år siden hvor et advokatselskab stod for det hele (inkl. ret omstændelig anpartsoverenskomst)de lagde så at sige bare ud, indsate 150.000.- på virksomhedens konto og trak dem igen efter 14 dage... med som sagt det er længe siden og jeg var selv kun med på sidelinjen).

Q3: På den officielle hjemme side kan man læse:
" Et ApS kan have en eller flere ejere – det kan både være personer eller andre selskaber. Uanset om det er det ene eller det andet, kaldes disse for anpartshavere. Hvor stor en del, de forskellige parter ejer af selskabet, afhænger af, hvor meget de har indskudt i anpartskapitalen."
Det er vi jo ikke interesserede i, vores anpart tager udgangspunkt i hvad vi bidrager med af kompetence og knowhow, ikke kapital. Og vi vil gerne selv fordele anparterne som vi vil. - Er det indsatte korrekt eller blot en misvisende formulering?

på forhånd tak :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Q 1 - Personlig virksomhed kan ikke eje selskaber så det bliver privat

Q 2 - uanset hvem der lægger hvad, kan man aldrig trække kapitalen ud. Man kan få penge ud ved at få løn med skat betalt - eller udbytte efter selskabsskat som igen mindst svarer til alm selskabsskat

Q 3 I har jo ikke selskaber men er personer så, og fordeling af anparter sker alt andet lig præcis i forhold til indskud - her 60 - 30 - 10 og den der vil komme med 40.000 må derfor låne 4.000 til 10% personen, og 12.000 til 30% personen og så selv skyde resten ind.

Eneste anden måde er at lave 3 anpartsklasser - langt mere kompliceret - hvor der kan gøres forskel i beslutningsret, udbytte ret mm men det er ikke noget man normalt vil gøre i sådanne selskabstyper og I skal klart via jurist og revisor og det kan ikke laves om hvis mr 10% viser sig at gøre mere end ventet og I lige synes han nu skal have 20%

I må sætte jer godt ind i ApS og bør nu nok givet bruge revisor eller jurist og vigtigst er nok også en super ejeraftale for hvordan I løser problemer og evt kommer ud  eller smider ud
Alt dette er med i billig og letlæst e-bog eller paperback ApS som også har stiftelse i detaljer med https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, tak for svar...
Q1: ok det giver så sig selv :)
Q2: ok så praktisk talt er de 40k prisen for oprettelse, (eller rettere 20.000.- hvis man fx vælger at udbatale de 40k retur som "løn".)
Q3: Ok det er lidt "irreterende" at selve konstruktionen er hængt op på kapital og ikke kompetance, nu er det små-penge så det er til at løse :)

Selve ejeraftalen/anpartsoverenskomsten er der fint styr på den har jeg lavet en del af i udlandet.

 



Ved du iøvrigt hvorfor man valgte at stoppe for de andre "fleksible" virksomhedsformer
fx S.M.B.A og A.M.B.A. ?

 

vh
M6

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja

2 ja de 40.000 er beskattede mindler og er kreditorers sikkerhud i princip. - tabes disse (udbetales som løn) sal der generalforsamling til for at vedtage hvad man nu gr for at genetablere og det skal stå i regnskkabet at de har været tabt. Derfor - for enkeltheed, tag løn fra overskud og ikke tænk på det fra stiftelseskapitalen og for at have de 40.000 der eskal ind så skal du, hvis du tænerk 50%skat som du gør, have 80.000 i løn inden
Det er ikke prisen for oprettelse - det er et gebyr på, som jeg husker det ca 670 kr - det er sikkerhedskaptial om du vil

3 i I/S form kan man tage penge ud efter aftale i ApS er det 100% knyttet til kapitalandele /ejer % - I/S giver så blot personlig hæftelse

Stop for andre nok fordi de ikke var gennemsigtige nok

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)