Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omvendt udlæg

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg troede jeg var smart og købte noget udstyr på Amazon.de for at spare lidt penge. Der er sammenlagt brugt 350 kroner på 3 stykker tilbehør til iPad som bruges til videoproduktion. De 3 ting er så blevet tilsendt fra 3 forskellige leverandører i Kina. De to af dem kan jeg hente kvitteringer fra og den tredje kan jeg læse en hyggelig artikel fra Amazon om hvorfor det ikke er alle man kan få kvitteringer fra. Og de to kvitteringer jeg så har fået er altså Kinesiske virksomheder som på intet tidspunkt nævner Amazon men påskriver 19% VAT. På købstidspunktet var virksomheden ikke momsregistreret.

Så sidder jeg i Dinero og forsøger at bogføre fakturaer fra Kinesiske virksomheder som har taget 19% VAT - satsen for tyskland. Amazon er iøvrigt placeret i Luxemborg i Europa, som ikke bruger 19%-satsen på nogen typer varer. Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg bogfører det her i Dinero, så jeg kontaktede Amazon og spurgte om jeg kunne få en kvittering hvor den virksomhed jeg havde købt noget i lå i et land der havde den påførte VAT procent.

Amazon vil ikke hjælpe, ud over de mener jeg har ret i at der er noget galt med fakturaerne, så de har vedhæftet en fin lille guide til kontakt af leverandørerne så jeg kan kontakte hver af dem gennem deres platform. Der var fejl i vejledningen, så jeg måtte have fat i Amazon igen, og fik denne gang direkte links til siderne til at kontakte hver af de 3 virksomheder.

Jeg har også skrevet med Dineros LiveChat og bedt om hjælp til bogføring hvor supporteren fortalte mig at "Dinero håndtere nemlig ikke tysk momsnummer så det kan ikke bogføres med 19%".

Hvis vi antager at min tid også har en form for værdi, så har det her allerede været en meget dårlig forretning for mig, og mit spørgsmål er sådan set om jeg på nogen måde kan rode mig selv ud af det her igen. Kan jeg indbetale de 350 kroner fra min private konto til mit ApS og på den møde købe det privat som en slags omvendt udlæg? Eller vil det hjælpe mig at sende varerne retur og få refunderet beløbet? Jeg forestiller mig at jeg er nød til at bogføre fakturaerne korrekt i begge tilfælde, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal gøre. Er jeg bare på alle måder tvunget til at finde ud af hvordan jeg bogfører de her mærkelige fakturaer uanset hvad?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - loven er enkelt Hvis en momsreg køber med moms fra udlandeet må kun beløbet uden moms tages som udgift, resten = momsen er der ikke fradrag for og må bogføres i mellemregning f.eks

2 er man ikke moms reg ved indkøbet så er blot hele beløbet inkl mooms en udgift

3 man kan ikke få reffusion for moms trukket ved varekøb kun betalt under rejse

4 regninger til ens aps skal være udstedt til det aps - helt specielt momsmæssigt

5 du kan godt købe varen privat så og derefter sælge den for det fulde beløb til dit selskab

6 du må reelt slet ikke købe fra uden for EU uden at være importregistreret og dermed i CVR navn og dermed uden moms reelt set

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar. Jeg var ikke momsregistreret da jeg købte det og det var nok den brik der manglede - at så er det hele, også momsen, en udgift. Så nu er det fulde beløb bogført.

Jeg er klar over at jeg skal være importregistreret for at købe varer udenfor EU og her har jeg jo sovet i timen da jeg ikke lige fangede at jeg købte udstyret af tredjepart og ikke, som jeg troede, Amazon Tyskland. Der er et tysk momsnummer (VAT Id number / USt-IDNr)fakturaen, sammen med den kinesiske adresse, og jeg er derfor stadig reelt i tvivl om hvorvidt jeg teknisk har købt varen fra Kina eller Tyskland.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er indstillet på at "ende med" at have købt det privat, er der to muligheder for simpelt at komme igennem hverdagen, hvis du endnu ikke har bogført noget i Dinero:

1. Du har købt på firmaets konto: Overfør beløb fra din private konto, som matcher hver enkelt postering. Brug bankteksten "Annullering af køb", så det fremgår på kontoudskriften

2. Du har købt på privat konto: Glem det hele.

Hvis du allerede har bogført det i Dinero, kan du gøre det samme, men du skal så ophæve eller modpostere bilagene 100% tilbage til hvor de kom fra.

John har givet ret (det plejer han at have), men når det drejer sig om 350 kr., tror jeg at Skat vil bære over med det, hvis du skulle lave en kommafejl undervejs.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Kirkegaard:
1. Du har købt på firmaets konto: Overfør beløb fra din private konto, som matcher hver enkelt postering. Brug bankteksten "Annullering af køb", så det fremgår på kontoudskriften

vil - hvis det opdages være ulovligt aktionærlån - enhver extern bogholder, revisor og bank skal anmelde til bagmandspolitiet SØIK uanset det er så lille beløb  og uanset det så kun var EN dag - så jeg ville holde det i selskabet uanset regning og bare tage hele beløbet inkl moms som en udgift. Det kan give bøvl måske men ikke være ulovligt som sådan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jun 16
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bogført hele beløbet som en udgift. Jeg overvejer at ringe til SKAT i forhold til Importregistrering for at høre om det reelt er et køb fra EU eller udenfor EU og hvordan jeg i så fald skal forholde mig til Told. Dog er købet foretaget inden de nye Told-regler trådte i kræft d. 1. juli i år, så jeg mener at den falder under beløbsgrænsen for told, og importregistrering er kun nødvendig hvis der er noget der skal fortoldes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

HenrikLange:

Jeg har bogført hele beløbet som en udgift. Jeg overvejer at ringe til SKAT i forhold til Importregistrering for at høre om det reelt er et køb fra EU eller udenfor EU og hvordan jeg i så fald skal forholde mig til Told. Dog er købet foretaget inden de nye Told-regler trådte i kræft d. 1. juli i år, så jeg mener at den falder under beløbsgrænsen for told, og importregistrering er kun nødvendig hvis der er noget der skal fortoldes.

skriv og ring ikke - men beløbet er for lille til det store ståhej. Ja importreg er alene krævet for alt der kommer fra uden for EU helt uanset beløbsgrænse og det er importørs ansvar at sikre hvor varen kommer fra - der er ikke noget med under 80 kr eller andet i kravet om importregistrering

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

HenrikLange:
i forhold til Importregistrering for at høre om det reelt er et køb fra EU eller udenfor EU og hvordan jeg i så fald skal forholde mig til Told.

Det er meget normalt at de kinesiske virksomheder som sælger på Amazon.de har tysk momsnummer qua deres omsætnings størrelse. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)