Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering i andet selskab igennem ApS - bogføring

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Jul 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Vi har et lille konsulentfirma (ApS), som generer et overskud. Vi kunne godt tænke os at bruge dette overskud til at inveserer ind i et andet selskab, men er i tvivl om hvad vi skal være opmærksomme på og hvordan dette bogføres.

1. Er det korrekt forstået at virksomheden skal omdannes til et holding selskab for at dette kan lade sig gøre?

2. Er det korrekt at en investering i et andet selskab ikke skal udgiftføres, men i stedet er et aktiv, og derfor ikke påvirker resultatopgørelsen? Og hvis ja, skal det så afskrives eller amortiseres i de kommende år?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

1 afhænger af hvor stor del af fremtidigt indtægt det vil være - men hvis større (mener over 300.000) skal det registreres som bibranche med formueforvaltning
Der er ikke momsfradrag for udgifter generelt i forbindelse med denne holding aktivitet

2 Det indgår blot i status med værdien som anparter i anden virksomhed og er dermed ikke udgift (datter hvis over 50% hvor der så også er tvungen sambeskatning) og den værdi nedskrives ikke - og generelt opskrives heller ikke skattemæssigt - før de afhændes igen. 
--------

vær opmærksom på der vil være regler for værdisætning hvis det andet selskab tilhører nærtstående (familie)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Foruden Johns kommentarer, så skal I forholde jer til om I gennem jeres ApS har "væsentlig indflydelse" eller ligefrem "bestemmende indflydelse". Det afgøres af ejerandel i % og bestemmelserne i en evt. ejeraftale.

Ejerandelen kommer ganske rigtigt ind som et aktiv - med den præcise placering i årsrapporten afhængigt af ovenstående. Hvis det er en beskeden ejerandel vil værdien ofte indgå til kostpris og kun nedskrives/opskrives i særlige tilfælde.

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
2 Det indgår blot i status med værdien som anparter i anden virksomhed og er dermed ikke udgift (datter hvis over 50% hvor der så også er tvungen sambeskatning) og den værdi nedskrives ikke - og generelt opskrives heller ikke skattemæssigt - før de afhændes igen. 

JEG vil mene ovenstående afhænger af valgt regnskabspraksis ang. ikke noterede aktier.

Bogføres de til kostpris, er regnskab simpelt, og evt. indtægt fra de ejede aktier bogføres på indtægtsdagen.

Er regnskabspraksis derimod indreværdi så op og nedskrives aktiernes værdi på det ejede selskabs balance-dag, og forslået udbytte, kan derfor indgå I jeres eget udbytte for samme år.

OBS: Vær opmærksom på hvornår udbytte og værdiregulering er skattepligtig i jeres selskab, det sker ved ejerandele under 10%. Dvs. ejer i mindre end 10% af selskabet, så bliver dets udbytte beskattet ved udbetaling og evt. værdireguleringer skattepligtige i jeres eget selskab. OVer 10% er det skattefrit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

JEG vil mene ovenstående afhænger af valgt regnskabspraksis ang. ikke noterede aktier.

Bogføres de til kostpris, er regnskab simpelt, og evt. indtægt fra de ejede aktier bogføres på indtægtsdagen.

Er regnskabspraksis derimod indreværdi så op og nedskrives aktiernes værdi på det ejede selskabs balance-dag, og forslået udbytte, kan derfor indgå I jeres eget udbytte for samme år.

enig - jeg valgte den simple måde som jeg tror langt flest små indhav benytter, men man kan vælge op og nedskrivning som kan give "modregningsfordele" men jo også bagdele ved hurtigere beskatning - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)