Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mistet domæne

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2177
Fra  Hosting4Real Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Ramsøe:

Ja men det er de fleste forretninger jo og normalt har man da både ansvar ift. købeloven og aftaleloven. Jeg ved ikke om det er anderledes ved domænekøb?

 

Domæner er unikke og specialtilpasset kunden, og en masse regler forsvinder da. Du kan ikke lave lovgivninger om noget der er teknisk umulige at overholde. Virksomheden vil ikke kunne skaffe dig domænet, hvis domænet er blevet registreret af en anden. Det virksomheden kan gøre er at give dig lov til at registrere et andet navn, eller give dig pengene tilbage. Enhver ret ville give virksomheden medhold, i form af de har bedt om manglende info som ikke er blevet oplyst og grundet mangel på dette info  har domænet ikke kunne registreres og så (desværre) blevet registreret af en anden person.

 

Når du køber et .nu domæne, acceptere du også internetstiftelsen.se's betingelser (ligesom du acceptere DK-Hostmasters betingelser når du køber et .dk domæne); Betingelserne nævner netop det er "'first come, first served' principle".

 

Det samme fremgår faktisk af de store danske udbyders betingelser. Betingelser du altså har accepteret, om du har læst dem eller ej.

 

Udbyderen kunne sikkert have taget telefonen og ringet til dig. Men samtidig hvis man køber et produkt, så undre det mig også man ikke tjekker efter et par dage om produktet er blevet leveret, og hvis det ikke er - spørger virksomheden man har købt produktet af, hvorfor det ikke er blevet leveret. Det kan jo både være grundet manglende information, men det kan også være en fejl der har resulteret i en registrering ikke er kommet igennem 100%.

 

Det er ikke første gang at domæner er blevet "registreret" i EPP systemet hos nogle TLD'er, og så faktisk aldrig blevet registreret helt, fordi der gik noget galt hos registraren. Og det finder udbydere generelt først ud af, når kunden kontakter dem. Fordi udbyderen snakker til EPP servicen, som siger domænet er registreret, men i virkeligheden ikke er det.

 

Dennis Ramsøe:

Jeg har haft min konto ved dem i mange år. Jeg har købt mange domæner og aldrig haft problemer før.

 

Krav om SSN (Social Security number) er kun for nogle domæner. Så hvis du ikke har købt domæner, hvor dette er et krav, så nej - så har du ikke haft problemer før. Nogle TLD'er har mange mærkelige krav omkring informationer som skal oplyses. Nogle går endda så langt du skal sende en skanning af dit pas til registeret direkte.  Heldigvis er antallet af TLD'er med disse ekstreme krav, relativt lille :)

Dennis Ramsøe:

Ja det har jeg også. Jeg ved ikke om det er et nyt krav eller hvorfor man skal det nu.

Det har været et krav i flere år fra internetstiftelsen.se at disse informationer skulle oplyses. Som virksomhed bruges virksomhedens registreringsnummer, som privat skal SSN (Social Security Number) bruges.

Christian Englev Christiansen:

Så hvis din udbyder først bestiller et domæne hos nunames i dag

 

Udbydere bestiller generelt ved internetstiftelsen.se og ikke nunames som blot er en registrar.

Hosting4Real - High performance webhoteller.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man ser helt faktuelt på det, så kan hostingfirmaet have nogle betingelser, hvori de fraskriver sig en masse.

Og domænet er tabt, da det jo nu er købt af en anden, og du har ingen ret til at få det udleveret. 

Men ud fra det, som du har beskrevet, og det er selvfølgelig med forbehold, er der et punkt, hvori hostingfirmaet kan gøre sig erstatningsansvarlige.

I og med, at de har hævet pengene på dit kort, og ej refunderet dem, selvom de har været bekendt med, at de ikke kunne levere domænet, vil aftale forholdet med overvejende sandsynlighed anses for gældende. Dvs de skal enten levere domænet til dig, alternativt er de erstatningsansvarlige. 

Hvad der så kan kræves i erstatning, det må jeg melde pas på, men at hæve pengene, udstede en faktura, og herefter blive passiv uden at refunderer beløbet, det taler ikke til deres fordel på nogen måde. 

Når alt kommer til alt, er det nok lettest bare at finde et andet domæne og komme videre, du ender med at bruge en masse ressourcer på ingenting, som du kunne have brugt på din nye hjemmeside :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)