Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Åbningsbalance- moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er startet op på at bogføre 1. halvår 2021, og i den forbindelse skal jeg have lavet en åbningsbalance pr. 1. januar 2021 i et nyt regnskabsprogram.
(Der er ikke noget gammelt regnskab at overføre fra i teknisk forstand.
Jeg er i tvivl om, hvor jeg posterer tilgodehavende moms for 2. halvår 2020, hvor jeg købte mere end jeg solgte for.
Jeg er også i tvivl om, hvor jeg bogfører Corona moms gæld, som stammer fra 1. halvår 2020. Momsbetalingen blev jo udskudt et halv års tid.

Jeg har forsøgt mig med mange forskellige posteringer for at få åbningsbalancen til at stemme, men det er endnu ikke lykkedes.
Jeg tror det er momsen der driller, da der kun er to andre posteringer, nemlig bank og egenkapital
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal overføre hele balancen efter afsluttet 2020 - du kan ikke bare overføre bank og egenkapital - det vil blive galt. Der kan umuligt undgå at være andre posteringer i balancen når du har moms til gode f.eks

Du har f.eks jo et varelager når du selv skriver du har købt mere end du har solgt. Du ved måske ikke, at det varelager ikke er en udgift men skal tælles op til indkøbspris og flyttes fra varekøb i udgift og ned til varelager i status som værdi. Dermed er dit 2020 regnskab og skat sikkert også gal, da du så må have trukket også det lager du ikke har solgt, fra som udgift - så 2020 skal rettes

Der er formentlig andre fejl. Formentlig er årets resultat 2020 galt da lager ikke er reguleret, og formentlig er det så heller ikke ved afslutning så overført til EK

Få fat i en der kan lidt regnskab - og start med at få 2020 korrekt - da dit varelager jo vil reducere det underskud du sikkert forkert har opgivet, og som ved en skattekontrol vil give dig ekstra skat, gebyr og bod risiko

Momsen er del af det hele og vil være i momsafregning i afsluttet 2020 regnskab - men du mangler givet at føre varelager til status også

Overvej en letlæst e-bog eller paperback om regnskab https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er fotograf og sælger tjenesteydelser og ikke varer.
Derfor ikke noget varelager.
Alt fotoudstyr er betalt og afskrevet.
Så eneste aktiver er min bankkonto og mit momstilgodehavende, og eneste passiver er min egenkapital og Coronamomsgæld.

Den hjælp jeg har brug for er oplysning om, på hvilke momskonti jeg bogfører mit momstilgodehavende og min Coronamomsgæld som åbningsposteringer primo 2021.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

pyna:
Jeg er fotograf og sælger tjenesteydelser og ikke varer.
Derfor ikke noget varelager.
Alt fotoudstyr er betalt og afskrevet.
Så eneste aktiver er min bankkonto og mit momstilgodehavende, og eneste passiver er min egenkapital og Coronamomsgæld.

Den hjælp jeg har brug for er oplysning om, på hvilke momskonti jeg bogfører mit momstilgodehavende og min Coronamomsgæld som åbningsposteringer primo 2021.

de overføres til samme poster som de står på i dit 2020 regnskab - efter det er afsluttet og resultat lagt til egenkapitalen
Ikke med på hvordan du både har momstilgodehavende og så punktet coronamomsgæld men det vil jo fremgå af den balance du har ult 2020 efter afsluttet regnskab - helt præcis hvilke konti de balancerer på? tilgodehavender er i aktiver - samme sted som bank - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)