Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal der moms på faktura ved køb af vare uden for EU

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber i kan hjælpe :)

Jeg arbejder med film og video og er faldet over et godt tilbud fra en Engelsk forhandler af udstyr (10% på alt, og de betaler told og forsendelse).

Efter at have lagt varer i kurven, kunne jeg se, at de lagde VAT (25%) på.

Kan det passe, at et land uden for EU må lægge momsfaktura? (det må de vel godt, men jeg vil jo gerne kunne trække det fra)

Jeg skrev til og spurgte, om jeg ikke kunne få en faktura uden VAT/moms.

De svarede, at jeg ville kunne "re-claim'e" momsen herhjemme efterfølgende (jeg er importørregistreret)

Det kan jeg bare ikke rigtigt få til at passe?

De udsteder faktura, eks

800 eur: udstyr

200 eur: VAT (25%)

1000 eur: total

Jeg har nu betalt 1000eur til en engelsk virksomhed. Efterfølgende, når varen kommer til fortoldning, bliver der vel pålagt 25% moms der, som jeg så kan vil kunne få fradrag fra. Men ikke for den moms, den engelske virksomhed har lagt på fakturaen?

Jeg har prøvet at google mig frem til, hvad reglerne er for moms på faktura fra køb i udlandet, men finder stort det om, at der ikke skal være moms på fakturaer fra andre EU lande - ikke noget om, hvorvidt der skal/må være moms på faktura fra lande uden for EU. Det havde været rat med noget klarhed fra SKAT el. lignende omkring det - er der nogen der evt ved noget her, eller har et link tili en officiel side fra det offentlige, hvor det er udpenslet noget mere?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Til momsregistrerede skal der ikke moms på fra uden for EU og du kan ikke reclaime moms som fejlagtigt lægges på. 25% lyder dog som dansk momssats - UK har mig bekendt en anden - men så skal dansk momsnummer fremgå-  også til fortoldningen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for hurtigt svar.

Du har nemlig ret, de lægger dansk (25%) moms på, og svarer følgende:

You are paying Danish VAT against the order placed online and therefore you can claim it back through your usual tax returns. You are not paying British VAT, therefore you can still go ahead with your order and make good on the 10% discount. The British VAT rate is 20% and I am assuming the calculation you would have received for VAT would have been 25% as that is your local rate.

 

Det mener jeg ikke giver nogen mening, at jeg skal betale dansk moms til dem. Jeg ville bare gerne kunne svare dem med henvisning DK lovgivning (som man måske kan fornemme, er det et tilbud jeg rigtigt gerne ville benytte mig af - men det er nok en fjollet kamp at tage med dem)

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du skriver, at dansk momsnummer skal fremgå (i tilfælde af DK momssats som her) - antager jeg, at du mener den engelske virksomhed skal have et DK momsnummer, som skal anføres på fakturaen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ChrisB:

Hej John, tak for hurtigt svar.

Du har nemlig ret, de lægger dansk (25%) moms på, og svarer følgende:

You are paying Danish VAT against the order placed online and therefore you can claim it back through your usual tax returns. You are not paying British VAT, therefore you can still go ahead with your order and make good on the 10% discount. The British VAT rate is 20% and I am assuming the calculation you would have received for VAT would have been 25% as that is your local rate.

 

Det mener jeg ikke giver nogen mening, at jeg skal betale dansk moms til dem. Jeg ville bare gerne kunne svare dem med henvisning DK lovgivning (som man måske kan fornemme, er det et tilbud jeg rigtigt gerne ville benytte mig af - men det er nok en fjollet kamp at tage med dem)

det lyder som om de mener du er privatkunde - for her skal de fra 1/7 lægger netop dansk moms på. Det skal de ikke til VAT registrerede. Det har ikke lige med dansk lov at gøre men om noget EU men først og fremmest er det jo også engelsk lov. DOG sker der nok her det, at de i og med de er dansk momsregistrerede vælger at lægge dansk moms på til ALLE også momsregistrerede, og det må du se om told evt kan tage hensyn til, så de ikke lægger yderligere moms på (det må de jo undlade til alle private som fra 1/7 har betalt dansk moms fra UK firma) og - om skat så ikke bare vil lade dig angive det som netop alm dansk købsmoms - Det er ikke standarden - men sådan virker de til at behandle det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen, John.

 

De er faktisk udemærkede klar over, at jeg er momsregistreret, for det fyldes ud ved ordren. Så de er klar over, at jeg ikke er privatkunde, hvilket jeg også har gjort opmærksom i korrespondnce med dem.

De har heller ikke nogen dansk momsnummer.

Jeg tænker, at det kan blive en meget dyr fornøjelse, hvis jeg betaler 25% moms til dem og efterfølgende tror jeg kan få dem tilbage.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan jo kort sige, at det er svindel hivs de uden dansk momsnummer opkræver dansk moms og du har ret i du ikke får den tilbage - i alle fald ikke hvis ikke du kan vise den er betalt til dansk momsnummer

vh John Hannoverr

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

ChrisB:
De har heller ikke nogen dansk momsnummer.

Og skriver de så et dansk momsnummer, så check det.

Jeg fik en faktura fra et firma, hvor der var cvr. nr. på, men da jeg checkede det, så tilhørte det et rimeligt kendt firma 64  i DK.
Da jeg skrev det tilbage, så "er det fordi, at det er et binavn og alle disse ikke registreres", så stod jeg af og sagde farvel og tak.

ChrisB:
Jeg tænker, at det kan blive en meget dyr fornøjelse, hvis jeg betaler 25% moms til dem og efterfølgende tror jeg kan få dem tilbage.

Jeg ville droppe det.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)