Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patent-trolde, skal man være nervøs?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen,

En god ven og jeg står og skal til at starte et firma, efter vi har udviklet et spil sammen. Jeg har dog hørt alle mulige skræmme historier med at folk bliver sagsøgt af patent-trolde og er tvunget til enten at betale dem eller en advokat.

De fleste af disse historier kommer fra amerika, men er det noget man skal være nervøs for herhjemme? Vores produkt er jo noget der vil blive brugt uden for danmark også.

Og hvis det er noget man skal være nervøs for, er der noget man kan gøre for at beskytte sig selv imod det?
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du ikke være lidt mere specifik? hvad er det som disse patenttrolde gør i USA? 

Spørgsmålet er også, om patentaspektet i det hele taget er relevant.

Hvis det er et traditionelt brætspil eller computerspil I har udviklet, kan I ikke få patent på det - her gælder vist kun copyright reglerne, som beskytter den konkrete udformning, men ikke ideen. 

Hvis det er "spil" med et helt banebrydende fysisk design, f.eks. et specielt objekt, redskab osv. - så kan det patenteres, -

Så det afhænger lidt af hvad det er for et slags spil, om I skal være bange for at andre patenterer det for øjnene af jer. (hvis det er det som er frygten) 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man overhoved tage patent på et spild, udfra de gældende kriterier for at opnå et patent? 

https://ing.dk/blog/patenttrolde-239393

Tilmeldt 19. Jul 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg fandt et eksempel hvor der er en der åbenbart har patent på noget så bredt som at gemme information om en spil karakter i en database. (Ville linke men det er vidst ikke tilladt?)

Vi er som sådan ikke interesseret i at tage patent på noget, jeg er bare nervøs for de her utrolig brede patenter der er i software som næsten er umulig at undgå hvis man udvikler software, i vores tilfælde spil software.

Ud fra hvad jeg har læst mig til er de her patenter så brede at de ikke rigtig holder i retten, så derfor går patenttroldene efter små start ups som ikke har resourcerne til at føre en retssag og derfor bare betaler det som troldene kræver for at bruge patentet (som regel et mindre beløb end en retssag)

Mit spørgsmål går mere på om det er noget man skal være bekymret for i danmark, og kan man gøre noget for at beskytte sig i mod det.
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville søge svaret i et computerspiludvikling forum/gruppe, dem må der findes en del af.

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ret hvad angår patenter i USA, men med mindre du har noget konkret, der kan give problemer så synes jeg heller ikke at man kan gå og være bange for alle mulige risici.

I kan beskytte jer selv økonomisk ved at putte spillet i et ApS

Tag evt. en snak med en advokat med speciale i patenter.

Har I talt med Patent og Varemærkestyrelsen? https://www.dkpto.dk/

Fra Hadsten ved Århus
Tilmeldt 11. Feb 08
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde det lidt på samme måde engang og fulgte emnet et stykke tid. Jeg var bla. medlem af en gruppe af folk der solgte shareware, og det var en konkret bekymring blandt dem, særligt i usa. Min konklusion som "lille" i danmark var at der ikke er så meget at gøre konkret, andet end krydse fingre og håbe på aldrig at blive ramt. Jeg har ikke hørt om danske firmaer det er sket for, men jeg vil anbefale at man ikke har det som personligt firma, hvis man er urolig, lav et ApS eller lign.

Jeg kender til et større amerikansk firma, som valgte at lukke firmaet efter at der opstod en patentsag mod dem. http://www.ironspeed.com/

Men alternativet er at droppe sit forehavende, og det skal man jo ikke, så på med skyklapperne ift. dette og videre med noget produktivt.. :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)