Hej Alle. Jeg står i den situation, at jeg har fundet en leverandør af de ting jeg ønsker at sælge i Kina. Problemet er så fragten. Det bliver for dyrt at få DHL eller TNT til at fragte tingene, så firmaet i Kina har foreslået mig at få det fragtet med skib til århus. Nu er problemet bare, at jeg bor i Odense, og hvordan får jeg lige tingene fra Århus til min adresse på Fyn. Når varerne kommer til Århus, hvad sker der så? Bliver de smidt af på havnen, eller bliver de opbevaret et sted indtil de bliver afhentet. Jeg ved ikke hvornår varerne kommer (1 måneds transport tid ca.) men kan man aftale med et Kurér firma at de bringer det til mig så snart det kommer til Århus, og hvordan gøres det lige? Er der for øvrigt andet jeg skal være opmærksom på mht. export fra kina til Danmark (jeg er klar over moms og told) Mvh. Kenneth |
Hej Kenneth,
Mit gæt vil være at dit gods er LCL (less container load) og ikke fylder over 15m3 (siden du har overvejet DHL/TNT), så jeg vil anbefale dig at sende en forespørgsel til at par danske fragtfører (PrimeCargo eksemplevis) da mange af dem er præsenteret i Kina, og de kan dermed give dig et tilbud på hele transporten. Din leverandørs adresse - Odense. Dermed slipper du for bøvl med hyre af fragtmand, told/moms papir osv. Det er dyrere end det tilbud kineserne kommer med, men også det mindre bøvlet. Kineserne vil hellere end gerne ordne det for dig, da de så kan levere FOB (læsset på havnen i Kina) og dermed få den momsrefusion der på mange produkter stadig eksistere ved eksport, Kina. Hvis dit forhold til denne leverandør er god kan du spørge ham om han kan levere FCA (han gør klar til transport, men shipper ikke) og du arrangere selv. Hvis han insistere på at levere FOB, hvad han sikkert gør, kan du jo spørge om du så ikke skal have del i refusionens værdi ;) ..
Transportid er 5-6 uger.
Hvis du skal bruge noget containerinspektion eller anden hjælp så giv lyd. Har en del kontakter herude.
Held og lykke,
Martin.