Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Deling af I/S i to enkeltmandsvirksomheder?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 05:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Min kammerat og jeg er efter mange år i vores fælles I/S virksomhed blevet enige om at dele vores firma op i to enkeltmandsvirksomheder.

Mht. overskud beskattes og udbetales det som løn. Men vi har for lidt over 2 år siden købt nyt videoudstyr for ca. 300.000, som vi har afskrevet til pt værdi på 150.000. Vi vil gerne dele det og tage det med videre i de nye firmaer. Hvordan klares det lettest og skal det beskattes igen?

Og kan man dele et firma i to eller lukker man reelt det gamle og starter to nye? Er der evt fordel i at omdøbe det gamle firma og kun starte eet nyt?

Tusind tak for jeres hjælp!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Så snar der kun er en tilbage i I/S så svarer det til, at det opløses. I skal så stifte hver jeres personlige virksomhed

Inden opløsning købes alle aktiver og varer ud af dette I/S af jeres personlige virksomheder og videoudstyret købes ud til markedspris som I bør dokumentere bedst muligt - og det gælder alt - uanset det måtte være afskrevet til 0 eller andet. Samme med evt forbrugsmaterialer og varer. Bare en faktura med moms fra I/S til nye enkeltmands - og endeligt markedspris så I/S ikke kan beskattes af et ekstra beløb.

Det gamle kan ikke forsætte med kun en - i får begge ny CVR og skal forny alle aftaler, bank, og alt, da aftaler med gamle I/S ikke længere gælder 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak John! Lige det svar jeg var på jagt efter!
Tilmeldt 1. Jul 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Jeg har faktisk et opfølgende spørgsmål. Det nævnte videoudstyr er købt som en del af en større fundsstøtte vi har fået. Vi har derfor betalt moms for udstyret. Betyder det noget i forhold til videresalg til egne virksomheder? Skal det ske på en speciel måde?

Tusind tak!

Bedste hilsner, Jes
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Brixtor:
Hej John

Jeg har faktisk et opfølgende spørgsmål. Det nævnte videoudstyr er købt som en del af en større fundsstøtte vi har fået. Vi har derfor betalt moms for udstyret. Betyder det noget i forhold til videresalg til egne virksomheder? Skal det ske på en speciel måde?

Tusind tak!

Bedste hilsner, Jes

alt skal ske med moms og mindst til markedspris - om der i fondsstøtten str noget om videresalg ved jeg jo ikke’ - moms er fra 1/7 blot moms af markedspris men er det ret nyt - kan man altid få problem ved at slæge internet for billigt så vær omhyggelig 

vh John Haannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Super! Mange tak endnu en gang!

Nu er der noget det tyder på at opsplitnibgen af udstyret bliver mere 70/30. Det er ikke muligt at ham med de 70% laver I/S’et om til enkeltmandsvirksomhed og det kun er ham med de 30% der starter et andet firma og køber sit udstyr ud?

Bedste hilsner, Jes
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Brixtor:
Super! Mange tak endnu en gang!

Nu er der noget det tyder på at opsplitnibgen af udstyret bliver mere 70/30. Det er ikke muligt at ham med de 70% laver I/S’et om til enkeltmandsvirksomhed og det kun er ham med de 30% der starter et andet firma og køber sit udstyr ud?

Bedste hilsner, Jes

nej - I/S CVR forudsætter der er mere en en ejer - så det bliver to nye CVR som du beskriver det - Det har jo ikke den store betydning - man køber ud fra I/S der får indtægt til skat - men får jo så fradraget for det samme i sit nye enkeltmands hvis straksafskriv og eller over lidt tid, men helt samme penge - der er lidt overgangslikviditet men det er jo det 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kan jeg godt se. Det bliver det samme i sidste ende.

Tusind tak igen igen 😊👍

Bedste hilsner, Jes
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)