Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteplanlægning for holdingselskab i forbindelse med arv

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Jun 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer
Jeg star i den situation at jeg har muligheden for bosætte mig i udlandet, og i den forbindelse blev jeg i tvivl om hvordan jeg vil stå skattemæssigt såfremt jeg arver et holdingselskab. Helt specifikt tænker jeg på om det vil være smart at bosætte mig i et land med 0% udbytteskat da selskabet jo derefter ville være "skattepligtig" i det pågældende land. Normalt ville en sådan flytning jo blive ramt af havelågeskatten, men er der nogle der ved om det samme gælder ved arv?
Mvh Peter
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vi vove at sige det er for komplekst til Amino og anbefaler at søge skattekonsulenten ved Bent Zimmermann - hils evt fra mig

Ud over, at man sjældent bliver glad for at vælge land alene ud fra skat så vil holding jo forsat få sit udbytte fra drift, hvor overskud vil være dansk beskattet. Holding vil også være dansk beskattet af sit overskud i øvrigt, og skulle tilbageholde skat af udbytte til hovedaktionær, og du vil så skulle søge denne tilbage afhængigt af landet du bosætter dig i

Jeg kan ikke se havelåge hvis du flytter inden du arver, ellers er du omfattet i det omfang der udløses en havelåge beskatning ved flytningen - sker det efter du er flyttede må du checke arveskatte regler for DK og dit nye land.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jun 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for dit svar. Jeg skal helt sikkert have fat i en skattekonsulent, så din anbefaling er meget værdsat.

Jeg forstår det således at holding selvfølgelig stadig afholder dansk selskabsskat på overskud generet af driftselskabet. Derefter er mit spørgsmål så om jeg ved arv vil kunne blive udsat for at skulle afholde havelågeskat ved modtagelse af ejerskabet i holding. Såfremt der ikke er nogen form for havelågebeskatning i forbindelse med arvingen vil der i mine øjne være mange penge at spare da jeg derved vil kunne trække kapitalen ud som udbytte skattefrit såfremt jeg vælger det rigtige land.

Er der nogle huller i min opfattelse, eller hvordan ser du på det?

Mvh Sebastian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke har arvet - så vil der være arveafgift når du er flyttet men har du modtaget det inden flytning - så kan der sikkert være havelågebeskatning - ved arven vil værdien (kapitalen) blive lagt til grund for beskatningen - og her - igen uden at være sikker - vil det vel betyde at der er sket beskatning af værdien-  Du må vel, hvis værdien er 10 mio - modtage de 10 mio EFTER arveafgift, og det vil vel så lige umiddelbart være din indgående værdi, som du kan sælge eller realisere selskabet til uden yderligere - men det er helt rent lige i hovedet tænkning.

Selskabet vil skulle tilbageholde udbytteskat i DK ved udbetaling - og her kan den søges refunderet hvis du er udlænding, men hvordan de præcise forhold er i forhold til at du måske ikke har en anden udbytteskat i sambeskatning ved jeg ikke noget om

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jun 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Det var også nogenlunde hvad jeg selv var kommet frem til, men fedt lige at få et andet syn på det.

Tak for hjælpen (-=
Side 1 ud af 1 (5 indlæg)