Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms for donationer mellem brugere?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey alle! Smile

Jeg er totalt ny til alt det her med moms-regler. Er godt med på at man skal tillægge moms på prisen af alle de ydelser og varer man sælger, men gælder det også donationer mellem brugere via min platform, hvor jeg tager et cut?

Lad os sige, at bruger A gerne vil donere 100 kroner til bruger B gennem min platform, og mit fee er på 2%, og Stripe's fee (for at håndtere overførslen) er på 3%.

Skal jeg så kun betale moms af mit fee (altså de 2%), som jeg har indtjent? Og kan jeg så ligeledes trække moms fra Stripe's 3%?

Er der nogen der kan hjælpe her? På forhånd tusind tak! Angel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville gå til en revisor, for det er ikke ukompliceret men, der er ikke forskel på at tage en pris og så donationer i den sammenhæng, det er bare andet ord når det er betaling for en ydelse. Det afgørende er om du står som sælger eller A står som sælger direkte til B og så giver dig en llle provison.

Det vil bl.a. afhænge af jeres aftale - og hvis A er sælger kan B skulle indberette det som honorar til skat hvis det er betaling for ydelse og A er et firma og B ikke - og er A sælger og firma så er det de helt almindelige momsregler hvor A så håndterer moms - og evt giver dig en momspligtig %

Er du sælgeren i forhold tilB og så lønner A. Så er det alm momsregler for dig, og hvis A som du så lønner er privat, så skal du indberette honorar til skat på A s personnummer eller navn, adresse, førdselsdata - hvis det er en udlænding uden dansk CPR

Så mange muligheder og forholdsvis komlekst så gå til en revisor og betal for en udredning

vh John Hanover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 10
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det hurtige og detaljerede svar John! Det er vildt, at du med 40.000+ beskeder har hjulpet så mange andre. Det er sgu i orden!

Jeg ved ikke hvad der menes med "sælger" her. Det er rent faktisk "bare" donationer.

Min portal er en formidlingsportal, hvor folk der laver Open Source software kan tage imod donationer, og folk der bruger den open source software kan vælge at give et selv-valgt beløb til skaberne, hver måned. 

Jeg vil helt sikkert gå til en revisor med det ellers. Kender du nogen du kan anbefale?

Det er ikke ligefrem fordi jeg vil mene at jeg har røven fuld af penge, men betaler selvfølgelig hvad tingene koster.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathy:
Det er rent faktisk "bare" donationer.

Er det overhoved lovligt  mht. SKAT / Hvidvaskningslovgivning?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathy:
Det er rent faktisk "bare" donationer.
som er helt normalt skattepligtige for modtager - og hvis omsætningen via donationer (som jo bare er frivillig betaling i en eller anden sjov form) er nok til momspligt, så er de momspligtige. Ellers kunne man jo let omgå moms og skat, hvis man ved at kalde det donationer kom ud over problemet. Det bruges også af visse IT selskaber for apps - men som du beskriver det, er det blot et navn for betalingen

Mathy:
Min portal er en formidlingsportal, hvor folk der laver Open Source software kan tage imod donationer, og folk der bruger den open source software kan vælge at give et selv-valgt beløb til skaberne, hver måned.
igen - kald det hvad du vil, de er skatte og momspligtige efter samme regler som andre betalinger - skal dokumenteres på samme vis og det er stadigt op til om DU er sælger i forhold til den der køber/donerer - du er den som får pengene formentlig også - og du er skatte og momspligtig af dem - men med fradrag for de beløb som softwareudvikleren fakturer dig for at få sin store andel - eller om det er udvikleren der står for salget direkte og får pengene formentlig - og så giver dig en provision - hvor det så blot er at provision du er pligtig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. May 18
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Mathy:
Det er rent faktisk "bare" donationer.
som er helt normalt skattepligtige for modtager - og hvis omsætningen via donationer (som jo bare er frivillig betaling i en eller anden sjov form) er nok til momspligt, så er de momspligtige. Ellers kunne man jo let omgå moms og skat, hvis man ved at kalde det donationer kom ud over problemet. Det bruges også af visse IT selskaber for apps - men som du beskriver det, er det blot et navn for betalingen

Mathy:
Min portal er en formidlingsportal, hvor folk der laver Open Source software kan tage imod donationer, og folk der bruger den open source software kan vælge at give et selv-valgt beløb til skaberne, hver måned.
igen - kald det hvad du vil, de er skatte og momspligtige efter samme regler som andre betalinger - skal dokumenteres på samme vis og det er stadigt op til om DU er sælger i forhold til den der køber/donerer - du er den som får pengene formentlig også - og du er skatte og momspligtig af dem - men med fradrag for de beløb som softwareudvikleren fakturer dig for at få sin store andel - eller om det er udvikleren der står for salget direkte og får pengene formentlig - og så giver dig en provision - hvor det så blot er at provision du er pligtig

vh John Hannover

Vil donationen ikke kunne behandles som en gave, i det der jo ikke er tale om at man faar noget igen for sine penge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

tillermtilsted:
Vil donationen ikke kunne behandles som en gave, i det der jo ikke er tale om at man faar noget igen for sine penge?
det har man vel - man donerer som tak for tilgang til noget software eller andet til skaberne af den software  - og det vil ikke kunne momsfritage at man vælger at kalde noget donationer = frivillig pris. Gaver er iøvrigt skattepligtige også og jeg ville ikke vove at satse på de ikke, ud fra de alm omsætningsregler, skulle være uden moms, det ville sikkert være en dyr fejl - det ligner lidt rewardbaseret crowdfunding da der jo netop betales som tak for brugen af noget der måske ellers tilbydes gratis men hvor udbyder så beder om man vil donere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)