Jeg har en lille affiliate side, hvor jeg modtager betaling fra en partner uden for EU. Jeg har søgt meget på amino, men kan ikke finde noget konkret svar på nedenstående spørgsmål:
Skal der opkræves moms af affiliate eller ikke? Mit udgangspunkt er nej, men man ved aldrig.
Læser man herinde skat.dk/skat.aspx?oid=2237735 under "Ydelser, hvor du skal opkræve dansk moms" står der "For visse ydelser skal du som dansk virksomhed opkræve moms, selv om køberen bor uden for EU, hvis køberen udnytter ydelsen i Danmark. Det gælder: * Reklame"
Spørgsmålet er dog bare, om det er en reklame, og om ydelsen bliver udnyttet i Danmark. Håber I kan hjælpe. Det er meget der ryger på momsen...
Udgangspunktet er, at der skal opkræves moms af affiliate - men til uden for EU skal der ikke lægges moms på, men salget registreres i momsrubrik C Hvis reklamen er med dansk fokus, så vil der skulle være dansk moms på - men ikke internationalt affiliate og partner uden for EU
Tak for svaret John. Har set dig i næsten alle søgeresultater på amino
Når du skriver "dansk fokus" er det så fra den anden virksomheds side - altså at min partner kun fokuserer på Danmark ELLER er det at jeg primært har danske besøgende på min side?
Sagen er den, at de tager partnere fra langt de fleste lande i verden..
det må være hvem din partner henvender sig til generelt - Du kunne sige, hvis reklamen var på dansk sprog og klart alene henvendte sig til danske forbrugere - så ville det være her ydelsen blev anvendt
Så hvis partneren generelt henvender sig til alle lande i verden (men har bannere, billeder, osv. oversat til mange forskellige sprog), hvor jeg fokuserer på danskere, så er der tale om at de ikke henvender sig til danskere primært - dvs. uden moms?