Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktvalidering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 13
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,
 
Vi har et produktkoncept vi gerne vil have testet af på en større målgruppe. Kan vi få valideret behovet bag konceptet, så ville vi skulle investere en del penge og tid i konceptet, så vil gerne gå skridtet dybere med valideringen end at høre nærmeste, venner mv.
Valideringen vil være i to steps:
 
  1. En række spørgsmål til en bredere gruppe, der dykker ind i behovet bag konceptet, relevant segment mv.
  2. En mere en-til-en og kvalitativ undersøgelse, hvor vi kan teste en mock-up med nogle fra vores målgruppe
 
Har nogle af jer erfaring med eller kender til bureauer/services/andet man for overskuelige penge kan betale for at assistere med step 1 ovenstående? Har I selv arbejdet med andre metoder for at få valideret jeres forretningsideer, så kunne det også være interessant at høre om :)
 
Tak! Mvh Jesper
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jesper

Det er et virkelig spændende emne du bringer op! Mange tænker slet ikke på at validere deres produkt inden de bygger det. Så du er allerede foran de fleste :)

Lad mig prøve at komme med et par ustrukturerede råd:

- Du bør *aldrig* spørge nogen om deres fremtidige handlinger. Det får du simpelhen ikke nogen valide svare på. Så du kan ikke spørge nogen: Ville du bruge det her produkt hvis det fandtes? Vil du betale 500 kr/md for det her produkt?

- Du bør også holde dig fra at bede folk om at forklare rationalet bag deres beslutninger. Det er de sjællent klar over (hvem har den form for selvindsigt?). Men stiller du et spørgsmål, så skal folk nok svare efter deres bedste evner, og efterrationalisere deres egne valg (men det betyder ikke at det er sandheden). Læs evt Predictably Irrational.

- Du kan til gengæld godt spørge folk om *hvad* de gjorde eller *hvad* de følte i en situation tilbage i tiden (selv her, er der også udfordringer, da folks hukommelse heller ikke altid er til at stole på). Men det er det mest valide du kan spørge om, især hvis det ikke er alt for længe siden.

- Du bør søge validated learnings (læs Lean Startup). De mener basalt set at du kun kan skabe hypoteser i samtaler med dine potentielle kunder. En validation får du først når du ser de hypoteser bekræftet i virkeligheden. Spørg dig selv; hvad er den mest risikable hypotese som produktet/forretningen er bygget på og hvad er den hurtigste/billigste måde at be- eller afkræfte den på? Et eksempel er fx bare at bygge en landingsside som viser og sælger dig produkt, købe noget annoncering der peger derhen og så se om der er nogen der tilmelder sig.

- En anden skole, JTBD, argumentere for at du skal starte med at forstå det job som dine kunder gerne vil have udført. Med andre ord; at du skal starte med at forstå behovet og markedet, før du prøver at bygge produktet. Læs evt. Competing Against Luck (meget kendt bog, god intro, som sælger dig på ideen) og The Jobs To Be Done Playbook (en praktiske guide til hvordan du rent faktisk gør).

- Jeg faldt over den her artikel, som meget kort dækker flere af ovenstående områder: https://www.smashingmagazine.com/2016/07/a-lean-approach-to-product-validation/:

  1. Validate the problem.
    Is this a problem worth solving? If users don’t think this is a major problem, your solution won’t be appealing.
  2. Validate the market.
    Some users might agree that this is a problem worth solving. But are there enough of them to make up a market for your product?
  3. Validate the product.
    The problem might exist, but does your product actually solve it?
  4. Validate willingness to pay.
    There might be market demand and a great product. But will people actually be willing to reach into their wallets and pay for it?

Og så vil jeg slutte af med, i fuldstændig modsætning til alle mine andre anbefalinger, at anbefale dig at passe på med at bruge for meget tid på forarbejde (self afhængig af risikoen du løber ved projektet). For det meste bliver du først klogere når du begynder at bygge. Pas på med at se det som en linær sekventiel proces, hvor du går fra 1 til 5. Gør en lille smule af det hele, og så vend tilbage til det, mens du bygger. Men kom hurtigst muligt hen til et sted hvordan kan skabe validated learnings / Validate willingness to pay.

PS: I alt ovenstående forudsætter jeg lidt at det er et IT eller service-orienteret produkt. Hvis du skal bygge en rumraket eller medicinal produkt, så glem alt ovenstående :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 16. Jun 13
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Tak for du har taget dig tid til at lave så langt og fyldestgørende svar.

Det er nogle gode pointer ift. at forsøge at validere behovet. Og behovet er vi også ret skarpe på. Men udfordringen er selvfølgelig at blive skarpe på hvor stort behovet er (der kan ikke direkte kobles en målbar værdi på), samt for hvor mange. 

Når man formuleret de rette spørgsmål, i tråd med ovenstående, har du så erfaring med at en platform/tilgang til at få stillet de spørgsmål til de rigtige brugere? Vi mangler en god måde at nå ud til en større gruppe på.

Mvh Jesper 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Det var så lidt!

Ja, jeg har god erfaring med tilgange og metoder. Dem har jeg allerede nævnt; JTBD og Lean Startup.

Derudover kan jeg også anbefale at lytte til Marty Cagan som bl.a. siger:

"key here is to have access to customers and to get your ideas in front of them early and often to address underlying risks such as:

Når det kommer til usability så kan I med fordel gøre brug af brugertests (her er en nem tilgængelig bog om emnet). 

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)