Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor meget trækkes der egentligt fra?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. May 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Jeg har lige startet en virksomhed - hvortil jeg har et spørgsmål: Hvor meget kan man egentligt trække fra? Hvis jeg nu f.eks. køber kontormaterialer for 100 kr. Er det så kun momsen man "sparer" - altså cirka 25 kr.? Hvad økonomiske fordele har man som virksomhed, når man skal købe materialer hjem, som man skal benytte i virksomheden?

Er der nogen, der kan forklarer det til mig, som om jeg var en femårig :) ?

Mvh Hvalen
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2114
Skrevet kl. 19:32

hvalen1:
Hvor meget kan man egentligt trække fra? Hvis jeg nu f.eks. køber kontormaterialer for 100 kr.

Du har fradrag for momsen, de kr. 25,00.

Men du kan naturligvis trække resten fra som omkostning. Alle disse omkostninger fratrækkes til sidst, når årsregnskabet er klar til indlevering.

Om der er økonomiske fordele ved en omkostning, der går fra dit bruttoresultat?

Men kontormaterialer, der bruges 100% i firmaet,  kan momsen fradrages og resten som omkostninger.

Måske noget jeg har overset, så kommer der garanteret en anden venlig sjæl og retter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47207
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:12

Hvis du køber for 125 kr - så får du momsen retur - forudsat du jo så også lægger moms på alle dine salg. Normalt vil du vel f-eks sælge for 250 kr og have købt varen for f.ek 125 kr. I så fald har du salgsmoms på 50 kr for salget - minus 25 kr købsmoms - og du skal så af med 25 kr moms tilstaten.

Tilbage er så 100 kr som udgift. Din skat er dine indtægter minus dine udgifter

Hvis du har 100 kr i indtægt og 100 kr i udgift - så har du ikke tjent noget og skal ikke betale skat - så det er blot, at udgiften trækkes fra dine indtægter når din skat skal beregnes - til gengæld har du jo så heller ikke haft noget ud af året. 

Hvis du taber penge samlet for året - og du rent faktisk driver virksomheden med overskud for øje, men alligevel taber feks 100 kr samlet - så sparer du skatten af de 100 kr - ca 40 kr - og mangler så selv de 60 kr i pungen - i personlig virksomhed. I selskabsform sparer du ikke skatten, men underskud fremskrives og trækkes fra overskud årene efter

De som er interesserede i at forstå skat og moms - og stiftelse og alt muligt andet, af personlig virksomhed kan med fordel købe letlæst e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)