Jeg har lige startet en virksomhed - hvortil jeg har et spørgsmål: Hvor meget kan man egentligt trække fra? Hvis jeg nu f.eks. køber kontormaterialer for 100 kr. Er det så kun momsen man "sparer" - altså cirka 25 kr.? Hvad økonomiske fordele har man som virksomhed, når man skal købe materialer hjem, som man skal benytte i virksomheden?
Er der nogen, der kan forklarer det til mig, som om jeg var en femårig :) ?
Hvis du køber for 125 kr - så får du momsen retur - forudsat du jo så også lægger moms på alle dine salg. Normalt vil du vel f-eks sælge for 250 kr og have købt varen for f.ek 125 kr. I så fald har du salgsmoms på 50 kr for salget - minus 25 kr købsmoms - og du skal så af med 25 kr moms tilstaten.
Tilbage er så 100 kr som udgift. Din skat er dine indtægter minus dine udgifter
Hvis du har 100 kr i indtægt og 100 kr i udgift - så har du ikke tjent noget og skal ikke betale skat - så det er blot, at udgiften trækkes fra dine indtægter når din skat skal beregnes - til gengæld har du jo så heller ikke haft noget ud af året.
Hvis du taber penge samlet for året - og du rent faktisk driver virksomheden med overskud for øje, men alligevel taber feks 100 kr samlet - så sparer du skatten af de 100 kr - ca 40 kr - og mangler så selv de 60 kr i pungen - i personlig virksomhed. I selskabsform sparer du ikke skatten, men underskud fremskrives og trækkes fra overskud årene efter