Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af fødevarer - bare en tanke

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke en konkret plan, snarere en tanke:

Som faste Aminoer måske ved, er jeg født i Holland, og jeg har også boet en stor del af mit liv (faktisk mere end 50%) dernede.
Jeg er vokset op med nogle typiske hollandske varer, som ikke kan købes i Danmark.
Nu har jeg ikke været i Holland i næsten 7 år, så det er meget begrænset hvor meget jeg har spist nogle af de typiske ting.

Jeg har hørt om nogen der for ca. 2,3 år siden ad flere omgange fik nogle poser og kasser med nogle hollandske snacks, leveret af folk der rejste fra Holland til Danmark. Da priserne på fødevarer i Holland er en del lavere end i Danmark fordoblede de prisen, og solgte det videre til andre hollændere. Jeg tvivler på hvor lovligt det er (læs: det ved jeg det ikke er). Vedkommende sagde: "De hollændere her, de vil bare have de ting".

For nylig fik jeg fat i en pose med nogle snacks, og så kom en gammel tanke op i mit hoved igen: hvad skal der til for at importere de snacks, og eventuelt andre varer, helt lovligt?

Det, jeg er lidt nysgerrig efter:

Har jeg som sælger af varer ansvaret for at varerne er transporteret forsvarligt, også mhp. fødevaresikkerhed? Altså, der er nogle regler om at varerne skal være frossen. Nu har jeg før i tiden, da jeg kørte regelmæssigt frem og tilbage mellem Holland og Danmark, købt frosne snacks derned, lagt dem i en frysepose i bagagerummet, og kørt 7-8 timer til Danmark, hvor jeg med det samme lagde varerne i fryseren. Det sker der ikke noget ved. Varerne er måske ikke frossen -18 grader hele turen, men stadigvæk langt under frysepunktet når de ankommer til Danmark. Til eget brug er det fint med mig, og sådan tænker de hollændere, som jeg kender, også over det. Men hvad siger loven her, hvis det er andre der kommer med varerne? Eller hvis jeg selv henter dem dernede fra?

Skal jeg have en bestemt tilladelse til at hente fødevarer i Holland? Og skal jeg putte et klistermærke med danske ingrediensfortegnelse på kasserne/poserne?

Gælder der andre regler for frostvarer end for ikke-frostvarer? Jeg tænker så mest på kolonial-varer, men også eventuelle friske varer, som skal holdes køligt, men ikke frossen.

Og til sidst:
Er der nogen der har erfaring med tøris, og som kan fortælle mig hvordan det virker, hvor jeg kan få det, jeg skal bruge?

Albert

PS Jeg har ikke afgjort med mig selv om det er noget jeg vil blive aktiv med, men jeg leger bare med en tanke :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Albert, du skal spørge Fødevarestyrelsen, de kan give svar på alle dine spørgsmål. 

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, Klaus. Det ligger allerede i mine planer, men jeg ville bare først høre her om der er folk der ved noget. Uanset hvad ville jeg kontakte Fødevarestyrelsen, når jeg har mere konkret. :)

Albert

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal være fuld sporbarhed på dine varer fra producent til forbruger, så det hanler ikke kun om transporten - hele kæden skal være dokumenteret. Så du er nødt at kontakte fødevarestyrelsen, så du får de rigtige retningsliner.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 30. Jun 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Albert,

Hvis du har en varer der skal opbevares ved -18 grader, så er det dit ansvar at de bliver det. Du skal i dit egenkontrol program måle temperaturen når de rammer dit lager. Du kan ikke bare transporterer det i egen bil. Hvis du skal det, så skal den godkendes til transport af fødevarer.

P.S - Hvad er det for snacks der er frosset. Man kan ikke køber der fersk, og så fryse når det rammer Danmark ?
Tilmeldt 29. Jan 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hoi Albert, 

Dit heb ik 10 jaar geleden geprobeerd, en het wilt niet lukken die regels die je aan moet houden zijn duurzaam. 

en de prijzen lopen snel op , zo kost een kilo hagelslag al 30kr meer aan afgift. en al die regels en vertaling die je op det verpakking moet zeten is duurzaam als de afzet niet te groot is, en al het papierwerk er bij. 

Tot zo ver als je vastbesloten bent, dan kan je starten met bedrijfje in Nederland die aan Deense klanten verkoop. de vraag is naar Nederlandse produkter is er wel. 

Mvg.

Majid 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:

Der skal være fuld sporbarhed på dine varer fra producent til forbruger, så det hanler ikke kun om transporten - hele kæden skal være dokumenteret. Så du er nødt at kontakte fødevarestyrelsen, så du får de rigtige retningsliner.


Hej Kirsten,

Til at starte med, undskyld for min sene reaktion. Jeg må have misset dit bidrag. Tak for dit svar.
Jeg tænker at jeg vil starte med dit forslag :) Og godt at vide at det handler om hele kæden, jeg skal kunne dokumentere.


Klaus Egebjerg:
Hej Albert,

Hvis du har en varer der skal opbevares ved -18 grader, så er det dit ansvar at de bliver det. Du skal i dit egenkontrol program måle temperaturen når de rammer dit lager. Du kan ikke bare transporterer det i egen bil. Hvis du skal det, så skal den godkendes til transport af fødevarer.

P.S - Hvad er det for snacks der er frosset. Man kan ikke køber der fersk, og så fryse når det rammer Danmark ?


Hej Klaus,

Tak for dit svar. Jeg ved ikke hvordan man laver egenkontrol. Altså, hvordan man beviser at man gør det - det er vel det, det handler om. Så det er noget jeg skal lære.
Jeg formoder at jeg ikke bare kan sige: "Jamen jeg har fået leveret varerne af en ven", uden at kunne gøre rede for hvordan "vennen" har transporteret tingene. Også med henvisning til Kirstens svar ovenover.

De snacks jeg taler om kommer dybfrossen fra fabrikken. I hollandske supermarkeder, men også hos grossister, ligger de snacks typisk i fryseskabe. De kan ikke købes fersk. Men tak for idéen.

heerhugowaard:

Hoi Albert,

Dit heb ik 10 jaar geleden geprobeerd, en het wilt niet lukken die regels die je aan moet houden zijn duurzaam.

en de prijzen lopen snel op , zo kost een kilo hagelslag al 30kr meer aan afgift. en al die regels en vertaling die je op det verpakking moet zeten is duurzaam als de afzet niet te groot is, en al het papierwerk er bij.

Tot zo ver als je vastbesloten bent, dan kan je starten met bedrijfje in Nederland die aan Deense klanten verkoop. de vraag is naar Nederlandse produkter is er wel.

Mvg.

Majid


Hej Majid,

Jeg tillader mig at skrive på dansk, ikke mindst fordi mit skriftelige danske er bedre end mit hollandske - efter 18 år i Danmark, hvor jeg primært beskæftiger mig med danske kunder, er mit hollandske sakket gevaldigt bagud. Og så tænker jeg at det også er lidt fair overfor andre deltagere på dette forum.

Jamen jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg ikke kommer med en banebrydende, innovativ idé. Jeg ved at mange har forsøgt at introducere "bitterballen" og hollandske frikadeller til andre lande. Emile Ratelband har uden held forsøgt at introducere amerikanerne for dem. En tysker i Berlin har med succes kørt en typisk hollandsk snackbar, men for nylig blev den lukket. Af hvilken grund tør jeg ikke sige.

Jeg tror, at hvis man gør tingene på den gængse måde, med direkte import fra Holland, så vil det blive dyrt, og dermed ikke rentabelt. For selvom der er efterspørgsel blandt hollændere i Danmark, så vil de fleste ikke betale 120 kr. for en kasse med 20 frikadeller, når de ved at de koster €1,00 i Holland.

Men der må være andre metoder, fx. ved at alliere sig med indkøberen hos et supermarkedskæde. Eller måske folk der står på de Internationale markeder, der afholdes om sommeren i flere danske byer. Jeg købte et brød med hollandsk frikadelle for 25 kr. i Esbjerg, for ca. 3 år siden. Det er stadigvæk dyrere end i en snackbar i Holland, men det er ikke en eksorbitant høj pris, sammenlignet med en ostepølse i en fransk hotdog.

Så det er bare at finde de rigtige metoder, veje og muligheder.

Jeg har stukket nogle følere ud til to hollandske virksomheder, og har også planer om at prøve lidt med danske virksomheder. Men jeg bruger ikke meget tid på det, da jeg har nok at se til i mine nuværende virksomheder.

Men tusind tak for svaret. Kontakt mig endeligt hvis du vil snakke mere om emnet. Min mailadresse er albert@computernoerden.dk

Albert

PS Kan se dit brugernavn er Heerhugowaard. Kommer du derfra? Jeg er født i Alkmaar ... :)

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pythonrap

Tak for det :) Når det bliver aktuelt, kommer jeg sandsynligvis til at bruge dine links. For nu er det ikke aktuelt, men jeg er meget glad for dit bidrag, så ved jeg at jeg ikke behøver lede længe når jeg kommer dertil :)

Albert

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)