Jeg har et APS hvor jeg investerer i aktier. Jeg har et fint afkast i 2020 og ønsker at udbetale et udbytte på 56.500. Hvordan gør jeg det, trin for trin, så jeg ikke får skattefar efter mig? Jeg antager at jeg ikke bare kan overføre 56.600-27% til min private konto. Jeg er ene ejer og der er ingen ansatte eller interessenter. Jeg får udarbejdet en årsrapport årligt. Hjælp. Mvh |
Det vil du kunne læse her. Det kræver der er overført resultat sidste år efter selskabsskat som giver plads til det samt indberetning og tilbageholdelse af proforma 27% som jo så kan blive mere hvis du har andre aktieindkomster.
Det betyder jo så, at dit aktieudbytte vil have fået 22% selskabsskat først - og så nu 27 - 42% eller svarende til bundskat ved løn/topskat ved løn og ikke kun aktieskat samlet, men det er jo vilkårene ved at aktieinvestere i selskaber - som først og fremmest giver mening alene ved indtægter der kommer fra selskabet og derfor altid har de 22%
Du kan også læse om ev xo udbytte og de mere komplicerede forhold - mellembalance mm https://johnhannover.blogspot.com/2018/06/udbytte-og-hvordan-indberettes-det.html
vh John Hannover