Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personlig virksomhed til b indkomst?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 20
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino
jeg arbejder pt fast for en virksomhed, hvor jeg kører ud med take away fra forskellige restauranter og caféer. Der er dog ingen kontrakt eller noget. 

jeg kører rundt i min egen bil og kører nok gennemsnitligt 220km pr arbejdsdag og får min løn udbetalt som b-indkomst. Lønnen er cirka 14.000 pr måned

Min tanke er at oprette en personlig ejet virksomhed, hvor jeg får min løn udbetalt til og så derefter selv kan overføre til min private konto, hvor jeg jo så selv indberetter kørselgodtgørelse for lønnen. Mit spørgsmål er dog om jeg skal indberette andet og lad os sige at jeg har fx 4000 jeg skal betale skat af efter min kørselsgodtgørelse er trukket fra, så har jeg jo også mit frikort, som jeg kan bruge, så hvordan foregår det, og skal min arbejdsgiver som udbetaler lønnen til mig, skal skrive noget med kørselsgodtgørelse for at jeg selv kan trække det fra gennem min virksomhed? Jeg får nemlig kun en fil hvor der står dato og antal ture jeg har kørt den dag og beregningen for lønnen, men jeg har en kørebog jeg selv skriver ind på Med antal km pr dag. 
jeg læste også noget omkring 60-dags reglen, og det er vel 60 arbejdsdage går jeg udfra? dertil har jeg også et spørgsmål omkring at efter de 60 dage, kan jeg så vælge at få kørselfradrag for både turen frem og tilbage til arbejde og kørslen for arbejdet, eller kun vælge at få kørselsgodtgørelse for kørslen for selve arbejdet?
Derudover skal det lige siges at jeg også godt ved at jeg skal have moms med når jeg kommer over de 50.000, men jeg tænker umiddelbart ikke at jeg kommer til at arbejde der så længe. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sikkert skat vil acceptere du er selvstændig med EN kunde og slet ikke med en du er ansat hos nu - dog underligt at det er som B indkomst og ikke A

Det bør du sikre - 

Din kørselsgodtgørelse får du som fradrag  ikke som udbetaling hvis SKAT kan acceptere du er selvstændig (tvivler meget ud fra du er ansat samme sted(

I så fald skal du jo momsregistreres og fakturere med moms som du indberetter - det er ikke frit for op til 50 t  hvis du overskider inden for 12 mdr får du moms af det hele og formentlig samme i bod. Uden moms, så skal din arbejdsgiver uanset hvad, stadigt indberette honorar til SKAT for dit PMV som det vil være. Mere om personlig virksomhed i letlæst e-bog eller paperback https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

turen fra hjem til arbejde er befordringsfradrag og må ikke indgå i kørselsgodtgørelse - mere om 60 dgs regel kan du let google 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 20
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. 
grunden til at det er b indkomst er at jeg er “partner” og ikke ansat.

Jeg tog en snak med min chef omkring det hele, hvor Han sagde at den vej han ville køre det var gennem at jeg lavede en personlig ejer virksomhed og fik lønnen gennem der, hvor jeg så ville kunne have kørselgodtgørelsen i fradrag. 

Udfra dit svar går jeg udfra at jeg kun vil kunne få kørselsgodtgørelse for de leveringer jeg kører ud med og ikke for kørslen fra hjem og til arbejdspladsen? Grunden til at jeg meget gerne vil vide netop dette rimelig præcist, er at cirka 170km ud af de 220km om dagen er kørslen fra hjem til arbejder og fra arbejdet til hjem igen. Så hvis det kun er muligt at få kørselsgodtgørelse for de 50km er det pludselig ingenting jeg vil få udbetalt efter skat osv er trukket fra de 14.000 i b indkomst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias2103:

Tak for svar. 
grunden til at det er b indkomst er at jeg er “partner” og ikke ansat.

Jeg tog en snak med min chef omkring det hele, hvor Han sagde at den vej han ville køre det var gennem at jeg lavede en personlig ejer virksomhed og fik lønnen gennem der, hvor jeg så ville kunne have kørselgodtgørelsen i fradrag. 

Udfra dit svar går jeg udfra at jeg kun vil kunne få kørselsgodtgørelse for de leveringer jeg kører ud med og ikke for kørslen fra hjem og til arbejdspladsen? Grunden til at jeg meget gerne vil vide netop dette rimelig præcist, er at cirka 170km ud af de 220km om dagen er kørslen fra hjem til arbejder og fra arbejdet til hjem igen. Så hvis det kun er muligt at få kørselsgodtgørelse for de 50km er det pludselig ingenting jeg vil få udbetalt efter skat osv er trukket fra de 14.000 i b indkomst. 

Hjem til arbejde er befordringsfradrag og ikke kørselsfradrag. Det er det kun fra arbejdsplads og skat vil ikke som du beskriver det, kunne godkende kørselsfradradrag for de daglige 170 km hjem / arbejde, men jeg er som nævnt heller ikke spor sikker på, at skat overhovedet ville godkende du var selvstændig - ig og med du jo KUN har EN arbejdsgiver og det så tilmed er den du har allerede idag - så den ville i mine øjne ikke gå, og blive ret så dyr ved en kontrol

beklager - men du kan jo skrive og beskrive det exact til skat om du vil, men med risiko jo for, at de vil ind i det allerede nu, hvor det nok burde være a-indkomst og den med partner nok lugter ret kraftigt af omgåelse

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 20
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg må ringe til skat og få en præcis udmelding.

Men jeg kan vel ikke få en bøde for det, for hvis det ikke er muligt at køre det gennem en personlig ejet virksomhed, så indberetter jeg det jo bare normalt som b indkomst og så kører det over normalt kørselsfradrag. 

jeg ved ikke noget omkring det med hvorfor det ikke er a indkomst, men det er samme koncept som WOLT, hvor man jo også bliver ansat som partner og så får løn som b indkomst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Wolt kan også vise sig gråzone faktisk - men uanset hvad så er kørsel hjem tll arbejde befordringsfradrag og det vil være endnu en grund for skat til at slå ned på misbrug. Man bestemmer ikke selv om man er ansat eller selvstændig - det er der helt faste skattekriterier for https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)