Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er minimumslønnen i DK?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det passe, at der ikke findes nogen generel minimumsløn i DK, ligesom f.eks. i USA og mange andre lande?

Jeg spørger fordi, når man Googler det, kommer der intet frem - og så jo- der kommer forskellige fagforeningers minimumsløn, men det gælder jo ikke, hvis ens ansatte ikke er under overenskomst...

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har ikke hørt om at reglerne er ændret, så udgående fra at jeg ikke har sovet i timen:

Jeg var ansat i 2003 i en virksomhed i Esbjerg, 37 timer i ugen til en månedsløn på kr. 10.000 før skat. Jeg fik udbetalt kr. 6.600 eller deromkring. Samarbejdet ophørte da chefen skulle have en ny leasingbil. Jeg havde reageret på et jobopslag hvor de ledte efter en kontorelev, selvom jeg ikke gik i skole.
Inden jeg underskrev kontrakten snakkede jeg med HK for at høre om lønnen ikke var ualmindelig lav. "Jo, ", svarede de, "men bare skriv under, så sagsøger vi dem når din prøveperiode er overstået". Jeg skrev under, afventede min prøveperiode, og derefter kontaktede jeg HK. Der fik jeg den kolde skulder: "Du har jo selv skrevet under, så der er ikke noget at gøre ved". Med andre ord: hvis man selv accepterer en løn, så er der ingen minimumsløn.

Derimod husker jeg at der for et halvt år siden var en nyhed på TV2 om en virksomhedsejer der havde ansat en mand fra Ghana eller deromkring, til en slaveløn og slavevilkår. Han blev vist idømt til at betale en skadeserstatning til den stakkels mand. Men på hvilken baggrund vil jeg ikke kunne udtale mig om.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det stemmer - der er ikke minimumsløn i DK - det er aftalefrit. Hvis man har overenskomst, SÅ er der lønninger som fagforeningerne og DA har aftalt - men uden overenskomst - ingen minimumsløn - du må i princip aftale 0 kr og så en provision hvis du vil. Faste regler gælder for ferie og atp f.eks - Pladser med udenlandsk arbejdskraft skal følge samme regler som overenskomsten for danske 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)