Det handler for mig ikke om at få ret eller en skadeserstatning eller noget i den retning. Jeg vil bare høre: er der et eller andet sted hvor der kan anmeldes et inkassobureau for ikke at overholde en aftale?
Hvis du ikke er interesseret i lange historier, så skip lige til noget andet. Jeg har valgt at fortælle hele hændelsen - måske at nogen kan bruge det til noget. Hvis ikke, så har jeg luftet mit hjerte lidt. Jeg har ikke lyst til at få en injuriesag på halsen, så jeg har valgt at kalde firmaet indtil videre for Inkassofirmaet X. Jeg tror ikke at det ville ske, men ... HVad ved jeg?
Sagen er følgende:
Jeg blev i 2013 kunde hos Inkassobureau X. I den tid bøvlede jeg meget med kunder der ikke betalte deres regning. Af en eller anden grund fik jeg styr på det, og jeg har nu i mange år ikke haft en eneste kunde der ikke betalte sin regning. Så jeg havde ikke brug for et inkassoabonnement. Der var kun den ene sag med en mand som dengang boede i Brørup - jeg har fortalt om det før. Den sag valgte jeg selv at køre gennem fogedretten, det er en del billigere end kr. 2500 om året for et abonnement hos Inkassobureau X.
Men i den tid hvor jeg havde abonnementet, var der to kunder, som jeg havde meldt til Inkassobureauet, eller hvad det nu hedder. De gik i hvert fald i gang med at sende breve og aflægge besøg - i hvert fald hvis jeg må tro på dem. Det endte i hvert fald med at sagerne blev erklæret "uerholdelige" af selve bureauet, og de gik i "overvågning". Jeg afskrev beløbene, i det mindste mentalt. Ved ikke om jeg nogensinde fik momsfradrag for dem, men det er jeg også ligeglad med. I ny og næ fik jeg en mail fra Inkassobureau X, om at jeg kunne sende sagerne påny i fogedretten, det ville så koste kr. 800 plus kr. 400 plus et-eller-andet - noget med fogedgebyr, deres gebyr, politi-afhentningsgebyr eller ... jeg ved det ikke præcist. Jeg ignorerede alle henvendelser, da jeg ikke synes det er spændende: de to mænd der skyldte mig pengene har ikke i sinde at betale, jeg agter ikke at bruge min tid på det.
Indtil for to, tre uger siden. Der fik jeg et opkald fra Jesper fra Inkassobureau X. En meget jovial fyr, som roste mig for mit "sjove" telefon-omstillings-anlæg. Vi sludrede lidt om Commodore 64 men så kom Jesper til sagen. Eller sagerne: "Sammenlagt har du noget i omegn af kr. 7.500 til gode. Og Inkassofirmaer har nogle midler som andre ikke har, nemlig at de kan gøre udlæg i folks opsparing. Og nu hvor mange mennesker får udbetalt feriepenge, er der en reel chance for at disse to mænd har en opsparing. Så det kan du vel ikke sige nej til, Albert?" "Det kan jeg sagtens sige nej til", svarede jeg. "Det er det forkerte svar, Albert". Jeg fortalte Jesper at jeg ikke er interesseret i sagerne. Jeg har afskrevet dem, mentalt. Jeg gider ikke bruge tid på dem, understregede jeg. "Nej, men hvis jeg nu kommer med en meget skarp pris på et abonnement og disse to fogedsager, så kan du lægge nye sager ind så meget som du vil". Jeg fortalte ham at jeg på ingen måde er interesseret i et abonnement, da mine kunder betaler deres regninger. Men så ville han regne på det og ringe til mig dagen efter, med en pris på de to sager uden abonnement. Jeg spurgte om han ikke bare kunne sende en mail så kunne jeg svare når det passede mig. "Nej, jeg er ikke så god til at maile, jeg ringer hellere".
Dagen efter kom der ingen opkald fra Jesper. Jeg kontaktede firmaet selv om fredagen efter lukketid, og fik et opkald fra Jesper om mandagen. "Undskyld at jeg ikke ringede tilbage". Det var så i orden. Men han havde en pris: kr. 2495,00 for et års abonnement /hvis jeg husker rigtigt), og de to fogedsager for kr. xx pr. stk. Hvis det var nødvendigt at politiet skulle afhente de to fyre, så kom politiets gebyr oveni, men kun hvis det er nødvendigt. Jeg svarede at han må have glemt, at jeg ikke var interesseret i et abonnement. Desuden mindede jeg ham om, at jeg i første omgang ikke er interesseret i disse to sager, så jeg er ikke interesseret i kr. xx pr. sag. Han spurgte hvor meget jeg så ville betale. Jeg sagde, at jeg ville betale kr. 1.000,00.
Derudover fortalte jeg ham, at jeg for nylig havde betalt fogedretten kr. 340,00 for at gøre udlæg i en sag. Der har jeg meddelt fogedretten om mit nye krav (med renter inkluderet), men fogedretten havde svaret at min renteberegning ikke passede. Det ville tage mig fem minutter på at rette op på det, det skal jeg bare have gjort inden d. 19. april. "Jeg er også villig til at give jer kr. 500,00 og så kører i den sag. Altså. kr. 2.500,00 for at føre de to sager, ingen abonnement. Hvad siger du til det?". Jesper lovede at ringe tilbage om ti minutter. Disse ti minutter to lidt længere, dagen efter ringede hans undersåt, men jeg fik ikke fat i navnet. Han havde et modbud: 1 års abonnement til kr. 2.495,00 (?) den ene fogedsag til kr. 1.200 og den anden til kr. 1.800. Og så ville min tredje sag være gratis. Jeg fortalte igen at jeg ikke er interesseret i et abonnement. Den unge mand (at dømme efter stemmen) bad om lidt tålmodighed mens han lige spurgte sin chef. Da han kom tilbage sagde han: "Uden abonnement, to sager, den ene til kr. 1.200 og den anden til kr. 1.800, og den sidste gratis. Hvad siger du til det?" Jeg sagde at vi havde en aftale.
Jeg sendte en mail til Inkassofirmaets hovedmail, att. Jesper, og spurgte hvilke dokumenter jeg skulle sende ind vedr. den tredje sag. Intet svar. I mellemtiden sendte jeg en mail til fogedretten, da det var meget kort til min frist, og jeg bad om udsættelse for at indsende min redegørelse om min renteberegning, da jeg havde fået en ny repræsentant i min sag. Fogedretten bad om oplysning vedr. den nye repræsentant, og på baggrund af det fik jeg en udsættelse til 30. april 2021.
Der gik et par dage mere, og så modtog jeg et opkald igen. Jeg mener det er fra den samme unge mand. Han fortalte, at hans chef havde bedt ham om at ringe, da Inkassofirmaet X ikke kan repræsentere mig uden at jeg er aktiv kunde. Så jeg skulle tegne et abonnement. Alternativet kunne de bare kreditere de to regninger der er blevet sendt (jeg havde ikke modtaget nogen) for de to fogedsager, og så glemmer vi alt om dem.
Jeg svarede at vi havde lavet en aftale. Jeg har nu informeret fogedretten om en ændring i sagen, og har på den baggrund fået udsættelse af fristen. Hvis Inkassofirmaet X nu trækker i land, så vil det fremgå af journalen, og det ser ikke kønt ud, at jeg får en repræsentant der trækker sig få dage efter. I min verden er en aftale en aftale, og selvom den er mundtligt, vil jeg mene at Inkassofirmaet X bare har at overholde aftalen.
Jeg snakkede længe med den unge mand, og til sidst sagde han: "Ved du hvad, jeg laver en bemærkning i systemet, og så må jeg tage skrallen med min chef, du sender bare sagen ind, og vi holder os til aftalen". Sådan!
I morges sendte jeg så sagen ind, og i min mail gentog jeg betingelserne for vores aftale. Men så ringede den unge mand - eller måske af Jesper. "Jeg har dårlige nyheder," sagde han. "Vi kan ikke føre din sag uden at du er aktiv kunde. Vores kundeservicechef har afvist aftalen". Nu blev jeg lettere irriteret. Det var anden gang Inkassofirmaet X trak i land. Men nu havde Jesper et nyt tilbud: Jeg kunne tegne et 30-måneders abonnement til kr. 2.500,00. Det ville jeg ikke. Jeg bad om at tale med kundeservicechefen, fordi Inkassofirmaet X ikke har lyst til at overholde en aftale. "Det er dig, der ikke vil lave en aftale. Jeg er gået gennem ild og vand for dig, men du afviser hele tiden", sagde manden. "Det vil jeg så diskutere med kundeservicechefen". "Så kan du ringe til vores hovednummer og bede om at tale med Nathalie". Det gjorde jeg, men Nathalie var vist til frokost, i hvert fald var hun ikke tilgængelig. Jeg bad om at få lagt en besked sådan at Nathalie ringer tilbage. Det skete ikke. Jeg ringede senere igen, og til min undren fik jeg faktisk Nathalie i røret.
Nathalie forstod godt at jeg ikke var interesseret i et abonnement. Men det var reglerne for at kunne repræsentere mig. Jeg spurgte hvem har lavet reglerne, og efter lidt tovtrækkeri fortalte hun at det var dem selv. Hun forklarede at det var for at passe på sig selv og på deres klienter. Jeg spurgte om jeg så ikke kunne få et gratis abonnement, hvis jeg lover at jeg ikke lægger nye sager ind. Det var ikke muligt, De var jo interesseret i nye sager. "Jeg har ingen nye sager, så det kommer alligevel ikke til at ske". Men nej, det var ikke muligt. "Hvad med et abonnement på tre måneder. Hvis 30 måneder koster mig kr. 2.500,00 så kan jeg få 3 måneder for kr. 250,00. Der skulle hun bare have sagt "ja", men enten er hun ikke så klog, eller også ville hun beskytte mig. Hun svarede: "3 måneder er ikke lang nok for en fogedsag, og vi kan ikke repræsentere dig uden abonnement. Og jf. de nye betingelser stopper sagen direkte efter ophør af abonnement med omkostninger for kunden. Du er nu omfattet af betingelser 1.0 fra 2013, og der har du krav på at føre sagen videre selvom du ikke har et abonnement. Hvis du nu tegner et abonnement, så bliver du omfattet af betingelser 5.0". Jeg svarede at det er den rene landevejsrøveri.
Så ikke kun at Inkassofirmaet X ikke vil overholde en aftale vi har indgået, de ville bare have mig til at tegne et abonnement, sådan at jeg ikke mere var omfattet af de gamle regler: så kunne de komme af med de to sager, og bonne mig samtidig for det. Smarte fyre. Genialt koncept, men totalt ikke i orden.
I øvrigt sendte Jesper mig en mail, mens jeg talte i telefon med Nathalie. Pludseligt kan Jesper, som i øvrigt ikke kun er sælger, men også formand for bestyrelsen i foretagendet, godt maile.
Jeg har nu givet Inkassofirmaet X 24 timer til at overholde vores aftale.
No way at jeg kommer til at tegne et abonnement hos dem. Og no way at jeg vil anbefale virksomheden til nogen. Tværtimod.