Jeg skriver herinde fordi jeg simpelthen i dagevis ikke har kunne finde information om emnet. Jeg er på trapperne til at åbne en ny virksomhed som fungere som en online markedsplads hvor sælgere selv kan registrere deres butik og sælge sine varer lidt ligesom Etsy og eBay. Vi sælger medlemskaber hvor vi påregner moms, men vi tager desuden en salgs provision. Alle salg går direkte til sælgers egen konto, bortset fra 5% provision som ryger direkte ind på vores konto. Mit spørgsmål går så på, om vi skal betale moms af den provision og hvordan den afregnes? Da det er en provision for hosting af salget, kan vi jo ikke så nemt tillægge yderligere % i moms. Det er desuden heller ikke en indkomst som vi udskriver faktura på. Vi Planlægger at have sælgere og købere fra hele EU. Håber det giver mening og der er en som kan give mig et svar. På forhånd mange tak. Mvh Camilla |
Ja jeres provision er momspligtig som du beskriver det. Tager i 5% så er det 4% ind og 1% moms (20% af provisionen) I må bogføre det som en momspligtig indtægt
Alternativt tage 6 eller 7%
vh John Hannover