Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hjælp til særeje kontrakt / ægtepagt - muligvis atypisk problemstilling

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 20
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at åbne Aps selskab med en partner med bagvedliggende Holdning selskab for os begge

Grundet risikoen for påvirkning af driftselskabet overvejes en særejekontrakt for den ene af parterne (den anden ej gift endnu og derfor ej så aktuelt) for at undgå evt problemer ved fremtidig skilsmisse. Ønsker at undgå mulighedheden for påvirkning af driftselskabet ved skilsmisse ifht deling af den teoretiske værdi af firmaet med ægtefællen og derved behov for optage lån for den ene part og/eller salg af anparter

dilemmaet står i at denne (mig) ej ønsker at fraholde min hustru fra evt fairness værdi ved evt skilsmisse men at jeg ej samtidig ønsker at dette kan koste mig firmaet samt påvirke min partners økonomi

Er det muligt at lave juridsk bindende dokument som sikre hende værdien (halvdelen) af f.eks. fri kapital af holdingselskabet uden mulighed for at gøre krav på værdien af anparten i selve driftselskabet - eller er det lidt enten eller. 

Vi er i en branche for risikoen for konkurs er meget lav så dette ikke egentlig del af problemet, om end sikkerheden er meget rar ifht privat økonomi.

Vi forventer at ligge hele opstart budget selv og har derfor ej lånebehov hvis det har en betydning

I tillæg er det meget sandsynlig at min kone inden for en årrække vil starte eget firma tillige med lignende struktur (aps med holdning) - kan man i den forbindelse flytte midlerne fra nuværende (mit) holdning selskab til hendes uden at jeg skal betale skat (person skat af overskudsdeling - eller hvad det nu hedder) for derved at have større likviditet til opstart. Eller kan man kun flytte midler til nyt driftselskab såfremt hun er medejer af holding og derved også ejer 50% af mine anparter i driftselskabet

forventer helt klart at skulle have advokat ind over - vil bare gerne have en ide om evt muligheder inden jeg bruger timer hos en advokat (tænker det hurtigt kan løbe op såfremt ens forespørgelse ej er konkret)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Afhængig af øvrig økonomi er det muligt at hun kan få hvad der svarer til værdien ved din død - Er der ikke kapital til det - så vil det være noget der skal ligge i vedtægter - med beslutningskraf i selskabet

Jeg forstå dig godt (mange her vil ikke forstå dig og sige at din kone ikke må kunne ødelægge noget) Jeg ville have helt samme følelse, at hvis jeg ellers ønskede fælleseje, så ville jeg ikke acceptere krav om, at min familie ikke måtte arve mine anparter ved min død  eller værdien af dem
Det kan f.eks sikres ved, at de øvrige ejerer, ved din bortgang må overtage dine anparter til den værdi de måtte have (vurderingsmand) og dermed købe din hustru ud

Vil de ikke det, eller kan de ikke det- så er der ikke mere at gøre ved det. De KAN ikke aftale, at din hustru ikke arver dig ved død

Ved skilsmisse kan de - via særeje, men hvad hvis du dør? 

Stå du bare fast og så må de acceptere mindst at skulle købe hende ud hvis i skilles eller du dør

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)