Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån fra selskab til selskab (samme ejerkreds)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg har lige et spg. Vedr. lån fra selskab A ApS (drift) til selskab B ApS (drift).

Er det lovligt at låne penge fra mit selskab A til mit andet nyoprettede selskab B? På markedsvilkår og tidsbegrænset. Uden at det bliver betragtet som aktionærlån.

Selskab A ejes 100% personligt.

Selskab B ejers af Holding. (Holding ejes 100% personligt)


På forhånd tak
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja umiddelbart skal det dog ske således at det for firmaerne kan begrundes. Dvs. det er for forretningsmæssigt begrundet, altså for at tjene penge eller fastholde muligheden for samme.

YDermere er der rentefiksering, når ejerkredsen er nærtstående - typisk diskontoen +4% eller hvad der er markedssvarende jf. armslægdeprincippet i ligningsloven §2.

Du skal selvsagt have en skiftlig underskrevet låneaftale mellem selskaberne, og et transaktionsspor såvel som et kontrolspor - dvs. regnskab og bogføring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare for at bekræfte, at jeg er helt enig med hanssing  N-controli det fine svar -Det er ikke aktionærlån og du skal blot følge beskrivelsen med rente - lille lånebrev osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det skal nævnes at det med låne-aftalen er vigtigt.

Flytter man bare likvider, og finder skat at der reelt ikke er tale om lån, så vil det blive betragtet som skattepligtigt tilskud i den lånende virksomhed, og så er der jo reelt tale om dobbelt selskabs-beskatning. Fra långiver vil det være skattefri udgift, som altså ikke giver fradrag i regnskabet.

Tilmeldt 17. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Mange tak for svar. Det var også det jeg tænkte, men ville lige være sikker. Det er et helt almindeligt lån til hjælp af drift.

 

Jeg har lige et andet, spg. (Har spurgt revisor, men han er på ferie de næste 2 uger):

 

Vedr. Selskab A:

Må man investere selskabets likvider i krypto, på lige fod med aktier.

Eller skal krypto investering ske gennem Holding.

 

Jeg har læst diverse steder at krypto investering gennem almindeligt diftsselskab kan betragtes som privat hævning.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Futureyou:

Hej

 

Mange tak for svar. Det var også det jeg tænkte, men ville lige være sikker. Det er et helt almindeligt lån til hjælp af drift.

 

Jeg har lige et andet, spg. (Har spurgt revisor, men han er på ferie de næste 2 uger):

 

Vedr. Selskab A:

Må man investere selskabets likvider i krypto, på lige fod med aktier.

Eller skal krypto investering ske gennem Holding.

 

Jeg har læst diverse steder at krypto investering gennem almindeligt diftsselskab kan betragtes som privat hævning.

Der er som sådan ikke lovmæssigt (endnu) der forbyder et selskab at investere i krypto - problemet er, at Skat (nærmest som udgangspunkt) betragter køb af krypto som investering som hovedaktionærens private dispositioner og dermed risikerer du, at det bliver betragtet som aktionærlån, deraf "maskeret udlodning".

Personligt tænker jeg risikoen er for høj og jeg vil helt klart anbefale dig at drøfte det med din revisor (også selvom du skal vente på hans ferie). Og hvis jeg var dig ville jeg bede revisoren om at give et skriftligt svar.

 

Nu spørger jeg lige om noget helt andet. Er din revisor godkendt (stats aut eller registreret)? For i så fald er det en anelse usædvanligt med ferie på dette tidspunkt af året.

Tilmeldt 17. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Aaaa, har lige fået svar på ovenstående fra revisor. Det kan/må man godt.

Tilmeldt 17. Apr 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper

Ja jeg fik lige en mail at det kunne man godt, hmmm... Det er en af de større stats. aut. firmaer. Skriver lige igen for at være helt sikker.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Futureyou:
Hej Jesper

Ja jeg fik lige en mail at det kunne man godt, hmmm... Det er en af de større stats. aut. firmaer. Skriver lige igen for at være helt sikker.

Er enig man godt kan, det jeg påpeger er risikoen! Specielt i forhold til evt. skattemæssige konsekvenser.

 

Men jeg vil til hver en tid lytte til den stats aut. revisor, det er denne som kender dine/selskabernes forhold bedst. Vedkommende har vel også oplyst om evt. risici du skal være klar over.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Crypto har skat jo et ret klart styresignal hvor det, hvis det ikke ses som aktiv del af forretningens område - vil ses som en del privat sfæren - hvilken jo kunne være meget dyrt.

Du skal være ret sikker på hånden for at ville investere i crypto i selskabsform

De fleste svar fra revisionshusene jeg har set, går i retning af, at det må formodes, at investering i BTC eller tilsvarende bør ske i holdingselskabsform og ikke som del af driftsselskab OG at det bør indarbejdes i selskabets formål for at sikre med risiko for, at skat ser det som privatsfæren og hævning. http://finansiel.blogspot.com/2017/11/beskatning-bitcoins-btc-og-anden.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)