Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms som psykolog

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som psykolog betaler man ikke moms af de behandlinger man giver. Der afregnes lønsum en gang om året. Fint nok. Men har jeg ikke ret i, at når man som psyklog har et CVR nummer så har man også et momsregnskab? hvis en psykolog køber ting til din praksis så får vedkommende da momsen retur lige som alle andre - ligemeget om psykologen betaler lønsumsafgift. Visse ydelser psykologen giver SKAL der jo afregnes moms af, visse skrivelser/attester etc., så det må jo betyde at der er og skal være et momsregnskab og en momsindberetning ligemeget om den så er en nul-indberetning i perioder.

Har jeg ret?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej - når dit salg er momsfrit så har du ikke momsfradrag for indkøb heller og derfor ikke momsregnskab og 0 indberetning - det ligger også i, at du slet ikke momsregistreres

Hvis du nu også havde salg af bøger f.eks så ville den del skulle momsregisteres og du ville have momsfradrag for den del - men ikke for psykologidelen . og fællesting (printerpapir. f.eks) skulle deles momsmæssigt i forhold til % omsætning for helår - så nej  - spykolog har ikke moms og ikke momsindberetning

vh Joh Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Dec 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er noget der der ikke stemmer. I følge dansk psykologforening er en psykologvirksomhed stadig underlagt nøjagtig de samme momsregler som alle andre. En psykolog kan stadig lave arbejde som skal beregnes moms af - det er blot selve psykolog behandlingen, dvs. terapien først og fremmest, der er momsfritaget.

Jeg får ikke lov til at sætte et link ind, men her kopierer jeg fra dp.dk:

"Momsreglerne gælder også for psykologer. De fleste aktiviteter i en privat psykologpraksis er fritaget for moms. Men du skal være opmærksom på, at aktiviteter, der ikke er led i en behandling, kan være momspligtige. Det gælder fx, når du skriver erklæringer.
Psykologisk behandling er undtaget fra moms
Der er ikke moms på psykologbehandling. Faktisk er al behandling i sundhedssektoren fritaget fra moms. Læg mærke til, at det er aktiviteten ”behandling”, som er momsfri og ikke selve psykologbranchen, der er fritaget.
Erklæringer er oftest momspligtige
Som udgangspunkt er erklæringer momspligtige. Hvis du fx skriver erklæringer til Familieretshuset (tidl. Statsforvaltningen) skal du opkræve moms. Det gælder også, selvom det handler om børn.
Også erklæringer i kommunale sager er momspligtige – kun hvis formålet med sagen er at beskytte den enkeltes sundhed og tarv, er erklæringen momsfri fx ved sager, der handler om børn. Dvs. kommunale sager der involverer børn er momsfri, alle andre sager, der involverer børn, er ikke momsfri."
(Citat slut)

Så det må betyde at en psykolog HAR et momsregnskab (så længe det er over 50.000kr), selvom psykologen betaler lønsumsafgift.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

nej - kun hvis psykologen laver noget af det der står i teksten om momspligtigt arbejde skal denne momsregistrere sig (ex ved erklæringer til kommune osv) Så længe denne ikke har det - eller den momspligtige del ikke udgør mere end 50.000 kr pr 12 mdr periode - skal denne ikke momsregistreres og dermed ikke indberette moms https://www.dp.dk/wp-content/uploads/moms_i_privat_psykologpraksis.pdf som netop korrekt definerer

Momsreglerne gælder også for psykologer. De fleste aktiviteter i en privat psykologpraksis er fritaget fra moms (momsfri), men det gælder ikke dem alle. Hvis din virksomhed har indtægter fra andre aktiviteter end psykoterapi, skal du være opmærksom på om du skal opkræve moms. Det kan for eksempel være tilfældet, hvis du skriver erklæringer til kommuner. Du skal kun opkræve moms, hvis dine indtægter fra momspligtige ydelser udgør mere end 50.000 kr. om året. I dette tilfælde skal du momsregistreres og indberette samt indbetale moms til SKAT.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)