Er stille og roligt i gang med opstart af webshop, og ønsker at få min egen server hjemme den skal køre min webshop, som er ret stor og med mange produkter ca. 125.000, shoppen skal kunne køre hurtigt derudover skal den også håndtere e-mails knægten ville også gerne have en minecraft server, kan det køre på samme server som min webshop ? wil det være mere sikkert med 2 servere en som er dedikeret til min webshop, og en til minecraft og e-mails, og som måske kan fungere som backup hvis min webshop server skulle gå ned, eller skal serviceres ?
jeg havde forestillet mig en stationær, men hvilke specifikationer skal jeg gå efter, og hvor køber man dette udstyre bedst er der nogen der har samme løsning, og fungerer det i praksis ? vh Klaus |
Hej Klaus,
Jeg vil anbefale dig at finde en VPS e.lign. ude i byen fremfor at hoste din hardware selv. :)
Jeg håber ikke, at jeg træder dig over tæerne ved at tænke, at du måske ikke har de bedste forudsætninger for at drift en server selv (det er jo derfor du spørger), så jeg tillader mig, at besvare dit spørgsmål med et par uddybende spørgsmål:
1. 500 mbit fiber er med meget stor sandsynlighed mere end rigeligt til en enkelt webshop, men hvad gør du, hvis fiberen graves over eller din udbyder har et nedbrud? Normalt har man redundant fiber (2 uafhængige linjer), fordi alternativet vil koste dig omsætning i den tid de er nede. Derudover er der spørgsmålet om nødstrøm, køling og brandsikring - hvordan ser det ud?
2. Hvem skal sætte din server op og assistere dig ved SSL fejl, en korrupt database, mail problemer e.lign. - det bør du overveje inden du kaster dig ud i det.
3. Rigtige mænd er begyndt at tage backup fremfor at græde og det sker typisk både lokalt og eksternt. Du bør spørge dig selv, hvordan din forretning ser ud dagen efter hele din shop er forsvundet, hvis ikke du har en frisk kopi.
4. Hvem overvåger om serveren fryser, om en disk er stået af osv?
Det er svært at svare på dit spørgsmål om hardware uden at kende behovet for plads, konstruktion af shop m.v., men som udgangspunkt vil det være sjovere at købe lidt for stort ind fremfor, at have en sløv shop fordi der ikke er tilstrækkeligt med RAM eller CPU kerner, hvilket ville være nemmere at skalere på en VPS ude i byen. Dog skal du være opmærksom på, at der er et par forskelle på en almindelig stationær fra Elgiganten og en server, da en server (helst) skal være kørende 24/7 og det er hardwaren i din stationær ikke nødvendigvis bygget til. :)
Med venlig hilsen
Kristian Kristensen
[Signaturlink udenfor signatur fjernet af moderator]