Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistrering i Sverige og Norge?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle:)
Jeg tror desværre, jeg er kommet til at begå en stor fejl. Jeg har for nyligt oprettet min enkeltmandsvirksomhed, en webshops, der sælger smykker. Jeg har sat leveringsmuligheder op for en del lande, inklusiv Sverige og Norge. Der er sket det, at jeg nu har fået en ordre fra Sverige og to fra Norge. Det virker umiddelbart ikke som noget problem, lige indtil faktureringen. Jeg fandt jo hurtigt ud af, at jeg skulle have været momsregistreret i Norge, hvilket jeg også går ud fra, at jeg burde være i Sverige. Jeg er derfor lidt i tvivl om, hvad jeg gør nu. Ordren fra Sverige kunne jeg fakturere uden problemer, hvilket betyder, at der på fakturaen er regnet dansk moms fra prisen (25% ligesom i DK). Derfor er den ordre sendt afsted. De to ordrer til Norge er endnu ikke sendt og kan stadig refunderes. Mine spørgsmål er derfor:
- Skal jeg annullere de to ordrer til Norge (det mister jeg penge på ift. levering)?
- Gælder de samme regler for Sverige som Norge, altså skal jeg også momsregistreres der med det samme?
- Kan jeg betale moms af ordrerne, når jeg først er blevet momsregistreret efterfølgende?
Jeg håber, I kan hjælpe. Tak på forhånd:)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Sverige er EU og her leverer du med dansk moms til private. Norge har derimod andre regler for norsk momsregistering
Du kan ikke trække moms fra og/eller lægge moms til, før den dato du er momsregistreret

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 05:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du har et dansk firma, registreret i Danmark, og sælger vare fra et .dk-domæne, skal du følge danske regler.

Sælger du så til Norge skal du som jeg forstår det sende faktura uden moms, så skal modtager i Norge selv betale norsk moms ved ankomst. Det mener jeg skal ske automatisk, men så tilkommer det køber et gebyr for toldklareringen + norsk moms her i Norge. Det er typisk det norske postvæsen (Posten) der ordner det.

Anderledes end du er VOEC registreret, da skal du kræve ind norsk moms og betale i stedet for køber.

Du kan læse mere om det her; https://www.toll.no/no/netthandel/

Mvh Dan

 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)