Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Acontoskat - Holding - første regnskabsår - skævt regnskabsår

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 07:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Derude, 

Emnet er, som overstående antyder, acontoskat

Jeg har fået et brev fra skattestyrelsen mht. acontoskatten. 

Som kortfattet skriver: 

Sådan fungerer acontoskat
Acontoskatten beregnes som 22 % af jeres forventede skattepligtige
betale i en, to eller tre rater, og der er åbent for indberetning
1. rate 1. februar 2021 – 22. marts 2021
2. rate 1. februar 2021 – 22. november
3. rate 23. november 2021 – 1. februar
I kan med fordel betale jeres acontoskat senest den 22. november
acontoskat), kommer I til at betale renter af beløbet.

Derudover indeholder brevet links til div. "kryptiske" forklaringer på hvad der skal gøres. 

Mine spørgsmål går som følgende 

1. Er det rigtigt at man ikke skal betale acontoskat for selskabets første regnskabsår ? 

2. Er det rigtigt at det er holdingselskabet som skal indbetale denne (for drift)? og hvordan overføres beløbene fra drift til holding samt bogføring

2a. I bekræftende fald er det lidt kompliceret. Mit holdingselskab ejer 100% af drift 1 go 50% af drift 2. Skal det så betale 100 % af acontos katten for Drift 1 og 50 % af drift 2? 

3. For at komplicerer tingene yderligere har alle overstående selskaber et forskudt regnskabsår som løber fra 1/4 til 31/3. hvordan dette passes ind med overstående rater kan jeg ikke helt gennemskue. Men umiddelbart bliver min rate 1 min sidste rate og 2 den første og 3 den anden. 

Håber I kan hjælpe med at afklarer dette. 

Mvh 

Novi

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Dec 20
Indlæg ialt: 19
Fra  DuelHost ApS Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Novi

1. Det er helt korrekt, nyopstartede selskaber ikke skal betale acontoskat. Acontoskat er et skønnet beløb baseret på et selskabs faktiske skat for tidligere indkomstår. Hvis det vurderes, det fastsatte (eller manglende) acontoskattebeløb ikke er tilstrækkeligt til at dække årets skattebetalinger, kan man vælge at indbetale ekstra - så vidt jeg husker, kan det ske én gang om året.

2. Holdingselskabet skal kun afregne skat på vegne af underliggende driftselskaber, hvor der ejes mindst 51 %. I sådanne tilfælde er der tale om såkaldt 'sambeskatning', hvor det overliggende selskab (her holding) afregner skatten på vegne af alle underliggende selskaber, der indgår i sambeskatningskredsen.

Bemærk, sambeskatning af selskaber består i en selvstændig registrering hos SKAT, så du bør tjekke op på, om den registrering er foretaget imellem holding og drift 1.

2a: Holding skal ikke afregne skat for drift 2, da det ikke ejer mere end 51 %.

3. Ikke relevant, da der ikke skal betales acontoskat for holding pga. nyopstart.

Mvh Andreas

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Blot et supplement til Andreas' svar

Hvis der er udsigt til at skulle betale skat, så bør du være opmærksomhed på disse frister.

  • Betalingsfrister for både ordinær og frivillig acontoskat er den 22. marts og den 22. november 2021. 
  • Betalingsfrist for tredje frivillige acontoskatterate for 2021 er den 1. februar 2022.

Hvornår det er smartest at indbetale skatten afhænger af renter. Worst case er at selskabet har pengene stående i banken til negativ rente samtidig med at der beregnes renter på selskabsskatten.

Det er selvfølgelig nyttigt selv at have en viden om disse ting, men du bør nok kraftigt overveje at få tilknyttet en revisor.

Tilmeldt 24. May 20
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak Andreas og Steffen for jeres svar. 

Og Ja jeg er på udkik efter en revisor. Har dog haft fuld fokus på forretningen. Men ja tiden er ved at være moden. 

Go aften til jer begge. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)