Spørgsmålet er naturligvis retorisk, for jeg kender allerede svaret: Et rungende "nej". Jeg tænkte, at jeg ville dele min oplevelse med at få en erhvervskonto i Danske Bank - en bank, jeg har været privat kunde ved gennem mere end 25 år, og som jeg aldrig har været på kant med på nogen som helst måde. De har både hjulpet med realkredit, bil-finansiering og hvad man nu ellers bruger sin bank til. Men da jeg, sammen med konen, valgte at stifte et anpartsselskab for at blive selvstændig, bliver jeg nu mødt af - i min optik - fuldkommen vanvittige dokumentationskrav og umådeligt lang ventetid for hver eneste henvendelse. Vi er nu på 4. uge i forløbet. Som udgangspunkt har vi naturligvis udarbejdet grundig og fyldestgørende forretningsplaner, risicivurderinger, markeds- og konkurrentanalyse, driftsbudget med udgangspunkt i 3 års regnskaber fra tilsvarende virksomhed og naturligvis et likviditetsbudget med budgetteret likviditetsbehov for 1., 2. og 3. år af virksomhedens levetid. Vores vurdering var, at vi med en opstartskapital på ca. 300.000 er så rigeligt fint dækket. Vi får relativt hurtigt stiftet anpartsselskabet og deponeret virksomhedskapitalen på klientkonto hos advokat. Imens går forhandlinger i gang med leverandører og kommende kunder. De 300.000 vælger vi at finansiere ved to anfordringslån fra henholdsvis os selv på 150.000 og en god ven, der vil hjælpe os med at starte op. Så langt, så godt. Det tog os ca. 2 uger at få finansieringen på plads, og den står nu og venter på at virksomheden får en erhvervskonto, som vi kan overføre pengene til, så vi kan komme i gang. Og her stifter vi så første gang bekendtskab med Danske Banks "Welcome Team". Et mere retvisende navn havde nok været "Bouncer Team", men mere om det senere. Vi har ikke behov for nogen form for kredit fra banken, og da kreditorer jo ikke kan komme farende og kræve at en konkursramt virksomheds bank dækker deres tab, var det uden risiko for banken at etablere kontoen til os. Vi bliver efter 6 hverdage ringet op af en sød medarbejder i deres Welcome Team. Hun forklarer om alle de forskellige krav til dokumentation, kend-din-kunde-oplysninger og alt det andet. Fint nok - det er jo desværre dér, vi er i dagens Danmark, så vi får sendt alverdens dokumenter og scanninger af Pas/Kørekort, sygesikring og naturligvis også alle vores dokumenter, der beskriver virksomhedens formål, forretningsmodel, budgetter og dokumentation for alle de af dokumentationen anvendte tal og beregninger. Det er alt sammen meget fint, men nu bliver det hele så fuldkommen absurd. Fordi virksomheden skal starte med 300.000 i kapital via de to anfordringslån, skal vi nu dokumentere, at de to långivere ikke har skaffet sig kapitalen via ulovlige aktiviteter. For så vidt angår os selv, har vi bare optaget et privat lån i Danske Bank selv (så her kan man med slet skjult ironi jo nærmest garantere, at de hidrører fra hvidvask) mens den anden halvdel stammer fra vores gode ven, der vil hjælpe os i gang. Han har netop frasolgt en relativt stor ejerandel i en større dansk virksomhed, og har derfor så rigelig kapital til at kunne bidrage med de sidste 150.000. Og selvom det fremgår ligeså tydeligt af CVR-registret, at ejerandelen er afhændet og at årsregnskaberne for virksomheden, han afhændede sin andel af, viser et årligt overskud på 8-10 mio. hvilket må indikere, at man nok godt kan sælge dén andel for mere end 150.00, så skal vi nu alligevel til at dokumentere overfor Danske Bank, at hans penge ikke stammer fra hvidvask. Og hvordan dokumenterer vi så det, tænker du nok. Men her har Danske Bank allerede et svar på rede hånd. Han kan bare sende et screenshot af et kontoudtog, der viser hans indestående på kontoen. Arrrh - jamen så kan jeg da godt se, at de jo umuligt kan hidrøre fra ulovlig aktivitet! Altså - pengene ville jo blive overført fra hans konto til vores, og dermed kan man jo se præcis, hvilken bank de stammer fra. Hvis ikke der var dækning på kontoen, tænker jeg umiddelbart at de fleste banker nok ville standse en overførsel på 150.000. Er det bare mig, der er helt blå-øjet her, og synes at Danske Bank i den her sag, er helt afsindigt tåbelige eller må jeg bare pakke al min snusfornuft af vejen og bare danse efter deres pibe, hvor hvinende falsk det så end måtte være? Naturligvis har jeg under hele det nu 4 uger lange forløb udtrykt forståelse for, at rådgiveren jo naturligvis bare er der for at administrere efter de regler, der er udstukket af banken, og at jeg på ingen måde klandrer hende for bankens rigide og uforståelige politikker. Lidt på samme måde som en parkeringsvagt jo typisk også bare har taget jobbet for at skaffe sig og sin familie mad på bordet ved at udføre arbejde, som andre sjældent bifalder resultatet af. Nuvel - sagaen fortsætter, og selvom alle aftaler, kunder, ordrer og alt nu så småt begynder at ryge på stand-by og blot vente på at vi kan indgå de nødvendige kontrakter og aftaler, så ser det PT ud til at vi ikke kan gøre andet end at køre forløbet i mål. En stille opfordring skal dog lyde herfra: Hvis du kan undgå at have din erhvervskonto i Danske Bank, så gør det - forløbet er pinefuldt langt, unødigt tåbeligt og tænderskærende frustrerende. /Casper |
Jeg forstår ikke hvorfor nogle personer giver dig 1 stjerne, men måske arbejder de for banken som du kritiserer.
Jeg tror at problemet ligger i det omkostningstunge kend-din-kunde krav, som banker er blevet pålagt af EU/USA.
Indtægten fra en erhvervskunder, som oven i købet ikke skal låne penge, er relativt lille i forhold kend-din-kunde omkostninger samt muligt fremtidige bøder.