Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Negativ virksomhedsskat - Fejl i årsrapporten?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 28. Feb 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 03:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg skal til at lave årsrapport for 2020 og tager derfor udgangspunkt i årsrapporten for 2019, som min revisor har lavet.

Dog undre jeg mig over dette:

2019: 2018:

Resultat før skat -7.319 -3.506

Skat af årets resultat 770 -770
Årets resultat -8.088 -2.736

Nogen der kan forklare mig ovenstående?

På forhånd tusind tak!

Mvh. Felix
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Din revisor kan vel - er det ikke bare øre oprunding -  men ellers må du vel høre revisor. Skat er ikke nødvendigvis 22% af resultatet som ikke er skattekorrigeret - i 18 trækkes skat fra og resultat burde så være positivt men hør dog revisor 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Feb 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har ret, det er øre oprunding for 2019.

Det jeg ikke forstår er, hvorfor er "skat af årets resultat" i 2019 770,-?
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Felix95:
Det jeg ikke forstår er, hvorfor er "skat af årets resultat" i 2019 770,-?

Den er jo gal. Men stemmer balancen? Og hvis du selv bogfører, så kan du se tallene.

Der er jo en "revisor", der er blevet pålagt en bøde på xxx.xxx,xx, da der var "for meget copy/paste" 2 år i træk.

Så er din revisor godkendt?

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis fortegn m.v. i indlægget er gengivet som de står i årsrapporten, så er jeg enig med pythonrap i at "den er gal".

Mit gæt er at årsrapporten er lavet med Regnskab 2.0 Basis hvor der er meget begrænset validering af hvad der bliver tastet ind, og så er det bare gået for stærkt. 

Tilmeldt 28. Feb 21
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for kommentarerne!

Fortegnene er rigtige.

Er der nogen der ved hvordan der rigtig burde være?

Hvordan skal den negative skat for året før overføres til det nye regnskab? Altså den negative skat på -770 for 2018, hvordan overføres den til 2019?

Og hvordan beregner jeg skatten for 2019? Er det bare 22% af resultat før skat?

Tusind tak igen!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

den overføres via selvangivelsen - og skats systemer - ikke som sådan direkte synligt i årsrapporten og nej skat er ikke bare 22% da der kan være skattereguleringer. Hvorfor har du en revisor til det hvis du ikke må høre denne hvordan tal er fremkommet?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Felix95:
Tusind tak for kommentarerne!

Fortegnene er rigtige.

Er der nogen der ved hvordan der rigtig burde være?

Hvordan skal den negative skat for året før overføres til det nye regnskab? Altså den negative skat på -770 for 2018, hvordan overføres den til 2019?

Og hvordan beregner jeg skatten for 2019? Er det bare 22% af resultat før skat?

Tusind tak igen!

Skat i resultatet er ikke blot den skat som skal afregnes men også udskudt skat.

 

Så når din skat i resultatet for 2018 er -770, betyder det at man har indregnet et skatteaktiv, som på et senere tidspunkt troede ville blive realiseret ved fremtidig indtjening.

Når man året efter har tilbageført samme beløb på trods af underskud, så formoder jeg det er fordi man ikke længere mener skatteaktivet kan realiseres ved fremtidig indtjening. Der er meget vel et fremført underskud, men hvis ikke man mener det kan realiseres så skal det heller ikke indgå i regnskabet som et aktiv.

 

Når du laver årsrapporten for 2020, så skal du lave en skatteberegning der viser årets skattepligtige indkomst. Hvad der skal fremgå af regnskabet, afhænger af om den skattepligtige indkomst er positiv eller negativ? 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper.... 

Er du ikke enig i at det her ser forkert ud? Enten burde "Skat af årets resultat" vel være +770 eller "Årets resultat" -4276 ?

Resultat før skat   -3.506
Skat af årets resultat -770
Årets resultat -2.736

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:

Felix95:
Det jeg ikke forstår er, hvorfor er "skat af årets resultat" i 2019 770,-?

Den er jo gal. Men stemmer balancen? Og hvis du selv bogfører, så kan du se tallene.

Der er jo en "revisor", der er blevet pålagt en bøde på xxx.xxx,xx, da der var "for meget copy/paste" 2 år i træk.

Så er din revisor godkendt?

Du drager forhastede konklusioner og at insinuere revisoren ikke er titlen værdig er i sig selv helt gal!

 

Det angivne scenarie er meget realistisk og ses mange gange årligt - og specielt hos iværksættere. Underskud i opstartsåret, der indregnes et skatteaktiv (revisor og selskab forventer indtjening snarest). Året efter, idéen var ikke så god som man troede, skatteaktivet modregnes igen (revisor og selskab forventer ikke længere indtjening snarest - måske slet ikke).

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)