Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal der bogføres? - 3 bogføringseksempler

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Umiddelbart tænker jeg at hvis der har været bevægelser på bank-kontoen, så skal det bogføres i regnskabsprogrammet? Jeg har nogle eksempler som I meget gerne må kommentere på:

1. Jeg bestiller noget digitalt indhold som engang kostede penge, men som nu er blevet gjort gratis for alle brugere af systemet. Jeg bestiller og får en mail med en bekræftelse på nul kroner. Når der ingen penge er involveret, skal det vel ikke bogføres?

2. Paypal har en sikkerhedsfunktion, hvor et meget lille beløb bliver trukket på virksomhedens bank-konto, hvorefter der i teksten står en kode, når den hos Paypal er indtastet, er kontoen bekræftet og pengene sættes tilbage. Der er jo ingen faktura, men selvom det er et lille beløb, hvilken kategori høre det så til? Finansielle ting/gebyr er der vel ikke moms på?        

 

3. Jeg overføre penge til en leverandør efter aftale på mail, de sender faktura når de sender varerne. De kan så ikke holde leveringsdato alligevel, og fører pengene tilbage. Ingen faktura men skal vel stadig dokumenteres i regnskabet, og vedhæfter mails?

   

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

1. Korrekt. 

2. Jeg ville blot ignorere det, hvis det sker indenfor et par dage og således ikke i forskellige momsperioder. Det korrekte er at bogføre det i banken og den konto, du bruger til Paypal f.eks. som gebyrer og så lave den omvendte postering umiddelbart efter. Hvis du ikke har en konto til PayPal, bør du nok oprette en. 

3. Du må bogføre leverandørfakturaen på normal vis og tilbageføre den, når varerne kommer retur. Du skulle gerne få en kreditnota fra leverandøren, men ellers, ja, så må du vedlægge mailen. 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak,

2. Det var i forbindelse med oprettelse af selve kontoen hos Paypal :) Tror at det var inden for en halv time, så det virker lidt som noget pjat, men lov skal vel overholdes, når det står på kontoen?    

3. Der blev aldrig sendt noget fysisk og ingen faktura eller kreditnota. Tranksaktionerne fremgår dog af bank-kontoen.    

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

GVs:

1. Jeg bestiller noget digitalt indhold som engang kostede penge, men som nu er blevet gjort gratis for alle brugere af systemet. Jeg bestiller og får en mail med en bekræftelse på nul kroner. Når der ingen penge er involveret, skal det vel ikke bogføres?

2. Paypal har en sikkerhedsfunktion, hvor et meget lille beløb bliver trukket på virksomhedens bank-konto, hvorefter der i teksten står en kode, når den hos Paypal er indtastet, er kontoen bekræftet og pengene sættes tilbage. Der er jo ingen faktura, men selvom det er et lille beløb, hvilken kategori høre det så til? Finansielle ting/gebyr er der vel ikke moms på?        

3. Jeg overføre penge til en leverandør efter aftale på mail, de sender faktura når de sender varerne. De kan så ikke holde leveringsdato alligevel, og fører pengene tilbage. Ingen faktura men skal vel stadig dokumenteres i regnskabet, og vedhæfter mails?


1 nej ingen faktura og betaling ingen bogføring

2 Jeg ville altid have min bank til at stemme, så en skatte eller anden kontrol, kan tage kontoudtog og se det stemme med bank i regnskabet. Det er vel også uden moms så dit forslag om gebyr er fint. Først gebyr i debet (-) mod bank kredit (+) og så kommer det retur bare lige modsat

3 lave et bliag (evt en mail) hvor der står at du overfører xxx kr forud - bogfør f.eks som debet  depositum i status mod bank og lige modsat når de betaler det retur - samme konti modsat - igen også for at kunne forklare betalinger til måske tilmed udlandet - som ses i bank og også bør ses i regnskab

Netop bankafstemning er din fornemste mulighed for at se, at du har bogført korrekt - mere om god hygiejne i bogholderiet her https://johnhannover.blogspot.com/2016/02/bogfring.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak.

Under punkt 3 "bogfør f.eks som debet  depositum i status mod bank", det forstod jeg ikke. Jeg plejer i Debitoor at oprette en udgift og så en negativt udgift som omvendt kreditnota. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har jo ikke faktuelt haft en udgift - Der sker ikke noget mod at oprette udgift (I så fald uden moms) - men du må faktisk ikke lave en faktura til dig selv vel, blot bogføre udgiften i så fald - og så jo heller ikke kreditnota men kredit på samme konto uden moms - MEN du har jo reelt ikke haft en udgift - bare forudbetalt = som depositum type

Du har jo ikke kunne bogføre det som en faktura fra leverandøren uden at have den - på konto med import eller erhvervelsesmoms og så som kredit nota - 

Det er jo faktisk mere et depositum - en forudbetaling som du har haft til gode indtil varen blev leveret- og det kan du med fordel bare holde i status alene - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Jul 16
Indlæg ialt: 117
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, bemærkede ikke at du havde svaret.

Det var betaling for det fulde beløb, den egentlige betaling, så er det rimeligt at tale om depositum? Jeg har en mail hvor det er aftalt med info om overførsel, emne forskudsbetaling. Varerne stod bestilt i deres "webshop" med alle priserne. Nu var det fordi de ikke kunne levere som lovet, men hvis jeg havde fået varerne og sendt tilbage, kan jeg jo heller ikke bare kalde det depositum?    

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

GVs:

Tak, bemærkede ikke at du havde svaret.

Det var betaling for det fulde beløb, den egentlige betaling, så er det rimeligt at tale om depositum? Jeg har en mail hvor det er aftalt med info om overførsel, emne forskudsbetaling. Varerne stod bestilt i deres "webshop" med alle priserne. Nu var det fordi de ikke kunne levere som lovet, men hvis jeg havde fået varerne og sendt tilbage, kan jeg jo heller ikke bare kalde det depositum?    

Det er en helt almindelig forudbetaling. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)