Jamen jeg tilslutter mig så koret af revisorer. Dog bemærker jeg at der altid er regnskabspligt for en virksomhed, hvad enten den er i selskabsform, personligt regi eller i SMBA form (hvor der kan opstå tvivl om enhedens selskabsretlige status). Jeg mener i bund og grund at det Eiler fremfører er en gang pop, og skal blot henlede opmærksomheden på at jeg mere end 2 gange har måttet rede trådene ud for folk som har fået lavet en forkert selskabsform med det ene formål at spare 125.000 kr. i indskudskapital. Midler som de ofte har haft stående i form af aktiver i virksomheden. |
Skattekonsulenterne:at der altid er regnskabspligt for en virksomhed, hvad enten den er i selskabsform, personligt regi eller i SMBA form
Dette udsagn er ikke korrekt.
For ApS selskaber skal der altid leveres årsrapport, som ikke er det samme som regnskabspligt.
Årsrapport er defineret i henhold til årsregnskabsloven med klare bestemmelser om hvilke virksomheder er omfattet og undtagelsesbestemmelser, som gælder for SMBA selskaber i lighed med f. eks. AmbA, som der i Danmark er mange af.
SMBA står for "Selskab Med Begrænset Ansvar" og ER et selskab på lige fod med de mange andre eksisterende selskabsformer.
Begrænset ansvar er juridisk veldefineret og burde ikke give anledning til diskussion.
Der er altid regnskabspligt i henhold til bogføringsloven.
For SMBA selskaber skal der til EogS bare indsendes et brev om undtagelse for årsrapport, hvis inden for de for SMBA-selskaber langt videre rammer end de snævre grænser for revisionspligt.
Regnskabspligt for små SMBA selskaber og personlige virksomheder skal kun opfylde de krav, som skattevæsenet har ret til at stille.
I det mest simple tilfælde skal der KUN udfyldes ET tal for overskud/underskud i selvangivelsen og regnskab skal slet ikke indsendes. DVS det skal heller ikke udarbejdes. Man skal bare fra "bogføringen" have dette ene tal konstrueret.