Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kan jeg frit fotografere bygninger m.m. i det offentlige rum til hjemmeside

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et mindre firma liggende i en større provinsby i Danmark. 

Jeg har været ude med kameraet og taget "typiske" billeder af byen (ca 50 billeder) - med henblik på at bruge billederne på min hjemmeside. Billederne bruges som dekoration (typisk topbillede på hver underside).... Siden handler ikke om billedet. Billedet er blot en dekoration, for at give websitet et lokalt præg.

Spørgsmålet er:

Kan jeg frit tage EGNE billeder af karakteristiske bygninger, broer, skulptuerer, seværdigheder o.l. Der er ikke logoer på billederne, og der er ikke genkendelige ansigter, nummerplader e.l. Alle billeder er taget i det offentlige rum - alle billeder er udendørsbilleder - Der kan forekomme billeder af private boliger fotograferet på afstand. F.eks. en gade, men kan ikke se noget ind af vinduer. 

Billeder kan fx. være:

- broer

- bygninger, som er kendt i hele Danmark - og er vartegn for byen

- hovedgade (og dermed også nogle butiksfacader med logoer, lastvogne med logoer osv.)

Er der forskel på om f.eks. en bygning står alene på billedet eller er en del af en panorama - altså én blandt flere/mange bygninger/beplantning/biler m.m.

Jeg har læst på nettet :-), at der er forskellige regler i forskellige EU-lande. I Danmark er der vist ikke fælles regler...  

Jeg vil være meget glad, hvis en eller anden klog person har en mening om dette.

Hilsen Mads

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som udgangspunkt er de ikke beskyttede MEN de kan skam være det - f.eks det nemme eksempel - Eifeltårnet hvor du ikke må bruge billeder kommercelt uden licents. Jeg kan ikke i hovedet danske som er det, men det er muligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ikke et ja eller nej svar, men et ja og nej svar.

Bygninger og skulpturer kan være beskyttet af ophavsret, ligesom det f.eks er tilfældet med Den Lille Havfrue. 

Derudover må du som virksomhed ikke lukrerer på andres brands, hvilket du kan gøre, hvis du viser deres butiksfacader, logo, brandnavn eller andet genkendeligt. Det skal du være opmærksom på.

Hvis siden ikke omhandler billedet, forstår jeg ikke pointen med, at du vil bruge tid på at tage alle disse fotos, samtidig med at du vil løbe en risiko i forhold til overtrædelser af ophavsretten? Hvorfor ikke bare finde nogle brugbare fotos på nettet, hvor der ikke er problemstillinger i forhold til brugen på din hjemmeside?

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fashion-Seller

Tak for dit fine, detaljerede svar. Jeg vil gerne vise nogle lokale billeder - for at give hjemmesiden et lokalt præg. Sådanne billeder kan ikke findes som stock-fotos - og skal jeg hyre en fotograf, vil det være dyrt - og problemet med rettigheder til motiver stadig være det samme.

Jeg fandt måske svaret på mit eget spørgsmål (pinligt), fordi jeg fandt den korrekte engelske term at søge på.... 

Via en advokathjemmeside fandt jeg ud af, at der findes noget, der hedder 'Freedom of Panorama'. Dette er beskrevet i EU-lovgivning og igen i Ophavsretsloven §24. Ifølge denne lov må man (stk 3) fotografere bygninger til kommercielt brug lige så tosset man vil. Med skulpturer/kunstværker (f.eks. en statue) må denne statue ikke være hovedmotivet. Men man må gerne fotografere Københavns havnefront, hvor Den lille havfrue - indgår som 10 pixels i det ene hjørne. Det er min tolkning - måske tager jeg fejl.

Jeg har kigget her: https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_panorama#Denmark og her: https://danskelove.dk/ophavsretsloven/24

Og ja, der kan opstå et problem, hvis jeg tager et gadebillede, hvor der ligger en Matas- eller Nettobutik.

hilsen Mads

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo starte med at læse denne artikel om den Lille Havfrue og de danske medier :)

https://politiken.dk/kultur/art5464182/Arvingerne-til-Den-Lille-Havfrue-sp%C3%A6nder-ben-for-medierne-igen-og-igen

Ja du må lave et panorama, men når det anvendes erhvervsmæssigt, opstår der hurtigt problemer. Og ja du kan godt have ret, men har du råd til en slåskamp i f.eks Sø- og Handelsretten med en kunstner, som mener det modsatte? Et er at have ret, noget andet er at få ret. 

Og når noget er erhvervsmæssigt anvendt, kan du hurtigt komme i problemer med markedsføringsloven, herunder varemærkeloven, hvis der indgår logoer mm. 

Hele snakken her er meget firkantet, fordi vi ikke tager udgangspunkt i et foto, men alene taler om, hvad man må og ikke må. Og ingen regel uden undtagelser. Du skal bare være bekendt med risikoen.

Og selvom du efterlever loven, kan en hver ophavsmand jo sagtens få prøvet sagen ved domstolene. Og det er her, hvor jeg ikke forstår din tilgang, hvis billederne intet har med siden at gøre, at du vil tage den risiko, og under alle omstændigheder ende med en høj advokatregning, selvom du har ret, for et foto som ingen værdi reelt har for din hjemmeside...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)