Som i overskriften.. Læse engang herinde at butikken hæftede! Kan det være rigtigt?! Syntes det lyder bizart |
Det er butikken der hæfter. Hvorfor er det bizart?
Det er butikken der hæfter. Hvorfor er det bizart? |
Det er bizart - eller hvad man nu vil kalde det, fordi det er PBS (altså bankerne) der verificerer kortet for butikken. Men hvis deres verificering så viser sig at være forkert, så fralægger de sig ansvaret. Normalt følger handling og ansvar - men ikke her. Det er da lidt underligt ... |
Så vidt jeg har forstået det, så er det ikke hvis deres verificerring er forkert at de fraligger sig ansvaret. Det der kan går hend og blive dyrt, det er hvis noget bruger kortoplysninger der ikke er deres egne. For eksempel har jeg solgt for 35.000,- til en kunde i Indonesien, som betalte med kreditkort. C.a. lidt over en måned efter, kommer der en besked fra PBS der vil have en forklaring på hvorfor vi har hævet 35.000,- fra en gut i Frankrig! Det viser sig at den franske mand har været på ferie i Indonesien, og betalt med kreditkort, hvor en Indoneser (måske i en restaurant - hvor man nemlig gir sit kort til tjæneren) har kopieret kort informationerne, og brugt dem senere til at handle med, på nettet. PBS' verificering har været i orden, i og med at kortet ikke har været meldt stjålet, eller været lukket. Der er heller ingen grund til at kortet skulle være meldt stjålet, i og med at den rigtige ejer er i besidelse af kortet! Det der er lidt absurd, er at kunden få pengende tilbage! Så tænker man.. hvor slemt kan det være.. man har jo et navn og en adresse på den, pakken er sent til.. og det ville også være super nemt at anmelde det til politiet, eller selv køre der over, hvis det var i Danmark. Men i Indonesien, og lignenende lande tror jeg ikke at man har særligt store chancer for at finde ens ting, eller overhovedet at få noget fornuftigt ud af deres politi system.. Konsekvensen er at vi er holdt op med at sende vare til Indonesien! |
Hej Mikkel Som du kan se af Firbens eksempel, kan der være mange tilfælde hvor en verificering af et kort ikke vil vise noget fordi ejeren har det i god behold. PBS kunne så vælge at dække tabet i disse tilfælde, men i første omgang ville dette betyde at priserne blot ville stige på produktet. I anden omgang ville det betyde at priserne ville stige endnu mere fordi folk tankeløst ville sende varer til Ghana, Hong Kong, Indonesioen m.m. (PBS betaler jo gildet). Hvis en gut som ham i Frankrig blev bonget 30.000 kr for en handel han aldrig havde indgået, så er jeg ret sikker på at den samlede omsætning i webshops herhjemme ville falde til under en tiendedel af hvad den er i dag. Ville det være til webshopsejernes fordel med den deraf manglende tillid til online kortbetalinger? Nej. De eneste der har en reel mulighed for at reducere tabet er shop-ejerne der kan vurdere om Ghana er et sikkert eller et usikkert land at sælge til og dermed kan vælge sin risiko profil. En ting jkeg dog IKKE kan forstå er hvorfor man som shopejer ikke har mulighed for at spørge på et kortnummer og en adresse og få et ja eller nej på hvorvidt kortet er registreret på adressen. Det mener jeg de kan i USA, og det ville have reddet Firben for 30.000 kr på ordren til Indonesien. Mvh Jesper |
Det er rigtigt at det ville går ud over tilliden til webshops, hvis kunderne ikke fik dækket deres tab, men på den anden side syntes jeg også at PBS og Gateways tager så mange penge i gebyre og abonementer, at de også burde side på noget af ansvaret... Altså som butiks ejer, sider man og føler sig lidt snydt, fordi man tænker på hvad alle de penge man betaler i abonement og gebyr pr. transaktion, går til, hvis de ikke er til at dække lige denne her slags problemer? Det ville være mere passende at man som kreditkort-ejer, kunne vælge at betale en form for forsikring, der så gik til at dække evt. svindel. Det er jo trods alt kredit-kort ejeren der ikke har været omhyggelig nok med sit kort. |
Hvad gør i så for at tjekke om det hele nu ser reelt ud, udover at bruge krak og dgs.dk? Og i hvilke tilfælde kontakter i kunden eller lader være med at sende varerne? |
Jeg ser ingen grund til at være mistænksom hvis det bare gælder bestillinger fra kunder i Danmark, eller Europa gennerelt.. heller ikke fra andre vestlige lande.. Der har man til en hvis grad mulighed for at benyte en mere eller mindre effektiv politi system, til at finde frem til svindleren.. Det begynder at være lidt istænkeligt når kunden bor i et underudviklet land, men vil købe for store summer, eller hvis de nægter at betale med bankoverførrelse, er lige glad med prisen, forsendelse, kvalitet.. Altså det at få en mail der påstår at de vil handle med en.. uden direkte refference til et produkt, mængdte eller andet, men bare spørg om de kan benyte kreditkort, syntes jeg i sig selv lyder lidt mistænkeligt.. Alt i alt tror jeg bare man skal bruge sit sunde fornuft og vurdere det fra sag til sag.. og som nævnt tidligere, tilbyde alternativer som bankoverførlsler, paypall osv. |
Firben, du skal bare tænke på, at går handlen over PayPal, så kan der også komme et Chargeback den vej igennem!! PBS tager jo også en del af ansvaret. Det er jo derfor vi har vores betalings garantier. |