Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for kørsel

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Feb 21
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvad er umiddelbart bedst for et pizzaeria?

Købe bil i virksomheden så man får fradrag for moms, benzin og etc. eller have bilen i privat og slippe for tårnhøje vægtafgifter og forsikring?

Samt hvad kan man få af fradrag til ens virksomhed hvis man vil belønne sine medarbejder? Kan man f.eks give dem computer som arbejdsgave?
En af medarbejderne er familie, betyder det noget? Eller eet er nogo fra skat af? For man får vel fradrag af alt det man køber til signe medarbejder?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

bil - gulplade i selskaber - papegøjeplade ejet privat i enkeltmands nok klart bedst https://johnhannover.blogspot.dk/2015/06/papegojeplader.html  Hvidplade i firma giver skat af fri bil

Nej du kan ikke give medarbejdere nogen gaver uden værdien angives som til skat i kr øre

Du har fradrag for det du køber til medarbejder forudsat det 100% alene er for arbejdet - ellers skal medarbejder som nævnt betale skat og du skal angive

Pizzaria er noget skat er meget over med kontrol og med ansat familie endnu mere over, at der ikke overføres noget som helst der ikke er angivet til skat

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Papegøjeplader og hvidplader kan alle ejes af et selskab (f.eks. en gammel brugt hvidpladet pis-potte til 5.000kr), men hvis ikke firmaets ansatte inkl. evt. direktør skal rådighedsbeskattes (af mindst 160.000kr/år), så SKAL der en fuld kørebog og kontrol af denne til. Og oven i dette skal bilen altid holde ved pizzariaet, og ejer/ansatte skal ikke have brug for en privat bil, uden selv at eje en. Alle ansatte skal specielt ejeren skal skrive under på rådighedsfraskrivelse, hvis de har adgang til nøglerne.

Altså, fuld kørebog ligemeget hvad - og rådighedsfraskrivelse - og parkering ved selskabet - og alle de andre krav.

MEN selv da, er rådighedsbeskatning en konkret vurdering fra SKAT - dvs. man kan opfylde alle krav, og alligevel blive pålignet rådighedsskat - derfor bør man søge et bindende svar for ens konkrete situation. Det er ikke nok at man selv ikke køre i bilen privat - det er en formel vudering om man har rådighed til at gøre det - uagtet om rådigheden benyttes. OG der er nogel grumme skattesager på dette område.......

Selv hvis bilen er gulplade uden moms bør man føre kørebog når det er et lille selskab, selvom formodningsreglen for gulplader her er til ens fordel.

Anbefalingen er en momsfri gulplade i selskab - det er klart letteste, billigst og sikreste mht. rådighedsbeskatning.

----

John m.fl:

1) Kan en virksomhed med CVR ikke købe og fradrage en bil som driftsaktiv på lige fod med ovenstående? Så den "tilhører" erhversdelen?

Det er altså i mine øjne noget rod, at man ikke har helt samme sondring og armslængde princip i virksomheder som i selskaber...... Selv når man bruger VSO.

2) Kan en virksomhedsejer lade sine ansatte køre i ejerens privat-anskaffede hvidpladebil eller papegøjepladebil mod skattefri kørselsgodtgørelse fradrages i virksomheden VSO eller den private indkomst, i erhvervsrelaterede ture? Det er jo erhvervskørsel i virksomhedens interesse - sidstnævnte vil jo være at foretrække for en pizzaria-ejer, hvis vi snakker en lille billig budbil / familiebil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville ALDRIG som ejer have en hvidpladebil - eller i selskab - en papegøjeplade, i mit pizzaria. Rådighedsbeskatning vil i 99% af alle fald resultere i ejeren får skat af fri bil

Når du ser hvidpladebiler køre for pizzariaer, så er det privatejede biler hvor der føres kørebog og ejeren får fradrag

1 Jo en virksomhed kan fradrag en gulpladebil når den er købt af erhvervsdelen (eller hvid man så skal man med 99,9 % sikkerhed regne med fuld skat af fri bil for ejer lige meget hvor meget man fører kørebog - skat vil jo også anse det for helt tosset at have hvidplade bil til rent erhvervsmæssig udbringning af pizza)

2 Nej - for at man kan få statens takst kørepenge skal man selv køre bilen - og det nytter heller ikke at leje den ud, da der er skat af hele lejeindtægten privat

Køb en lille billig gulplade, eller lad en der selv ejer en bil SELV køre den og få fradrag. Der er ganske meget kontrol med den type ting i pizzariaer da det er et af de steder, hvor kontrol oftest viser sig at give pote - og det kan ruinere en ejer ikke at "køre" helt efter bogen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Jeg ville ALDRIG som ejer have en hvidpladebil - eller i selskab - en papegøjeplade, i mit pizzaria. Rådighedsbeskatning vil i 99% af alle fald resultere i ejeren får skat af fri bil

Helt så skråsikker til at fraråde, som dig er jeg altså ikke.

Et selskab kan have brug for at fragte personer - f.eks. en sælger - her er hvidpladebiler helt OK, men man skal følge reglerne som er ret omfattende. Og der er altid risiko da der er tale om konkrete vurderinger fra SKAT's side af. Og hvidpladebiler kan være billigere at købe/drifte, hvilket også er en begrundelse til at vælge dem frem for andre type, specielt i de små størrelser, hvor man ikke kan købe gulplade-biler.

Mit eget selskab ejer en hvidpladet bil, købt fornyelig og 100% betalt af selskabet, parkeret på min privat-adresse, med GPS tracker, som er sammenfaldende med selskabsadressen. Bilen er en ny elbil, i mellemklassen. Selskabet bruger den kun erhvervsmæssigt, indenfor 60-dagesreglen, kører ikke en centimeter privat, og har bindende svar på at jeg ikke bliver rådighedsbeskattet, i mit konkrete tilfælde.

MEn jeg ville ikke turde gøre det med hverken en billg pispotte, eller en dyr bil, uden bindende svar. Med Gulplade er man ret sikker. Det er værst at have en billig bil, aldrig bruge den privat, men at få en dummebøde på 160kkr i rådighed alligevel - og det er jo sket ret mange gange....

Den sikre vej er at købe gulplade - det kunne jeg så ikke i mit tilfælde, de findes ikke endnu, så valget faldt på hvidplade. JEg indhentede i øvrigt svar efter dispositionen var foretaget, da det jo tager 4-6 måneder. Det var så en kalkuleret risiko i mit tilfælde.

I spørgers tilfælde, med en bil som er nul kroner værd grundet pizza-lugt bagefter, så ville jeg købe en lille brugt gulplade-bil ejet af virksomheden, og dokumentere dens drift. OG så for lige at være sikker, få alle som bruger den til at skrive under på at de ikke må køre private ærinder - selvom det er givet ved moms-frie gulplader.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
2 Nej - for at man kan få statens takst kørepenge skal man selv køre bilen - og det nytter heller ikke at leje den ud, da der er skat af hele lejeindtægten privat

Hmm, det kan godt være det er "ret" - men det er ikke "rimeligt". Men det stemmer med reglerne - hvis det er ejer eller en ansat i virksom som lægger bil til erhvervsmæssig køsel for virksomheden, så burde denne være berettiget til skattefri kørselsgodtgørelse - det ville være rimeligt. Uagtet em det er ejeren selv der er fører bilen for virksomheden - det er bare ikke sådan reglerne er.

Men nuvel man må jo heller ikke låne eller leje en bil, køre idenne og så få udbetalt godtgørelse - hvilket jeg sådanset heller ikke syntes er rimeligt - men det er jo blot en regel-definition man skal kende.

JEg bemærker at der står erhvervsmæssig kørsel og ikke at man skal føre køretøjet selv. MEn LL9B angår befordring til arbejdsplads.

Erhvervsmæssig kørsel er kørsel, der er omfattet af LL § 9 B, når denne kørsel sker i/på lønmodtagerens eget befordringsmiddel. Som eget befordringsmiddel anses også ægtefællens eller en samlevers befordringsmiddel, når de samlevende har fælles økonomi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke skygge af tvivl om der kun er kørepenge når egen (husstandens) bil føres af ejeren - Ejeren kan - men han kan ikke låne den bil ud til sit firma og så betaler firmaet HAM skattefrie penge - stensikkert - Det kunne vel også udnyttes hvis en lille billig bil kunne ejes af direktøren og så alene køre 100.000 km erhverv til statens takst skattefrit ud til direktøren der ikke selv kørte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)