Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hæfter jeg for min mands momsgæld

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!
Min mands privatejet enkeltmandsvirksomhed er begæret konkurs, pga. Momsgæld og vores fælles hus er / skal på tvangsauktion. Han har næsten lige været i skifteretten, hvor kurator frøs alle hans konti mm. Skal lige sige jeg var uvidende omkring hans gæld, da vi er separeret. Jeg står dog stadig som ejer af halvdelen af huset ingen friværdi, vi skylder omkring 700.000 på huset som pt. Har en salgsværdi på omkring 1,1 million. Hæfter jeg for min mands gæld ?

Vh allvap
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej udgangspunktet er at du ikke hæfter for din mands gæld og har du halvdelen af huset kan den halvdel ikke indgå i tvangsauktionen (som så normalt slet ikke forekommer) Jeg ville kontakte kurator i konkursboet og høre hvordan de forholder sig til, at I er separerede og halvdelen af huset står i dit navn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er kun din mands andel af huset der kan begæres solgt på tvangsauktion. Det er derfor mere nærliggende, at konkursboet vil opsige samejet og begære hele huset solgt. Hvis det kommer dertil, bør du rådføre dig med en advokat.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

jens-nsa:
Det er kun din mands andel af huset der kan begæres solgt på tvangsauktion. Det er derfor mere nærliggende, at konkursboet vil opsige samejet og begære hele huset solgt. Hvis det kommer dertil, bør du rådføre dig med en advokat.

enig - men konkursboet kan vel ikke som sådan ophæve et samejer hvis det fremgår at ½ af hus tilhører hustruen - den del kan jo så ikke sælges men enig i så at gå til advokat. - men først kontakt kurator og vis trådstarter er ejer af halvdel (vil også fremgå af tinglysningen). Det kan kurator ikke ændre på umiddelbart

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
men konkursboet kan vel ikke som sådan ophæve et samejer hvis det fremgår at ½ af hus tilhører hustruen - den del kan jo så ikke sælges


Et sameje kan opsiges med 6 måneders varsel, hvis ikke andet er aftalt i en samejeoverenskomst. Hvis partnerne ikke kan blive enige, kan det ene part, her konkursboet, bede om fogedrettens hjælp til at få huset solgt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

jens-nsa:
Cookie - John Hannover:
men konkursboet kan vel ikke som sådan ophæve et samejer hvis det fremgår at ½ af hus tilhører hustruen - den del kan jo så ikke sælges


Et sameje kan opsiges med 6 måneders varsel, hvis ikke andet er aftalt i en samejeoverenskomst. Hvis partnerne ikke kan blive enige, kan det ene part, her konkursboet, bede om fogedrettens hjælp til at få huset solgt.

også hvis huset er tinglyst som ½ trådstarters? (uden det har noget med samejeoverenskomst at gøre men f.eks ved købet købt 50/50 af to parter (ægtepar inkl.)   Men i alle fald ja til at gå til advokat hvis ikke en snak med kurator kan afklarer hensigt - hustruen hæfter jo i alle fald ikke - men hvis du har ret i at det kan sælges uanset tinglysning viser to ejere, så vil 50% jo i alle fald gå til trådstarter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:
også hvis huset er tinglyst som ½ trådstarters?

JA.

Cookie - John Hannover:
så vil 50% jo i alle fald gå til trådstarter


Nu er det i trådstarters interresse at komme ud med skindet på næsen, og ikke med halvdelen af hvad huset indbringer på en "frivillig" auktion, hvor en kurator i konkursboets interesse går efter et hurtigt salg.

Det er derfor vigtig at trådstarter søger juridisk rådgivning og forhandler med modparten om at forsøge at sælge i opsigelsesperioden, frem for huset ender med at blive solgt på auktion.

Cookie - John Hannover:
Jeg ville kontakte kurator i konkursboet og høre hvordan de forholder sig til, at I er separerede og halvdelen af huset står i dit navn


Kurator handler i konkursboets interesse. Det er ikke rationelt at søge juridisk rådgivning hos modpartens advokat.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

jens-nsa:
Kurator handler i konkursboets interesse. Det er ikke rationelt at søge juridisk rådgivning hos modpartens advokat
nej det forstår jeg - men det kan vel være rationelt at høre om kurator vil handle på den ene eller anden måde - så man måske kan være lidt forberedt ift egen advokat som vi er helt enige om at søge, men tak for svaret - overrasket over at kurator kan sælge et helt hus som en anden part end skyldner har ½ part i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for jeres svar, jeg tager fat i kurator i dag
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)