Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Norsk domæne med samme navn

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Feb 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 01:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer,

Jeg har netop købt et dansk domæne, men har nu opdaget at der er en norsk side med samme navn, bare .no.

Hjemmeside-navnet består af to almindelige ord. Verdens Gang. I Trademark-registeret ser jeg ikke at den er registreret, men ved heller ikke om det er noget man kan med almindelige ord. Verdens Gang er da et stort norsk medie, så ville høre om der er nogle bud på om det kan give mig juridiske problemer at have en dansk hjemmeside, der hedder det samme?

Hilsen,

Daniel

Tilmeldt 15. Sep 09
Indlæg ialt: 78
Fra  MJ Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil sige, at som udgangspunkt kan der altid opstå et problem - spørgsmålet er om at det problem ender med en tabt retsag. Grunden til jeg siger der altid kan opstå noget, er at der findes mange tosser der skaber krige, bare for at være i krig - og hvor de måske ikke helt ved om de har deres på det rene. Om hvorvidt en retssag tabes er lidt svært at spå om, da det bl.a. handler om hvor sagen "udkæmpes", og det lands love. Her forestiller jeg mig at dansk og norsk lov ikke er dag og nat.

Jeg tror også det har meget at sige, hvad man hver især laver. Hvis et dansk firma der sælger mursten hedder "Verdens Gang", kan jeg ikke se hvorfor et norsk selskab skulle føle sig hverken stødt over eller berettiget til noget. Men hvis du også er et nyhedsmedie, så kan det pludselig ligne at du prøver at lukrere på deres navn, og så kan det være snebolden begynder at rulle

Inden du følger det her råd, synes jeg du skal få en andens besyv på om det er smart: Men måske skal man skrive til dem, og forklare hvad man laver, og så evt. få på skrift, at de er ligeglade med at du kører med samme navn.

Founder af hikingwebsitet www.trail17.com

Tilmeldt 13. Feb 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Mj. Ja, det kunne give mening at snakke med det norske firma, men frygter bare at det vil tage ugevis, før de kommer med et svar, så hvis der ikke er andre herinde, der er sikre på lovgivningen, så kunne det være at jeg skulle overveje et andet navn. Bare ærgerligt, når jeg nu synes at det er rigtig godt Big Smile

Fra Eidsvoll
Tilmeldt 13. Jun 12
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Sender du en besked til VG vil du nok få svar ganske hurtigt, men det er nok heller Schibstedgruppen du skal have fat i, da det er dem der ejer VG.

 

Ellers kan jeg svært forestilde mig at de har noget at sige til at du bruger "Verdens Gang" i dk. Der findes en mængde eksempler på domæner der er tilnærmet ens i Norge og Danmark, med kun den forskel at der er *.dk eller *.no (bt er et eksempel).

 

Jeg kender også eksempler på norske netsider der har tilnærmet ens navn (glabladet / dagbladet etc) uden der er blevet noget balade af den grund. Jeg tror sagtens du kan bruge verdensgang.dk uden at frygte noget fra Norge af ... :)

Mvh Dan

Tilmeldt 21. Jan 21
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :
VG.no markedsfører sig mig bekendt kun som VG og det er et medie på norsk og dermed kun er målrettet norske forbrugere. Dette giver dem ingen rettigheder i danmark.

Hvis navnet eller beslægtede navne ikke er registreret som varemærke i danmark eller EU, og der ikke er andre inden for samme eller beslægtet branche med samme eller beslægtet navn*, er der intet til hindre for at du kan gå igang.

Hvis der skulle opstå en tvist og en anden virksomhed vil føre en varemærkesag mod dig, vil det altid være i danmark, når du driver en dansk virksomhed eller som privatperson er bosat i danmark. Det er alene danske og eu’s love du skal forholde dig til. Norske love kan kun komme i spil, hvis du laver en hjemmeside som er målrettet norske virksomheder/forbrugere.

Hvis du er i tvivl kan du altid ringe til dkpto.dk, som er flinke til at hjælpe u/b over telefonen.

Det giver ofte ingen mening at spørge modparten, da de generelt svarer nej, da det kan være rigtig svært at trække et samtykke tilbage senere.

*I danmark opnår du retten til et varemærke ved ibrugtagning, men kan vælge få få det registreret. Retten vil stadig kun gælde samme eller beslægtede brancher.
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man ikke har registreret et EU varemærke, har man således kun rettigheden til et firmanavn i det land, hvor man er. 

Og Norge er ikke med i EU, om end der er nogle særregler for Norge, grundet deres status i forhold til EU.

VG er et norsk medie, målrettet normænd. Ene og alene af den årsag, vil det være helt ok, at du starter en hjemmeside med samme navn, dog skal du tænke på en ting. 

VG er et kæmpe medie, dvs de vil nok opnå mange af placeringerne i Google på bekostning af din side, ene og alene, fordi der er tale om et stærkt domæne med en vis historie. 

Så set ud fra dette perspektiv, vil det være op af bakke at starte en hjemmeside op med dette navn. Det er som at løbe marathon, hvor de løber med medvind, og du vælger at tage ruten i modvind. Med andre ord ikke særlig smart eller hensigtsmæssigt :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

VG er et kæmpe medie, dvs de vil nok opnå mange af placeringerne i Google på bekostning af din side, ene og alene, fordi der er tale om et stærkt domæne med en vis historie. 

Så set ud fra dette perspektiv, vil det være op af bakke at starte en hjemmeside op med dette navn. Det er som at løbe marathon, hvor de løber med medvind, og du vælger at tage ruten i modvind. Med andre ord ikke særlig smart eller hensigtsmæssigt :)

Ift. Fasion-seller skriver, så kommer det selvfølgelig an på hvad du vil bruge hjemmesiden til? Vil du lave et nyhedsmedie som VG? I så fald vil det ganske rigtigt være lidt op ad bakke - dog ikke så meget som Fasion-seller giver udtryk for, da dit site trods alt vil være på dansk - her vil jeg være mere bekymret for alle de danske nyhedsmedier.

Handler dit site om katte - ja så er der intet problem overhovedet.

Tilmeldt 13. Feb 15
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene folkens, det er rigtig hjælpsomt.

Hilsen,

Daniel

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)