Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Levering med søfragt fra leverandør. Hva så derfra?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at lægge sidste hånd på en levering fra et asiatisk land, som vil ankomme med søfragt til Århus Havn. Er der nogen der har erfaring med processen derfra? Bliver produkterne placeret i et lager? Skal jeg købe fragt fra havn til lager på forhånd? Kan jeg selv komme og hente varerne og skal det i så fald være når skibet ankommer/tømmes? 
Hvordan kan jeg udregne hvor meget jeg skal betale i told? Har forsøgt at læse mig til det, men synes ikke det er beskrevet gennemskueligt.

Håber I kan hjælpe! 

God dag.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv at start med at google “ fragtfælden”  så vil du meget  klogere på hvad du ikke skal gøre.  Er det en hel container eller stykgods du skal have hjem?  

Told afhænger af vares specifikke varekode, så den skal kende for at kunne beregne tolden.

husk iøvrigt at der kan være sikkerhedsmæssige krav som produktet skal opfylde for lovligt at kunne importeres til EU - Det er ene og alene dig som importør der er ansvarlig. 

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn. 

Tak for svaret. Det er stykgods - ca. 5 m3.

Hvordan ved jeg om og hvilke sikkerhedsmæssige krav der er for lovlig import - ved du det?

Ift. fragt er dette aftalt indtil videre med leverandøren (intet er definitivt aftalt endnu):

Packing,custom documents,export clearance,fumigation, C/O form and sea freight to AARHUS seaport are inclusive (i købsprisen).

Intet er nævnt om EXW, FOB eller andre forkortelser :)

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

TheApprentice:
Hvordan ved jeg om og hvilke sikkerhedsmæssige krav der er for lovlig import - ved du det?

Det er ikke noget simpelt spørgsmål at svare på da der kan være mange forskellige regler der kan spilde ind, så et entydigt svar er umuligt at give. Hvad er det for en type produkter ?

TheApprentice:
Packing,custom documents,export clearance,fumigation, C/O form and sea freight to AARHUS seaport are inclusive (i købsprisen).

Alt tyder på at du vil havne i fragtfælden med overstående.  Du bliver nødt til at få din leverandør til at oplyse hvilke Incoterms ( dem du kalder forkortelser)jeres handelsaftale er baseret på.

Vær i øvrigt opmærksom på at fragtpriserne er steget utroligt ( 500-600 %) meget de seneste måneder.

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en slags madrasser/måtter. Jeg ved at leverandøren leverer til Sverige som antageligt har lignende regler på området som os? Ved du hvem jeg kan kontakte for at undersøge dette?

Tak for tippet. Jeg vil vende incoterms med dem. Og forhøre mig om deres tilbud på fragt stadig er gældende..



Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Med Hensyn til fragt, forstår jeg ikke hvorfor du ikke får en dansk speditør til at hjemtage godset, så slipper du for alle mulige overraskelser. 

Mht. dit produkt er det jo svært at sige noget konkret, men Reach direktivet kunne formodentlig være relevant, måske stilles der også nogle krav mht. Brandsikkerhed af produktet.  Er produktet til børn er der andre regler.

Reach regulere brugen af farlige kemikalier i produkter ( spørg hos miljøstyrelsen)

https://danskeberedskaber.dk/nye-europaeiske-anbefalinger-til-brandsikre-moebler-skal-nedbringe-antallet-af-branddoede/

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Fragttilbuddet er C&F så som jeg forstår det skal jeg "kun" betale importtold og transport fra århus havn til lager. Leverandøren leverer til en del andre europæiske retailers, som taler godt om dem. Så jeg satser på at de er professionelle og der ikke opstår ubehagelige overraskelser. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

TheApprentice:
Så jeg satser på at de er professionelle og der ikke opstår ubehagelige overraskelser. 

Måske ikke det det smarteste at gøre når du er uerfarne.  Har du f.eks.  overvejet om transportforsikring er med i prisen, og hvilke konsekvenser en manglende forsikring kan få for dig ? 

Hvad du skal betale for godshåndtering, toldbehandling og transport, vil afhænge af hvor seriøst speditør der er tale om, men det vil formodentlig kunne blive dyrt.

Tilmeldt 9. Dec 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder til at du har erfaring på området. Hvad ville du anbefale at gøre i mit tilfælde? Få en dansk speditør til at håndtere det hele? 

Jeg har ikke overvejet transportforsikring, må jeg nok indrømme. Men det er vel standard at man bør have det?

Hvordan hænger prisen på toldbehandling osv. sammen med hvor seriøst speditør man arbejder med?

Mange tak for dine input!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

TheApprentice:
Det lyder til at du har erfaring på området. Hvad ville du anbefale at gøre i mit tilfælde? Få en dansk speditør til at håndtere det hele? 

Ja klar, så kender du alle omkostninger på forhånd og får ingen overraskelser.

TheApprentice:
Jeg har ikke overvejet transportforsikring, må jeg nok indrømme. Men det er vel standard at man bør have det?

Ja klar for eller får du ikke forsikring for dine vare ved skede eller tyveri ( den skal tegnes på udvidende danske betingelser) - men mange glemmer en forsikring også beskytter mod erstatning ved. det såkaldte Haveri Grosse

https://www.dk.dsv.com/om-dsv/Presse/News/2013/August/Vareforsikring-Din-redningsvest

TheApprentice:

Hvordan hænger prisen på toldbehandling osv. sammen med hvor seriøst speditør man arbejder med?

Omkostninger for at lave indfortolningen kan speditøren selv fastsætte, bemærk at de omkostninger intet har at gøre med hvad du betaler i told.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)