Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fast procentdel af omsætning til grafiker (shared revenue)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder lidt som noget agenturaftale.

Hvis vedkommende fra sin enkeltmandsvirksomhed sender os en faktura, så skal honorar jo ikke indberettes (da det ikke er et honorar), da det er en helt normal faktura, som vi betaler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

mikaelst83:

Det lyder lidt som noget agenturaftale.

Hvis vedkommende fra sin enkeltmandsvirksomhed sender os en faktura, så skal honorar jo ikke indberettes (da det ikke er et honorar), da det er en helt normal faktura, som vi betaler.

ikke hvis den er momsregistreret. Hvis det er PMV uden momsregistrering så skal det indberettes som honorar - der er ingen vej uden om det, hvis ikke I skal kunne få bøvl med fradrag for det ved en skattegennemgang. Det har ikke med faktura og virksomhed at gøre - alt der betales til momsfri skal indberettes - enten som CPR eller som CVR for et PMV som honorar B indkomst i SKAT

Hvis det er med moms - så no problem, forudsat skat så ikke kan mene det er omgåelse af kildeskattelov og burde være ansættelse (man vælger ikke frit selv - se https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html) for så kan du have ansvaret for virksomhedens manglende betaling af skat, og vil kunne miste momsfradraget

Det enkle er nok PMV og så indberetning

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 20
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar. Jeg må erkende, at dit indlæg, via det link, skræmmer mig en smule. Der er jo en del af forholdene, som ville karakterisere det som et ansættelsesforhold, men er der ikke altid det, når man laver samarbejdsaftaler?

Hvis jeg tager udgangspunkt i din grønne tabel, så lever vi op til følgende forhold, som jo på papiret ville karakterisere samarbejdet som et ansættelsesforhold:

- Række 1 (Du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger): her er det kun nummer 1. Vi giver jo vedkommende en specificeret opgave og skal naturligvis checke op på det undervejs for at sikre os, at det stemmer overens med det, som vi har aftalt. Vedkommende styrer selv hvilket software denne bruger. Vedkommende må få andre til at lave tingene for sig (kommer dog nok ikke til at ske).

- Række 2 (Du arbejder for arbejdsgiverens regning og risiko): her er det alle tre. Der er ingen udgifter, men hvis der nu skulle købes et eller andet, som specifikt skulle bruges til denne opgave, jamen så ville vi dække det. Der er ikke en reel økonomisk risiko, da det er win-win / lose-lose. Vedkommende mister intet andet end tid. Vedkommende får 10 % af vores udbetalte 70 %. Det er den eneste indtægtskilde, og der er ingen andre udgifter.

- Række 3 (Du arbejder som led i en aftale): her er der måske tre. Der er mulighed for, at vi skal have vedkommende til løbende at opdatere noget grafisk. Jeg ved ikke det der med, om vedkommende skulle anses som lønmodtager ifølge arbejdsmarkedslovgivningen. Der er ikke noget fast beløb, men det er jo en slags bonus. Vedkommende ville nok overvejende arbejde for os, men det skyldes også, at vedkommende er på dagpenge. Vi kan ikke opsige samarbejdsaftalen, når det grafiske er blevet lavet. Det kan vi godt indtil da, hvis vi har en reel grund. Mødetider og timetal bestemmes af vedkommende. Vi snakker ikke om ferie. Det er maks 40 timer over 2 måneder, som vi snakker om.

Grafikeren vil ikke oprette virksomhed på nuværende tidspunkt. Hvordan ville den bedste måde være, step-by-step, at tackle alt dette? Og her skal der måske også tænkes det ind i det, at vedkommende potentielt kan tjene over 50.000 om året. Hvad gør man så?

Og jeg takker mange gange for den tid, som du/I bruger på at vejlede mig. Det betyder meget!

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)