Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge andres ting i webshop - kommission

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har brug for lidt input fra jer kloge hoveder.    Wink

Jeg går og overvejer at starte en webshop, hvor jeg sælger andres (og mine) håndlavede ting (glas, keramik, smykker etc.).

Men hvor meget kan jeg mon tage i kommission?

Leverandørerne (som laver ting på hobbybasis) har jo udgifter til materialer og skal bruge tid på at lave tingene, hvor jeg har udgifter til markedsføring, forsendelse, betalingsløsninger etc. og skal bruge tid på administration, logistik, fotos, tekster, SoMe og og og...

Så min umiddelbare tanke var at dele 50/50 - men hvad plejer man at gøre?

Jeg har også talt med et par fysiske butikker, som vil tage ting ind til 50/50, men de har jo kun udgifter til den fysiske plads, man optager i butikken. Jeg kommer til at arbejde aktivt med at sælge hver vare, og hvert salg kræver SoMe, fotos, forsendelse, pakning og så videre. Så der vil være en del arbejde i hvert eneste salg. Til gengæld tvivler jeg på, at folk vil gå med til at få mindre end 50% - men spørgsmålet er, om 50% overhovedet er realistisk?

Har I nogen erfaringer med sådan noget?

Mange hilsner

Rie

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Edit: ...

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 04:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart synes jeg 50/50 lyder som en dårlig deal for dig i og med det er dig som skaber salgene, og har de dyre omkostninger særligt i forhold til markedsføring. Forsøg at regne ud hvad de giver for at lave den keramik som du sælger for dem. Find prisen for materialer og hvor lang tid de bruger per. produkt. Ved hjælp af dette kan du regne en efter min mening rimelig præcis pris ud for hvad du bør give dem.

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg tænker også, at jeg har meget mere arbejde med det end dem - plus at de jo sidder og hygger med deres hobby og jeg "arbejder" for pengene... Men når jeg har talt med folk, synes de fleste, at det er alt for meget, at jeg vil tage 50%...

Måske handler det i stedet om at de kan sætte en pris for deres ting (som jeg kan købe dem for), og så kan jeg selv sætte udsalgsprisen, så jeg synes, at jeg tjener et fornuftigt beløb...? Og hvis det så ikke bliver solgt til den pris, så får de det bare tilbage...

Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil sige regne din "udgifter" ud og dividere med "kunster". Du kan også vælge

X/mdr og billigere %

Eller ren 50%( er ikke uhørt faktisk) 

Husk der skal bare 1 hitmager - så er du beskæftige resten af livet.

Win-Win vil køre længst.... Deres "bare hobby" kan skaffe mange kroner i kassen... 

Tilmeldt 5. Mar 20
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg ikke selv den store keramiker, men umiddelbart vil jeg mene at det er ret nemt at erstatte det led i hendes forsyningskæde. Hvis det var et meget særligt brand eller produkt som bliver leveret, så ja. Så kan man måske snakke om en 50/50, men det er det ikke (hvad jeg ved af). Som du selv nævner bør du forsøge at forhandle en pris med dine keramikere uden at oplyse din salgspris. På den måde kan du forhandle den bedste aftale for dig selv, hvilket er mest essentielt da du står med risikoen, og det gør de ikke.

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Blomse: Jeg er ikke sikker på, hvad du mener - er det mig eller keramikeren, der nemt kan erstattes?

Der er for så vidt ingen risiko for nogen af os (ud over mulig spildt arbejdstid hos mig), for hvis jeg ikke får solgt varen, får de den tilbage. Det må være en del af aftalen...

Businessonly: Jeg mente ikke "bare hobby" - bare at det er hyggeligere at lave sine hobbyting end at stå for alt det praktiske...    ;o)
Jeg har fuld respekt for "bare hobby"; jeg kommer også til at sælge mine egne ting.    ;o)


Alle: Jeg tror, at det med at aftale en indkøbspris må være vejen frem. Så kan jeg også vælge at sætte ting på tilbud eller forsøge mig frem med forskellige priser uden konstant at skulle cleare det med leverandørerne.
Eller også får de valget mellem fast indkøbspris eller 50/50 med en aftale om et vist spillerum i forhold til at afprøve priser. Så kan de selv vælge...

Mange tak, alle sammen!    Big Smile

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved indkøb i den branche er der en tommelfingerregel, som hedder udsalgspris inkl. moms = 2,5 x indkøbspris x moms.
Så hvis din indkøbspris er 100 kr. ex moms, sælger du til 250 kr. inkl. moms - afleverer en halvtredser til SKAT og har altså tjent 100 kr.
Det svarer altså til de der 50/50, som du overvejer at tilbyde.
Men hvis du ikke køber varen, før den er solgt, bærer kunsthåndværkeren jo risikoen for manglende salg samt likviditetsbelastningen for lagervarer - og så tror jeg, du skal tage lidt mindre, hvis du ikke er helt ligeglad med, hvilken kvalitet, du får ind i butikken. 

Jeg har haft bøger i kommission til omkring 30%.
Gallerier tager ofte både 60 og 70 % for originalkunst - og kunstnerne hader dem for det.
Jeg har som kunstner givet 30% - det oplevede jeg som fair.

VH Hans

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Det var virkelig brugbart og konkret. Mange tak!    Big Smile

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 2 (15 indlæg)