Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Adgang til bankkonti / ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Aminoér,
Efter mange år som anonym læser her på sitet, har jeg omsider selv et spørgsmål, som jeg håber at høre jeres input til.
Jeg er netop tiltrådt som Adm. Direktør, i et dansk ApS, hvor ejeren (med 100%) er et tysk selskab (GmbH).
Direktøren i det tyske (moder)selskab, ønsker at have adgang til vores danske bankkonti. Disse konti er tilhørerende det danske ApS = selskabet hvor jeg er direktør.
Umiddelbart lyder det jo rimeligt, og dog...jeg er ikke helt glad ved tanken.
Ifølge vores selskabsregistrering, er det alene jeg som har tegningsret for ApS virksomheden (ordlyden; Selskabet tegnes af en direktør).
Jeg er ikke helt tryg ved at "tysken" har adgang til, at trække penge ud af selskabets konti, idet ansvaret, eks. overfor myndigheder, SKAT osv. ligger hos mig...
Er jeg bare paranoid? Hvad tænker i Aminoér herom?
Lidt baggrundsinfo; Jeg har indtil i år været ansat i det tyske moderselskab, som landechef for Norden. Vores markedsandele vokser markant, og vi har behov for flere ansatte i DK, derfor dansk domicil og dansk datterselskab.
Tak for feedback!
Mvh Niels

Fra Varde
Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal sikre adgang til bankkontoen uden mulighed for at overføre penge. For eksempel via en API eller en xml-fil.

Jeg ville ikke give fuld adgang. Eller nogen fra en tysk GmbH skulle få en fuldmagt og bankgodkendelse med adgang. Så er du på den sikre side.

Transport costs audit for all Amino members free of charge. 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alle banker har en "erhvervs-netbank" hvor der er funktioner til flere brugere med forskellige rettigheder. Man kan også sætte op at alle udbetalinger/overførsler skal godkendes af f.eks. 2 udvalgte brugere. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tegningsret er så også i virkeligheden jo kun UD over det alm daglige drift. Her kan man sige, at hvis ejeren ikke er ansat, så kan han vel ikke skulle deltage i daglig drift, men der er ikke noget i vejen for, at flere som HAR med daglig drift at gøre, bank bruge banken, betale regninger - indgå helt almindelige daglige aftaler

Tegningsret er kun der, hvor det ligger ud over alm daglig drift - sælge selskabet, købe to rolls royce - ansætte en ny adm direktør. Hvis en bogholder bestiller et regnskabsprogram for egen motor, så må regnskabsprogrammet levere dette og kræve betaling - de skal ikke for den type ting, undersøge noget som helst om "tegningsret"

Jeg ville tale med banken og høre, om ikke der kan arrangeres en "kiggeadgang" og med ejeren og forklare, du meget gerne vil undgå, at andre end du kan trække penge i banken ud - og få forståelse for det synspunkt.

Det vil til syvende og sidste være ejeren der sidder med beslutningskraften, via en generalforsamling, så det handler om at tage det venskabeligt, og så vide, at har du gjort klart, at du meget nødigt ser andre trække i banken uden din viden, ja så vil du næppe på nogen måde kunne være ansvarlig - med mindre du ser noget direkte ulovligt, og så ikke gør indsigelse og evt anmelder det

Det er også muligt banken vil have spørgmål til at give en ikke dansk statsborger ret til at trække og ex overføre til udlandet

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen,
Tusind tak for alle de informative svar.
Vil tage en snak med min tyske kollega (GmbH CEO), og foreslå at han får en læse-adgang til vores konti i DK.
Tak for hjælpen, og god dag til alle.
mvh Niels
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tyskeren skal have læse adgang til netbanken og ikke dispositions adgang.

Det kan alle bankers netbanker.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)