Beløbet som Generalforsamlingen har vedtaget - og som udgør den oprindelige + det som skal til for samlet 40.000 selskabskapital , og er indbetalt med private midler - skal ind som status - anparts/selskabskapital (der hvor du har stående det oprindelige f.eks 1 krone) i kredit og så bank - hvor beløbet er, indgået i debet
Hele proceduren skal være korrekt vedtaget - indbetalt osv - for at du ikke siden skal kunne hæfte personligt for alt - Hvis du ikke er sikker på proceduren, så betal for hjælp så du ikke en dag i fremtiden kan beskyldes for slet ikke at være korrekt registreret som selskab = personlig hæftelse,
Jeg har haft revisor til at lave omdannelsen, og alt er færdigt og lavet korrekt og registreret hos VIRK. Jeg mangler bare at lave det rigtige finansbilag i Dinero.
Jeg satte et beløb fra konto 55000 – Nordea bank ind på konto 60000 – registreret kapital, da jeg oprettede firmaet som start kapital.
Denne gang vil jeg ikke indskyde yderligere pengene i firmaet, men bruge af de penge jeg har stående i firmaet til at forhøje den registrerede kapitalen.
Skal jeg så bare gøre det samme, som du også skriver?
Vil pengene stadig stå til rådighed på konto 55000? For ellers stemmer den jo ikke med banken.
1) Hvad har det kostet dig at omdanne med revisor?
Er din omdannelse sket ved at firmaet selv har finansieret det, eller ved at du har indbetalt?
Hvis du har indbetalt, så går din indbetaling ind som debet på bank-konto og kredit på selskabskapital-konto under egenkapital.
Hvis din omdannelse med revisor er sket for selskabets egne midler, så er det udelukkende en øvelse på egenkapital-konti. Fra overført resultat flyttes (debet) det relevante beløb til bunden selskabskapital (credit) - ikke andet. Egenkapitalen er uændret men selskabskapitalens andel er opskrevet. Disponible frie reserver er nedskrevede.
Der er så formalia i Virk, anparts-størrelser, og personlig skatteværdi af andele som er udført af din revisor.
De penge er betalt af firmaets midler. Og forhøjelsen af kapital sker også for firmaets midler -
Korrekt. De har lavet ekstraordinær general forsamlings referat, vedtægter, revisorerklæring på at kapitalen er til rådighed, Virk formalia etc.
Referatet skriver følgende: Indskudskapitalen er før generalforsamlingen på xxx kr. denne forhøjes med xxx kr. ved overførsel fra ”Reserve for iværksætterselskaber”. Selskabskapitalen udgør herefter 40.000. kr.
Jeg er med på at jeg skal flytte det manglende beløb over på kontoen med registreret kapital, men min Nordea bank 55000 konto må jo ikke blive det beløb lavere, da pengene jo stadig står i banken.
Men det tager Dinero måske højde for, når man laver ovenstående?
Jeg har haft revisor til at lave omdannelsen, og alt er færdigt og lavet korrekt og registreret hos VIRK. Jeg mangler bare at lave det rigtige finansbilag i Dinero.
Jeg satte et beløb fra konto 55000 – Nordea bank ind på konto 60000 – registreret kapital, da jeg oprettede firmaet som start kapital.
Denne gang vil jeg ikke indskyde yderligere pengene i firmaet, men bruge af de penge jeg har stående i firmaet til at forhøje den registrerede kapitalen.
Skal jeg så bare gøre det samme, som du også skriver?
Vil pengene stadig stå til rådighed på konto 55000? For ellers stemmer den jo ikke med banken.
når du har lavet det via frie reserver så skal du bare flytte fra konto "Reserve for iværksætterselskaber" som den sikkert hedder (eller noget tilsvarende) hvor dit overskud er flyttet til i.h.t. loven - og over til selskabskapital, begge dele i status