Tak for mention John :)
Altså først og fremmest vil jeg anbefale, at du lige tænker dig rigtig rigtig rigtig godt om. Hvorfor? Fordi du er ved at gøre livet for dig selv mere besværligt, hvis din virksomhed skal være synlig online.
Lad os tage Coca Cola som eksempel. Dem kender vi alle.
Hvis du fik lov til at kalde dit firma Coca Cola, ville det nærmest være umuligt at finde dit firma på f.eks Google, Youtube, Facebook mm. Hvorfor? Fordi The Coca Cola Company styrer det game, og de har mange flere midler end dig. Dermed vil kunderne have utroligt svært ved at finde dig.
Med andre ord, det er op af bakke at blive synlig online, og hvis du endelig vil være synlig, kommer det til at koste kassen.
Dernæst løber du ind i troværdighedsproblemer, hvis navnet er meget kendt. Igen lad os tage Coca Cola som eksempel.
Du vil ikke sælge læskedrik, derimod vil du sælge rugbrød. Hvordan tror du, at folk vil tænke, hvis de søger efter rugbrød og finder Coca Cola, men at det er et lille firma, som intet har med det store brand at gøre? Mange vil sikkert tænke, at her er et eller andet galt, for hvorfor ligger Coca Cola på Fyn?
Hvis du alligevel holder fast i tankerne omkring, at dit firma bare må hedde det navn/brand, som andre har bygget, vil jeg foreslå, at du starter med at undersøge, i hvilke kategorier og brancher modparten har registreret deres varemærke. Det kan du gøre på https://www.tmdn.org/tmview/welcome
Igen lad og tage Coca Cola som eksempel. Hvis du vil sælge juice som eksempel, giver det ikke meget mening at kontakte The Coca Cola company, da de aldrig vil godkende, at du bruger deres brand til at sælge produkter i konkurrence med dem.
Vil du derimod sælge autodele, er det slet ikke sikkert, at The Coca Cola Company har beskyttet navnet i denne kategori, og du behøver dermed ikke at spørge om lov. Men igen i forhold til det første i mit indlæg, giver det overhovedet mening?
Herefter er der to ting at gøre. Enten at ringe, og her bør du ringe til hovednummeret, og bede om at blive stillet videre.
Alternativt at sende en mail, hvori du forklarer situationen, og gerne vil i dialog med dem. Evt med opfølgende opkald.
Du skal ikke forsøge at ringe direkte til f.eks direktøren, da han/hun sikkert intet har med den beslutning at gøre i første omgang, og dermed spilder du både din og deres tid.
Men igen, overvej om det giver mening at bruge andres brand, med mindre det er et meget almindeligt navn, for du gør det bare svært for dit eget firma i søgemaskinerne og på de sociale medier...