Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En stor dansk bank - dårlig rådgiving fra bank som førstegangs lånende til fast ejendom - muligheder

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Barcelona
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle – min hustru arvede nogen penge for mange år siden og i stedet for at leje et sted hun kunne arbejde tilbage i 2005-2006 (kunst atelier i Spanien hvor vi bor) fandt vi et dejligt sted at købe.

XX DK Storbank anbefalede hende så på det tidspunkt ikke at bruge sine penge, men i stedet at få en kassekredit til dengang 8% og trække renterne fra. Hun var førstegangskøbende og lod sig overbevise, men overså at renterne ikke kunne trækkes fra i udlandet. Markedet og hendes situation ændrede sig så og uden nogen form for pant er lånet d.d. på 5% og over 1 mio kr.

Set i bakspejlet skulle hun aldrig have lånt i Danmark da renterne som privat og skattepligtig i Spanien ikke kunne trækkes fra. Så de sidste 10 år kun formået at betale de årlige renter.

Spørgsmål:

A) Er der nogen steder man kan klantre banken for dårlig rådgivning – nogen instans eller vil de ikke bare tørre den af på at hun selv skulle have set det og have fået lavet et privat boliglån i DK/ES eller brugt sin arv (den er nu væk på noget andet) eller

B) er eneste mulighed nu enten at hun selv betaler renter og afdrager uden fradragsret som privatperson eller

C) at jeg forsøger som ægtefælle at få lånet over i mit navn eller min danske enkeltmandsvirksomhed / tyske enkeltmandsvirksomhed da jeg bedre kan afdrage og måske endda trække renterne fra?

Har møde med banken i morgen tirsdag klokken 10.00 – så håber nogen har gode tips - og ja - vi ved hun selv skulle have set det dengang - så ingen kommentarer herom tak.

På forhånd tak.

Arne Bertelsen Connect IT opkøber brugt hardware/restpartier i mængder >50 stk • Vejle • Hamburg • Barcelona • ab@connectit.dk • Mobiler: +34 667 307 798 whatsapp samt +45 4033 3242/+49 173 606 8383

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

A
Jeg er ret sikker på banken, med en vis ret kan sige, de ikke kan tage ansvar for beskatningen sker i Spanien og at der ikke der - eller via dobbeltbeskatningsaftaler ikke kan ske fradrag for renten på nogen måde. Om det havde været klogt at bruge arven eller tage lånet til 8% kan nok også diskuteres - men det skal jo være ud fra, at arven kunne forrentes bedre end det - og det må man nok sige, må være noget man selv må vurdere. Også realkredit med pant kunne vel have være diskuteret (og banken vil måske mene det blev det) på linje med, hvor beskatningen sker fra, hvilket næppe er noget en bankmand der sidder med en dansk kunde nødvendigvis kender det store til. 

Lånet er taget med åbne øjne, og banken kan også have andre tanker om, hvad baggrunden var den gang - arven stod måske ikke lige til at realisere eller andet ukendt.

Den tror jeg er dødfødt som klage. Måske man kunne få en rente under 5% men nok vanskeligt uden der gives pant

B

Umiddelbart ja, hvis hun ikke kan flytte belåningen til Spanien til samme % og få fradrag der?

C

Du kan kun flytte det ved at overtage ejendommen - som ikke lige ligger tll højrebenet i dansk enkeltmands (hvor du dog må være dansk skattepligtig) og tysk kan jeg ikke nok om.
Du kan vel overtage lånet privat hvis du er dansk skattepligtig via din danske enkeltmandsvirksomhed - og det er jo forudsætningen for at have en sådan

Måske jeg ville have ofret en revisor, og hvis denne så løsninger, taget denne med til mødet i banken - og jeg går ud fra, at I har undersøgt ALT omkring spansk fradrag for renteudgiften - Det lyder lidt underligt de ikke skulle have regel om rentefradrag - jeg ville da have rente fradrag for lån i Sverige eller Spanien med alt jeg ved, og skulle betale skat af rente tjent på konto i Sverige eller Spanien. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne Merrild Bertelsen:

A) Er der nogen steder man kan klantre banken for dårlig rådgivning – nogen instans eller vil de ikke bare tørre den af på at hun selv skulle have set det og have fået lavet et privat boliglån i DK/ES eller brugt sin arv (den er nu væk på noget andet) eller

Du kan klage til det finansielle ankenævn - men det kræver dog at du har klaget direkte til det pågældende pengeinstitut først.

 

Også kan du ligeså godt forberede dig på det kræver dokumentation. Og en klage der går helt tilbage til rådgivning foretaget i 2005 kræver særdeles god dokumentation - for uanset hvem der kigger på sagen vil spørgsmålet om hvorfor du først reagerer nu blive stillet som det allerførste! Min personlige erfaring er, at en klage bliver vanskelig at få medhold i.

Uden at kende andet til andet det du selv skriver - så stiller jeg mig selv spørgsmålet om det udelukkende er en klage om forkert rådgivning i forhold til fradragsret (og det forhold burde være konstateret allerede tilbage i 2007). En sådan klage tror jeg bliver afvist fordi i klager mere end 10 år efter.

Arne Merrild Bertelsen:

B) er eneste mulighed nu enten at hun selv betaler renter og afdrager uden fradragsret som privatperson eller

C) at jeg forsøger som ægtefælle at få lånet over i mit navn eller min danske enkeltmandsvirksomhed / tyske enkeltmandsvirksomhed da jeg bedre kan afdrage og måske endda trække renterne fra?

Har møde med banken i morgen tirsdag klokken 10.00 – så håber nogen har gode tips - og ja - vi ved hun selv skulle have set det dengang - så ingen kommentarer herom tak.

Som udgangspunkt skal gælden betales, det kommer man ikke udenom. Hvis din betalingsevne er god, så kan jeg ikke se noget problem fra bankens side i, at du eller din virksomhed overtager gælden (jo flere skyldnere jo bedre).

Nu kender jeg ikke til dine personlige skatteforhold, så om du eller din virksomhed rent faktisk kan overtage rent skattemæssigt ved jeg ikke. Det skal du have en skattekyndig til at svare på.

 

I forhold til mødet i banken, så er det jo en forhandling! Hvis jeg var i dine sko vil jeg starte med at finde de gode argumenter frem. Prøv at sætte jer i bankens sted og stil spørgsmålet; hvorfor skulle vi give indrømmelser i denne forhandling, udover forholdet om det i opfatter som dårlig rådgivning. 

Fra Barcelona
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak også til dig John - super feedback - krydser fingre og nu afsted til PCR test og så til banken inden vi flyver retur....... god dag.....

Arne Bertelsen Connect IT opkøber brugt hardware/restpartier i mængder >50 stk • Vejle • Hamburg • Barcelona • ab@connectit.dk • Mobiler: +34 667 307 798 whatsapp samt +45 4033 3242/+49 173 606 8383

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Arne Merrild Bertelsen:

Hej alle – min hustru arvede nogen penge for mange år siden og i stedet for at leje et sted hun kunne arbejde tilbage i 2005-2006 (kunst atelier i Spanien hvor vi bor) fandt vi et dejligt sted at købe.

XX DK Storbank anbefalede hende så på det tidspunkt ikke at bruge sine penge, men i stedet at få en kassekredit til dengang 8% og trække renterne fra. Hun var førstegangskøbende og lod sig overbevise, men overså at renterne ikke kunne trækkes fra i udlandet. Markedet og hendes situation ændrede sig så og uden nogen form for pant er lånet d.d. på 5% og over 1 mio kr.

Som jeg læser det, så vidste banken udmærket godt hvad/hvor pengene skulle bruges? Samt mulighederne for fradrag.

Men enig med de øvrige, det er noget sen reaktion.

Fra Barcelona
Tilmeldt 12. Apr 13
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pythonrap ...tak for input - kan dog ikke rigtigt finde noget budskab/tip/ny info i din kommentar??! 

 

Arne Bertelsen Connect IT opkøber brugt hardware/restpartier i mængder >50 stk • Vejle • Hamburg • Barcelona • ab@connectit.dk • Mobiler: +34 667 307 798 whatsapp samt +45 4033 3242/+49 173 606 8383

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)