Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sambeskatning - hvordan registrerer man skat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 30. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har et holdingselskab, som ejer 100% af datterselskabet, og der er derfor tale om tvungen sambeskatning.
Jeg er dog i tvivl om, hvordan jeg helt konkret registrerer/indberetter skat for de to selskaber og ligeledes hvordan sambeskatning påvirker bogføringen.
Vores holding har ingen udgifter eller indtægter, men har udelukkende til formål at eje datterselskabet samt anparter i et par andre projekter.

Skal begge selskaber registrere årsrapport og skat separat og lave hver sin selvangivelse?
Og hvad med betalingen af skatten? Skal skyldig skat betales af holding, og så overføres fra datterselskabet (da det kun er datterselskabet, der har haft indtægter og derfor har skyldig skat)?

Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der evt. selv har været igennem samme omgang i forbindelse med årsregnskaberne? :)
Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Trine

Begge selskaber skal aflevere årsrapport og begge selskaber skal indberette selvangivelse (kaldes nu også for oplysningsskema). Selvangivelsen udfyldes lidt forskelligt for drift og holding.

Med hensyn til skatten, så vil driftsselskabet som udgangspunkt stå med skyldig skat som overføres til holdingselskabet og holdingselskabet justerer med sin egen skat (evt. 0) inden pengene går til skat.

Til dit holdingselskab vil jeg tillade mig at foreslå at du kigger på www.multiregnskab.dk (som jeg selv er direktør for). Det er et regnskabsprogram som ikke mindst er en kæmpe hjælp i et holdingselskab, og i virkeligheden det eneste regnskabsprogram der kan noget særligt for holdingselskaber. Du kan ordne så meget du selv kan i multi-regnskab og også danne årsrapport, specifikationer, referat af generalforsamling, m.v.

Alt andet lige tror jeg dog også at det vil være klogt af dig at få en revisor til at kigge især skatte-spørgsmålene igennem og indberette selvangivelserne - evt. sammen med dig.

Venlig hilsen

Steffen

Fra København
Tilmeldt 30. Dec 20
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen,

 

Tusind tak for svar. Jeg har netop oprettet en bruger på multiregnskab, så jeg kan kigge lidt nærmere på det, inden jeg går endeligt i gang med årsafslutningen. :)

 

Men lige for at ridse op - som jeg forstår dig, skal både årsrapportering og selvangivelse/oplysningsskema håndteres helt normalt, som hvis ikke der var sambeskatning. Og så er det først ved selve betalingen af selskabsskatten og registreringen/bogføringen af denne betaling, at der skal tages højde for sambeskatningen. Er det korrekt forstået?

 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trine

Ved bogføringen af årets skat kan man nok snige sig uden om sambeskatningen, men det skal i hvert fald med i årsrapporten hvor det f.eks. omtales under eventualforpligtelser.

Når du har registreret sambeskatnings-relationen hos skat (hvad jeg formoder at du har) så er selvangivelsen for driftsselskabet forenklet, mens selvangivelsen for holdingselskabet bliver udvidet lidt.

Håber det hjælper lidt.

Venlig hilsen

Steffen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)