Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteudligning mellem mit driftselsskab og mit holdingselskab

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg har et holdingselskab (APS) som ejer mit driftselskab (APS) 100%. Jeg benytter reglerne om sambeskatning mellem driftselskab og holdingselskab.

Det er mit holdingselskab der afregner over for skat men det er mit drift selskab der laver alt arbejdet :-)

Der er ikke nogen aktivitet i holdingselskabet ud over at jeg årligt overfører lidt udbytte fra mit drift selskab

Årsopgørelsen for 2019 blev sendt til mit holdingselskab og jeg betaler restskatten fra holdingselskabets konto.

Skat siger at man gerne må udligne de betalte beløb mellem drift og holding og det har jeg gjort men ikke bogført det endnu :-)

Mit spørgsmål er: Hvordan bogføres denne udligning i praksis ? Låner holdingselskabet penge af drift selskabet til at betale skat eller er det bare en simpel overførsel mellem de 2 selskabskonti. Hmmm.

Jeg bruger Dinero og de kan ikke svare mig på dette

På forhånd tak



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis drift betaler så er det et tilgodehavende de har fra holding

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Dec 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Mange tak for svar.

Er det ikke modsat ? Det er holding der har betalt (lagt ud) - Har holding så ikke et tilgodehavende fra driftselskabet ?

Eller...

Mvh

Claus
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

RaptorF22:
Hej John

Mange tak for svar.

Er det ikke modsat ? Det er holding der har betalt (lagt ud) - Har holding så ikke et tilgodehavende fra driftselskabet ?

Eller...

Mvh

Claus

holding lægger vel ikke ud - for det er jo holding der betaler skatten i sambeskatningen? Ofte har holding bare ikke penge og må lade drift betale den sambeskatningsskat - 
Hvis begge både drift og holding skal betale skat, så sender dirft ofte sin skattebetaling til holding og holding sender så sender den samlede skat fra begge til skat.

Har holding ikke penge, så lægger drift ofte ud for begge - men jo det er jo et rent spørgsmål om hvem der betaler for hvem (lægger ud) det bogføres så som gæld/tilgodehavende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er ikke nødvendigvis helt så enkelt i praksis, men princippet er enkelt nok....

Når 'årets skat' er bogført i driftsselskabet vil der som udgangspunkt stå en gældspost 'skyldig skat' (50.000 f.eks.). Driftsselskabet overfører de 50.000 til holdingselskabet og bogfører på 'skyldig skat +50.000' samt 'bank -50.000'.

Holdingselskabet bogfører indbetalingen med 'bank +50.000' og 'skyldig skat -50.000'.

Hvis holdingselskabet har haft en negativ skattepligtig indkomst kan der stå en saldo 'skat tilgode' på f.eks. 1.000 kr. Holdingselskabet overfører så 49.000 til Skat og bogfører 'skat tilgode -1.000', 'skyldig skat +50.000' og bank '-49.000'.

Generelt så er det dog ting som disse hvor du bør overveje at have en bogholder/revisor tilknyttet.

vh Steffen  

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)