Godmorgen :) Jeg har en lille smykke virksomhed, hvor jeg sælger smykker som jeg selv producerer. Jeg har 3 ambassadører, som hver måned modtager 3 valgfrie smykker, som de så reklamerer for gennem deres Instagram profil. Sagen er den, at den ene af mine ambassadører har startet sin egen lille smykkebiks. Hun spørger så til om jeg vil give hendes smykke side et såkaldt shout out. Som jeg til stor frustration for hende må afvise. Jeg synes det giver sig selv, at jeg ikke kan have ambassadører som selv sælger samme produkter - men hun refererer til den mail jeg sendte hende i starten af samarbejdet, hvor der ikke decideret står noget herom. Kan jeg fortsat tillade mig at afskede hende? Og er der evt nogle marketingsregler jeg kan referere til? |
Hej
Nu kender jeg ikke indholdet i jeres aftale. Og på hvilke arbejds og aflønnings betingelser din ambassadør arbejder under.
Af skade bliver man klog, men sjælden rig, siges det. Du har af dette sag lært at når man indgår sådan nogle samarbejdsaftaler, så skal der stå at ambassadøren ikke må arbejde for lignende virksomheder eller på anden måde sælge lignende produkter.
Står der noget i aftalen og hvordan aftalen kan ophæves? hvis der ikke gør det, er det en fejl.
Hvis jeg var dig ville jeg kontakte ambassadøren og sige at således som situationen er, kan jeres samarbejde ikke forsætte.
Men mit svar beror på min manglende viden om den indgåede aftale.