Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan udbetaler jeg udbytte fra holdingselskab til privatkonto?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg ejer et holdingselskab 100%.
Holdingselskabet ejer ~10% af aktierne i et driftsselskab.

Jeg har netop inden for den sidste uge solgt nogle af disse aktier og har således fået noget fri kapital i holdingselskabet.
Jeg vil gerne inden for årsskiftet nå at have udbetalt de ~55.000 kr. fra holdingselskabet til min private konto, hvoraf jeg kun beskattes 27%.

Hvordan gør jeg dette? Jeg har aldrig udbetalt udbytte fra holdingselskabet før.
Er det bare at overføre pengene fra erhvervskontoen til min privatkonto og så indberette det til skat?

På forhånd mange tak for hjælpen.


Dbh.
Johan
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Forudsat selskabet har det som fri kapital så må det jo være som ekstraordinært udbytte - da det jo ikke har regnskab for 2020 - det kan du så læse om her - selskabet har General forsamling osv-  se under ekstraordinært udbytte og check at du  har ret til det her efter skat (husker ikke i hovedet om  ~10% udløser skat af fortjenesten i holding) og alt - og så indberetter holding udbyttet og tilbageholder skatten - og ja til de 27% hvis du ikke har anden aktieindkomst/udbytte for året

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John. Tak for hurtigt svar. Jeg må lige undersøge reglerne for ekstraordinært udbytte, dem kender jeg ikke. To ekstra spørgsmål:

Ift. om holdingselskabet skal betale skat ved 10% ejerskab - er det ikke kun ved udbyttebetaling fra driftselskabet til holdingselskabet? Det er vel ikke ved når holdingselskabet sælger aktier i driftselskabet?

Ift. om jeg kan udbetale 55.000 fra holding til privat ved 27% skriver du "hvis jeg ikke har anden anden aktieindkomst/udbytte for året".
Jeg har en privat konto med nogen aktieindkomst for året - tæller det så med i de 55.000? Troede udbytte fra et holdingselskab var noget andet end kapitalgevinster fra salg af aktier. Men der tager jeg fejl? 

Endnu en gang tak for hjælpen. 

 

Mvh.
Johan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

ekstraord. udbytte er med i mit link

Selskabet har en fortjeneste ved salget som jeg ikke kan se andet indgår i regnskabet for holding  til skat

og ja - alt udbytte og aktieindkomst tæller i 27/42% grænsen - den er der kun EN samlet grænse så din private aktieindkomst tæller skam 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen. 

Alle andre steder jeg kigger står der dog at et holdingselskab kan sælge sine anparter og aktier i driftselskabet skattefrit

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

tense_9000:

Tak igen. 

Alle andre steder jeg kigger står der dog at et holdingselskab kan sælge sine anparter og aktier i driftselskabet skattefrit. 

det var det jeg skrev jeg ikke kunne huske her i hovedet - om det var skattefrit ved under 10%- Det ville være det hvis det var 50% men husker ikke under 10%. du ville jo få skat i selskabet af novo aktier du solgte - så under 10% mener jeg netop er under grænsen for skattefriheden for udbytte?? Det kan andre huske i hovedet OG om ikke salget derfor giver skat i holding

Under alle oms skal du jo bruge et perioderegnskab/balance for at kunne betale XO udbytte - eller vente til efter 2020 regnskabet er klart og så alm udbytte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Er aktierne du sælger via en børs? Altså optaget til handel på et reguleret marked, så er der skattepligt.

Er aktierne ikke optaget til handel på et reguleret marked, så er de skattefri.

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1946339 

Der er således tale om enten skattefrie eller skattepligtige porteføljeaktier.


Tilmeldt 21. Dec 20
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar!

Altså mit holdingselskab ejer ~10% af et ikke børsnoteret driftselskab. Jeg sælger nu nogen af disse anparter.
Indtægterne fra salg af disse anparter går så ind i holdingselskabet skattefrit (ud fra hvad jeg kan læse alle steder). 

Nu vil jeg så gerne have nogle af disse penge ud af holdingselskabet til min privatkonto. 
Her forstår jeg umiddelbart at man kan føre 55000kr ud til en skattesats på 27%.

Privat (ikke via mit holdingselskab) ejer jeg dog også børsnoterede aktier, hvor jeg har fået en realiseret gevinst i løbet af året 2020. 

Spørgsmålet er så om disse gevinster fra salg af børsnoterede aktier påvirker hvor meget jeg kan føre ud af mit holdingselskab til 27%. :)

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med John. "[private] gevinster fra salg af børsnoterede aktier påvirker hvor meget [man] kan føre ud af [sit] holdingselskab til 27%". Det er aktieindkomst og aktieudbytter tæller også iøvrigt med.

Hvis du er gift kan du udnytte din ægtefælles eventuelle uudnyttede bundgrænse. 

Som John også er inde på så er der regler og krav i forhold til at lave et ekstraordinært udbytte - herunder særlige regler for IVS.

Hvis du når til at skulle gennemføre udbyttet, så husk at holdingselskabet skal indeholde skat af udbyttet (som holdingselskabet overfører til Skattestyrelsen), mens du selv kun skal have "netto-udbyttet". Begge dele indberettes samlet.

Måske du lige denne gang skulle overveje at få hjælp for at være sikker på at det bliver gjort rigtigt. Næste gang vil det være forholdsvis nemt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)