Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Eksisterende omsætning ved opstart af ny enkeltmandvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej amino

Jeg har en web app, der sælges på månedligt abonnement (gennem et lille års tid). App'en sælges både til virksomheder og private. Jeg har en separat konto til alle indtægter og udgifter fra app'en.

Jeg har indtil videre ikke opkrævet moms, da jeg har prioriteret forbedringer af app'en over regnskab - så må jeg jo ta' bø'en. Men den omsætter for nok til at jeg bør blive momsregistreret. Og det skal jeg så til nu.

I denne forbindelse har jeg nogle spørgsmål.

1) Hvordan håndterer jeg tidligere omsætning? Forbliver det blot B-indtægt for mig?

2) Hvordan håndterer jeg moms fra tidligere omsætning? Som jeg forstår det, skal jeg betale moms bagudrettet for de sidste 12 måneder. Hvis noget af indtægten er ikke-momspligtig, kan jeg i så fald undgå at betale moms af det (hvis jeg kan dokumentere det)?

3) Udgifter i forbindelse med hosting og reklame. Kan det fratrækkes den skattepligtige indtægt?

Puha det var jo noget af en smøre. Jeg håber, at der er nogen der kan overskue (og har lyst til) at besvare et spørgsmål eller to.

På forhånd mange tak!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46653
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

sidejobber:

1) Hvordan håndterer jeg tidligere omsætning? Forbliver det blot B-indtægt for mig?

2) Hvordan håndterer jeg moms fra tidligere omsætning? Som jeg forstår det, skal jeg betale moms bagudrettet for de sidste 12 måneder. Hvis noget af indtægten er ikke-momspligtig, kan jeg i så fald undgå at betale moms af det (hvis jeg kan dokumentere det)?

3) Udgifter i forbindelse med hosting og reklame. Kan det fratrækkes den skattepligtige indtægt?

1 kan du jo håbe på, men ser skat sammenhænget vil den jo ud over at være b indkomst - som den jo også gør fremover - der ændrer CVR jo intet - blive belagt med moms og samme beløb i bod som risiko

2 - er sikkert vanskeligt når du ikke var registreret men kan afhænge af regnskab og dokumentation og i så fald af, at du selv aktivt momsregistrerer tilbage i tid fra dag 1 og selv så indberetter den moms korrekt

3 ja

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Dec 20
Skrevet kl. 19:15
Hej John

Mange tak for dit fyldestgørende svar.

Angående 2), så har jeg omsat for rundt regnet 20k DKK i EU og 40k uden for EU. Så vidt jeg kan gennemskue er salg uden for EU momsfrie, så længe det er en elektronisk leveret ydelse (hvilket det er).

Jeg vil jo helst gerne gøre det så rigtigt som muligt. Jeg har bilag for alle salg.

Er mit bedste bud så ved stiftelse at indberette moms for de 20k DKK, og have bilag+regnskab klar såfremt SKAT finder det mystisk?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:31

sidejobber:
Angående 2), så har jeg omsat for rundt regnet 20k DKK i EU og 40k uden for EU. Så vidt jeg kan gennemskue er salg uden for EU momsfrie, så længe det er en elektronisk leveret ydelse (hvilket det er).

nej momspligt opstår uanset hvor du sælger tll - OM du så skal lægge moms på, eller hvis til uden for EU skal angive som rubrik C salg er en anden sag - men momspligt opstår uanset du sælger til det ene eller andet område

Din moms vil så være af de 20 t som du beskriver det og resten 40 t som rubrik C angivelse men du skal jo være momsreg tilbage i tid, hvad du godt kan

vh John Hannover

Tilmeldt 11. Dec 20
Skrevet kl. 23:00
Nå for den. Jamen så er jeg jo allerede for sent ude. Men i dag er vel bedre end i morgen.

Jeg vil forsøge at momsregistrere tilbage i tid, og så må jeg se hvad det bringer mig.

Du skal have mange tak for hjælpen. Er der en af dine bøger du kan anbefale en som mig?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06

Hvis du vil stifte personlig virksomhed så ret klart https://jh-e-books.blogspot.com/2020/03/personlig-virksomhed-og-aps.html 

og hvis selskab som ApS som eneste realistiske i dag https://jh-e-books.blogspot.com/2019/09/aps-anden-udgave-sept-2019.html

Og vil du have begge - som i de andre. med alt fra stiftelse til drift med skat, moms, regnskab og en masse mere, som e-bog eller paperback som du måtte foretrække så er det https://jh-e-books.blogspot.com/2019/06/update-af-startup.html  

DU kan se indholdsfortegnelse i dem ved klik på link for at blive klogere på om det er noget for dig

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)