Jeg har en web app, der sælges på månedligt abonnement (gennem et lille års tid). App'en sælges både til virksomheder og private. Jeg har en separat konto til alle indtægter og udgifter fra app'en. Jeg har indtil videre ikke opkrævet moms, da jeg har prioriteret forbedringer af app'en over regnskab - så må jeg jo ta' bø'en. Men den omsætter for nok til at jeg bør blive momsregistreret. Og det skal jeg så til nu. I denne forbindelse har jeg nogle spørgsmål. 1) Hvordan håndterer jeg tidligere omsætning? Forbliver det blot B-indtægt for mig? 2) Hvordan håndterer jeg moms fra tidligere omsætning? Som jeg forstår det, skal jeg betale moms bagudrettet for de sidste 12 måneder. Hvis noget af indtægten er ikke-momspligtig, kan jeg i så fald undgå at betale moms af det (hvis jeg kan dokumentere det)? 3) Udgifter i forbindelse med hosting og reklame. Kan det fratrækkes den skattepligtige indtægt? Puha det var jo noget af en smøre. Jeg håber, at der er nogen der kan overskue (og har lyst til) at besvare et spørgsmål eller to. På forhånd mange tak! |
sidejobber:
1) Hvordan håndterer jeg tidligere omsætning? Forbliver det blot B-indtægt for mig?
2) Hvordan håndterer jeg moms fra tidligere omsætning? Som jeg forstår det, skal jeg betale moms bagudrettet for de sidste 12 måneder. Hvis noget af indtægten er ikke-momspligtig, kan jeg i så fald undgå at betale moms af det (hvis jeg kan dokumentere det)?
3) Udgifter i forbindelse med hosting og reklame. Kan det fratrækkes den skattepligtige indtægt?
1 kan du jo håbe på, men ser skat sammenhænget vil den jo ud over at være b indkomst - som den jo også gør fremover - der ændrer CVR jo intet - blive belagt med moms og samme beløb i bod som risiko
2 - er sikkert vanskeligt når du ikke var registreret men kan afhænge af regnskab og dokumentation og i så fald af, at du selv aktivt momsregistrerer tilbage i tid fra dag 1 og selv så indberetter den moms korrekt
3 ja
vh John Hannover