Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af bevillinger og udgifter i forbindelse med projekt

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 249
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber nogen kan hjælpe mig med svar på spørgsmål vedr. bevillinger og/eller pege mig i retning af en revisor der kan yde bistand.

Spørgsmål:

  1. Hvordan bogføres det, hvis man som enkeltmandsvirksomhed (registreret for moms) modtager en bevilling fra EU til udførelse af et konkret projekt?
  2. Hvordan bogføres udgifter i forbindelse med projektet (som bevillingen dækker)?
  3. Skal moms på udgifter bogføres med købsmoms og at man dermed indberetter potentiel højere købsmoms end salgsmoms til SKAT? (Bevillingen antages at væres ex. moms).

Projektet har med uddannelse at gøre, men jeg er også i tvivl om hvorvidt det er relevant for moms-spørgsmål (hvor noget uddannelse er fritaget for moms) - og om der evt. kan være overvejelser omkring lønsumsafgift.

Har I andre erfaringer i denne sammenhæng som er værd at kende til?

På forhånd mange tak :)

Mvh.
Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

1 som skattepligtig indtægt på konto for et eller andet i stil med "andre indtægter"

2 som alle andre udgifter men jeg forestlller mig, at EU kan have krav om, at du kan aflevere specifikt regnskab for bevilling, så du skal kunne finde disse separat (normalt afdelingsregnskab)

3 hvis du køber i DK og der er købsmoms på så alt andet lig - får du - helt som hvis du solgte i EU og købte i DK - højere købsmoms end salgsmoms MEN det forudsætter jo at hele projektet er momspligtigt også for indtægtsdelen, og det kan jeg slet ikke vurdere, da jeg intet ved om sådanne EU bevillinger og hvor det, hvis det er til momsfri aktivitet indtægtsmæssigt (du skriver uddannelse og den kan jeg ikke overskue) ikke giver momsfradrag. Der er kun momsfradrag for udgifter i forbindelse med momspligtig aktivitet og - man kan godt have både momspligtig aktivitet og momsfri, hvor købsmoms så også deles så den retter sig specifikt mod hver del.  Gå til et større revisorhus for den problematik

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Dec 08
Indlæg ialt: 249
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for svarene. Du har helt ret i at ét af vilkårene for bevillingen er, at man kan føre skarpt regnskab over hvad bevillingen er brugt til.

Vedr. punkt 3, så vil jeg prøve at blive klogere jf. din kommentar.

Mvh. Peter

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)