Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bruge min enkeltmandsvirk. til at modtage sponsorater?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en lille enkeltmandsvirksomhed, som er registreret med branchekoder indenfor grafisk og webdesign.
Her har jeg som regel et par opgaver om året med en omsætning på bare 10-50.000.

Nu vil jeg begynde at modtage sponsorater til at køre motorsport, men er i tvivl om jeg gerne må fortsætte med at bruge min enkeltmandsvirksomhed til dette, selvom den er registreret i helt andre branchekoder?

For tanken var at jeg bruger min enkeltmandsvirksomhed til at udskrive fakturaer på reklameplads på bilen, og dermed får jeg penge ind, som jeg kan bruge til at bygge bilen op, løbstilmeldinger, brændstof og dæk.

Er det ikke korrekt forstået at, hvis jeg f.eks. søger et sponsorat på 10.000 kr, så udskriver jeg en faktura på 10.000 + moms, ergo får jeg 12.500kr. 
Virksomheden som betaler, kan trække momsen fra, idet der er tale om reklameplads på bilen. (Skal der stå yderligere på min faktura til dem?)

Og jeg betaler momsen til skat, (med mindre jeg køber ting ind med med moms på, hvor det jo så bliver modregnet i momsen jeg skylder til skat)

Er der i øvrigt andet jeg skal være opmærksom på, det er jo lidt en anderledes virksomhedsform, end jeg har været vant til.
Jeg tænker at jeg f.eks. ikke må have kæmpe underskud, da det jo så kan tælles som fritidsinteresse, mere end en rentabel forretning?


Jeg er også i tvivl om jeg må bruge overskud fra grafiske opgaver i virksomheden, på at finansiere motorsporten, hvis jeg samtidig får sponsorater ind, så det kører som en forretning, og ikke som en fritidsinteresse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det store spørgsmål er om skat vil se din motorsport privat som momspligtig erhvervsvirksomhed - både i forhold til momsen og i forhold til at inddrage dens omkostninger i overskud - det sidste tvivler jeg på

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Oct 16
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ringede faktisk til skat for at spørge om cirka de samme ting, som jeg har spurgt om her, og fik egentlig en meget positiv respons.

At jeg sagtens kunne forsøge at stable noget på benene ved hjælp af sponsorpenge (reklame på bilen) og dermed bruge disse penge til at finansiere bilen og udgifterne med. Jeg fik også af vide, at det var rimeligt at jeg kunne have et underskud de første år, men selvfølgelig hvis det aldrig bliver rentabelt, vil de sende et brev ud om at jeg skal overveje at lukke det.

Hun mente således at jeg blot skulle holde styr på "denne del af min virksomhed" og holde et internt regnskab, så jeg kan se om det er rentabelt. 
Og så sagde hun at jeg nok skulle tilføje en branchekode på min virksomhed, som passede til formålet, og henviste mig til erhvervsstyrelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

madsenff:

Jeg ringede faktisk til skat for at spørge om cirka de samme ting, som jeg har spurgt om her, og fik egentlig en meget positiv respons.

At jeg sagtens kunne forsøge at stable noget på benene ved hjælp af sponsorpenge (reklame på bilen) og dermed bruge disse penge til at finansiere bilen og udgifterne med. Jeg fik også af vide, at det var rimeligt at jeg kunne have et underskud de første år, men selvfølgelig hvis det aldrig bliver rentabelt, vil de sende et brev ud om at jeg skal overveje at lukke det.

Hun mente således at jeg blot skulle holde styr på "denne del af min virksomhed" og holde et internt regnskab, så jeg kan se om det er rentabelt. 
Og så sagde hun at jeg nok skulle tilføje en branchekode på min virksomhed, som passede til formålet, og henviste mig til erhvervsstyrelsen.

Hvis du mener at kende svaret så giver det jo ikke mening at spørge her. Få det skriftligt i så fald og risikoen er helt klart beskatning tilbagevirkende mindst 3 år
klart, hvis du kan vise du driver det med overskud for øje, så kan du drive det som virksomhed, men ændring af hobby til virksomhed med momsfradrag og helt generelt måske startunderskud - ER en klar risiko

Altid kun skriftligt med skat  det andet er helt uden værdi - ud over du kan tro mere på det end mig og det er jo OK
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)