Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved tekster uden for EU

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg har fået lidt ondt i maven over nogle momsregler, som jeg ikke kan tyde, og som min revisor er i tvivl om. 

Sagen er den, at jeg leverer danske tekster til en virksomhed i Thailand (dansk ejer, men virksomheden er reg. i Thailand). Disse tekster er primært affiliatetekster, der bliver lagt op på sites, som virksomheden ejer. Det er ikke tekster, jeg får noget ud af andet end min pris for selve teksten. 

Jeg kan ikke finde ud af, om der i virkeligheden skal moms på min faktura, fordi teksterne i princippet er henvendt til danskere og derfor bliver benyttet i Danmark. Derudover er jeg også meget i tvivl om, hvorvidt det kan gå ind under reklameydelser, selvom jeg blot er en underleverandør og ikke har mere med teksterne at gøre, efter jeg har leveret dem :-)

Jeg synes, det er meget kludret. 

Jeg har haft ringet til skat, og de rådede mig umiddelbart til ikke at tage moms på - men det var ikke så overbevisende :-) 

Håber, nogen kan hjælpe mig til afklaring :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Mig bekendt skal der moms på hvis ydelsen du leverer her anvendes i DK hvad den jo gør med dansk tekst. VL du følge skat så skriv til dem under kommunikation og bed dem bekræfte, at reklame du udarbejder og som anvendes i DK virkeligt skulle leveres momsfrit - ellers vent på folk som Jesper NL eller Adam A

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej! 

 

Tak for svar. Jeg afventer lige de to, du nævner :-) Jeg har lidt på fornemmelsen, at svaret fra skat afhænger af, hvem man spørger - og så må de kun vejlede, hvilket jeg jo ikke rigtig kan bruge til noget... 

Vil der ske noget, hvis jeg sætter moms på, og det så viser sig, jeg alligevel ikke skulle? Eller er det bare virksomhedens ansvar at søge om at få refunderet hos skat? 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mia23:

Hej, 

Jeg har fået lidt ondt i maven over nogle momsregler, som jeg ikke kan tyde, og som min revisor er i tvivl om. 

Sagen er den, at jeg leverer danske tekster til en virksomhed i Thailand (dansk ejer, men virksomheden er reg. i Thailand). Disse tekster er primært affiliatetekster, der bliver lagt op på sites, som virksomheden ejer. Det er ikke tekster, jeg får noget ud af andet end min pris for selve teksten. 

Jeg kan ikke finde ud af, om der i virkeligheden skal moms på min faktura, fordi teksterne i princippet er henvendt til danskere og derfor bliver benyttet i Danmark. Derudover er jeg også meget i tvivl om, hvorvidt det kan gå ind under reklameydelser, selvom jeg blot er en underleverandør og ikke har mere med teksterne at gøre, efter jeg har leveret dem :-)

Jeg synes, det er meget kludret. 

Jeg har haft ringet til skat, og de rådede mig umiddelbart til ikke at tage moms på - men det var ikke så overbevisende :-) 

Håber, nogen kan hjælpe mig til afklaring :-) 

Det som bestemmer om der skal moms på eller ikke moms på i dit eksempel er leveringsstedet. For ydelser gælder at man kigger på virksomhedens hjemsted.

 

Udgangspunktet for et hjemsted er selve registreringen. Så jeg vil sige, med mindre virksomheden har kontor eller bliver drevet fra DK, så er leveringsstedet i Thailand og fakturaen skal være uden moms. Ved du om virksomheden/personen bag virksomheden sidder fysisk i Danmark og driver sin virksomhed i Danmark?

 

At dine tekster bliver anvendt på en hjemmeside som henvender sig til danskere er helt uden betydning i den momsmæssige sammenhæng. Du leverer en ydelse til din kunde, hvad din kunde anvender ydelsen til efterfølgende har ingen betydning for momsen.

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Mange tak for svar. 

Han sidder på et kontor i Thailand og bor der også fast - og har gjort det siden 2009. 

Så det har ingen betydning, at teksterne er affiliate og derfor i princippet omtaler et eller flere produkter? For har godt nok været en kattepine uden lige i forhold til, hvad teksterne bliver anset som samt leveringsstedet. Jeg vil jo nødigt, at jeg pludseligt får en meget stor efterregning fra skat, selvom jeg har opkrævet uden moms i min bedste tro :-) 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mia23:

Hej, 

Mange tak for svar. 

Han sidder på et kontor i Thailand og bor der også fast - og har gjort det siden 2009. 

Så det har ingen betydning, at teksterne er affiliate og derfor i princippet omtaler et eller flere produkter? For har godt nok været en kattepine uden lige i forhold til, hvad teksterne bliver anset som samt leveringsstedet. Jeg vil jo nødigt, at jeg pludseligt får en meget stor efterregning fra skat, selvom jeg har opkrævet uden moms i min bedste tro :-) 

Hvis du vil sikre dig selv, så spørg om du kan få en kopi af et registreringsbevis på virksomheden eller hvad der nu findes i Thailand. Man sondrer nemlig i ydelsessalg mellem om din kunde er en privatperson eller en virksomhed (momslovens termer er: ikke-afgiftspligtig person eller afgiftspligtig person).

 

Når man handler ydelser med en virksomhed (afgiftspligtig person) så skal man ikke forhold sig til meget andet end den pågældende virksomheds hjemsted.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Du leverer en ydelse til din kunde, hvad din kunde anvender ydelsen til efterfølgende har ingen betydning for momsen.

Og det her kan ikke sammenlignes med en reklameydelse når der er tale om affliatetekster?

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Når man handler ydelser med en virksomhed (afgiftspligtig person) så skal man ikke forhold sig til meget andet end den pågældende virksomheds hjemsted.

Det er så en sandhed med modifikationer. Der er visse bestemte typer ydelser hvor der alligevel skal opkræves dansk moms hvis ydelsen anvendes i Danmark:

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2237735:

For visse ydelser skal du som dansk virksomhed opkræve moms, selv om køberen bor uden for EU, hvis køberen udnytter ydelsen i Danmark. Det gælder:

  • Salg af rettigheder.
  • Reklame.
  • Rådgivning.
  • Forpligtelse til undladelse (for eksempel konkurrenceklausuler).
  • Bank-, finansierings- og forsikringsydelser (dog ikke boksleje).
  • Udlejning af arbejdskraft.
  • Udlejning af løsøregenstande.
  • Transport og transmission af gas, elektricitet, varme og kulde

Spørgsmålet er så om trådstarters ydelse kan anses som en reklameydelse.

Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er netop det, som er enormt svært at finde svar på, og som netop giver anledning til mavepine :-) 

Vil jeg være på den sikre side, hvis jeg lægger moms på? 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mia23:
Vil jeg være på den sikre side, hvis jeg lægger moms på? 

Det vil da være dumt, for så bliver din pris jo 25 % højere.  Mener man kan få et bindende svar fra SKAT.

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)